Brev:
Fra amning til flaske - rytmemæssigt
23. april 2016
Alder:
3 mdr.
Fra amning til flaske - rytmemæssigt
Hej Helen
Jeg har en datter på lidt over 3 måneder, hun vejer 6300 g og været fuldt ammet uden problemer indtil for lidt over en uge siden. Jeg introducerede hende for natflasken for ca. en uge siden, da hun ofte var ret pylret om aftenen og jeg følte at jeg ikke leverede nok modermælk til at tilfredsstille hende – oven i det havde jeg også fået min første menstruation. Hun blev desværre rigtig glad for flasken, og stort set alle amninger blev en kamp hvor hun lavede flitsbuen – undtagen til nat. Derfor har jeg i samråd med min kæreste op startet med at give hende modermælkserstatning. Vi arbejdede i forvejen med at hjælpe hende til en god rytme i hverdagen (med tre lure i løbet af dagen – har din bog om børn og søvn).
Min datter har lige pt. rytmen ca.:
00.00: amning hvis muligt, har været indtil videre.
03.30: flaske med 150 ml MME.
07.00: står op og er frisk. Får hurtigt 150 ml MME, er ret sulten. Hun bliver ret træt efter en time og puttes derefter.
10.30: vågen, får igen ret hurtig ca. 130 ml modermælk, som jeg har pumpet ud. Herefter vågen ca. halvanden time – vi arbejder på at forlænge hendes vågentid. Kommer ca. i barnevognen igen ved 12.30 tiden. Ved denne tid kan vi godt gå en del ud til barnevognen for at giv hende sutten.
14.00: vågen, får ca. 150 MME og er vågen igen i ca. halvanden time.
17.00: vågen, får 130 ml modermælk.
19.00-20.30: puttes til nat, som går rigtig fint. Får modermælk eller MME ca. 150 ml.
Ovenstående er ca. en plan for hvordan min datters rytme er lige nu. Vi arbejder på at forlænge hendes vågne timer stille og roligt, da hun ellers bliver meget overtræt.
Mit spørgsmål går på hvordan vi bedst muligt kombinere flaske, søvn og vågenhed, således at hun ikke vågner for tidligt grundet sult? Lige nu får hun mad 7 gange i døgnet og det kunne være rart at komme ned på de 5 gange. Hun plejer at være sulten når hun vågner og har været vant til amning ca. hver 3. time og kører således forsat på denne måde. Skal jeg sætte MME op? Dele måltiderne op? Hvad tænker du?
Jeg pumper ud tre gange dagligt, kan jeg forvente at min modermælk svarer til energi indtagelsen ved MME? Jeg satser på at trappe min datter stille og roligt ud af min modermælk? Har du et forslag til dette?
Puha.. Det blev mange spørgsmål, du kan godt høre at jeg er førstegangs mor ;) Glæder mig til at høre fra dig – er vild med din brevkasse 
Med venlig hilsen
Marianne