Svar: Stoppe med at amme - i hvert fald afslutte den ene amning

22. april 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hvor er det dejligt at høre, at du/I allerede er parate til at få et barn mere og at du gerne vil være gravid - det kan naturligvis ikke udelukkes, at amningen kan spille ind på din ægløsning, men det er svært at vide, da du tidligere har haft problemer med manglende menstruation og uregelmæssig menstruationscyklus. Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, at du både stopper med at amme (i løbet af de næste måneder) men også at du får en tid hos en gynækolog, hvor I kan tale mulighederne igennem.

Når du stopper med at amme, så vil det være rigtig godt, at du stopper amningen før middagsluren først. Da jeres dreng skal i vuggestue, så er det naturligt at du fjerner denne amning og lærer ham at sove uden. I en overgangsperiode kan du give ham lidt mme af en kop som alternativ til amning, men ellers kan han også få lidt vand. Han skal naturligvis have frokost, som han plejer og så kan du give ham lidt at drikke af en kop og evt. sammen med en banan eller lidt andet frugt.

Derefter vil jeg anbefale dig, at du sætter ham i barnevognen og triller ham en tur. Det er en god måde at vænne ham til at sove i barnevognen på - og uden at han skal ammes først. Lad ham sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, følge med i hvad der sker og hvad I kører forbi - snak med ham undervejs og læg så mærke til hans signaler. Læg ham ikke ned, før han tydeligt er parat til at sove.

Hvis han har en sut, putteklud eller andet, så putter du ham med dette. De rutiner du har, når du putter ham om formiddagen og om aftenen, må meget gerne være de samme, så han ritual er ens og dermed genkendeligt og trygt.

Amningen om aftenen kan du senere trappe ud. Da du stadig nyder at amme ham og han også selv er glad for amningen, vil det være rigtig fint at du bibeholder denne amning til han er begyndt i vuggestuen og har vænnet sig til den nye hverdag. Det er rart for ham med amningen, når I er adskilt i løbet af dagen, og det er en rar måde for ...

Annonce

... ham at få afsluttet dagen på.

Prøv om du kan nøjes med at amme ham fra et bryst, så han ikke fyldes med mælk. Du må også meget gerne tilbyde ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet og sammen med grøden kan han tilbydes mme eller letmælk (efter 1 års alderen) af en kop. En aftenrytme kan se således ud:

Aftensmad, spiser det samme som I andre,

Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Tilbydes en godnatgrød, vand eller mme/letmælk af kop. Får børstet tænder.

Ammes og puttes til natten.

Amningen før putning gøres gradvist kortere og kortere og samtidig med at du ammer, så introducerer du et nyt ritual - f.eks. puttekluden og bestemte kærtegn, så du hjælper ham med at overgive sig til søvnen med dette. Det er vigtigt, at du allerede nu lærer ham at falde i søvn i sin seng og ikke i din favn. Det vil sige, at han ikke skal falde i søvn med brystet i munden, men allerede nu ammes og flyttes over i sin seng så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover - og dette holder du så fast i, når amningen trappes ud og til sidst helt undværes. Alt andet er som det plejer at være, putteritualet er præcis det samme, det er kun brystet, som ikke længere er tilgængeligt. Det betyder, at det også vil være rigtig fint at du feks. synger en godnatsang og stille og roligt kan en godnathistorie, puttebamse osv. også introduceres. På sigt vil der altså være andre ritualer, andre ting, der kan tage over og erstatte brystet:)

Det anbefales at amme til din dreng er 12 måneder, - og gerne længere. Det vil sige så længe både mor og barn har det godt med det. Derudover vil jeg sige, at det altid er bedst at stoppe amning i perioder, hvor der ikke sker en masse andet. Altså helst ikke stoppe amning lige der, hvor han f.eks. starter i vuggestue eller stoppe amning, hvis han i en periode bliver syg eller lignende. Det går bedst, hvis I er inde i en rolig periode:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor