Fra amning til flaske - rytmemæssigt

23. april 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Fra amning til flaske - rytmemæssigt

Hej Helen

Jeg har en datter på lidt over 3 måneder, hun vejer 6300 g og været fuldt ammet uden problemer indtil for lidt over en uge siden. Jeg introducerede hende for natflasken for ca. en uge siden, da hun ofte var ret pylret om aftenen og jeg følte at jeg ikke leverede nok modermælk til at tilfredsstille hende – oven i det havde jeg også fået min første menstruation. Hun blev desværre rigtig glad for flasken, og stort set alle amninger blev en kamp hvor hun lavede flitsbuen – undtagen til nat. Derfor har jeg i samråd med min kæreste op startet med at give hende modermælkserstatning. Vi arbejdede i forvejen med at hjælpe hende til en god rytme i hverdagen (med tre lure i løbet af dagen – har din bog om børn og søvn).

Min datter har lige pt. rytmen ca.:

00.00: amning hvis muligt, har været indtil videre.
03.30: flaske med 150 ml MME.
07.00: står op og er frisk. Får hurtigt 150 ml MME, er ret sulten. Hun bliver ret træt efter en time og puttes derefter.
10.30: vågen, får igen ret hurtig ca. 130 ml modermælk, som jeg har pumpet ud. Herefter vågen ca. halvanden time – vi arbejder på at forlænge hendes vågentid. Kommer ca. i barnevognen igen ved 12.30 tiden. Ved denne tid kan vi godt gå en ...

Annonce

... del ud til barnevognen for at giv hende sutten.
14.00: vågen, får ca. 150 MME og er vågen igen i ca. halvanden time.
17.00: vågen, får 130 ml modermælk.
19.00-20.30: puttes til nat, som går rigtig fint. Får modermælk eller MME ca. 150 ml.

Ovenstående er ca. en plan for hvordan min datters rytme er lige nu. Vi arbejder på at forlænge hendes vågne timer stille og roligt, da hun ellers bliver meget overtræt.

Mit spørgsmål går på hvordan vi bedst muligt kombinere flaske, søvn og vågenhed, således at hun ikke vågner for tidligt grundet sult? Lige nu får hun mad 7 gange i døgnet og det kunne være rart at komme ned på de 5 gange. Hun plejer at være sulten når hun vågner og har været vant til amning ca. hver 3. time og kører således forsat på denne måde. Skal jeg sætte MME op? Dele måltiderne op? Hvad tænker du?

Jeg pumper ud tre gange dagligt, kan jeg forvente at min modermælk svarer til energi indtagelsen ved MME? Jeg satser på at trappe min datter stille og roligt ud af min modermælk? Har du et forslag til dette?

Puha.. Det blev mange spørgsmål, du kan godt høre at jeg er førstegangs mor ;) Glæder mig til at høre fra dig – er vild med din brevkasse 

Med venlig hilsen
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder