Svar: Amning af 1-årig
14. april 2016
Alder:
12 mdr.
Kære Gry
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Dejligt at høre, at det går så fint med nedtrapningen af amninger om natten. Det lyder super godt, at jeres lille dreng nu faktisk kan komme videre i søvnen mere og mere på egen hånd og uden at du behøver give ham brystet - det er ligesom det skal være, det er helt naturligt, at han har mange små opvågninger om natten, det har vi alle sammen:)
Det lyder heller ikke helt forkert med ca. 10 timers nattesøvn, selvom det naturligvis kunne være dejligt, hvis han kunne sove en time mere. Det afhænger dog helt af, hvor lang dagssøvn han tager - samlet har han sandsynligvis "kun" brug for at sove 13.5 time i døgnet, så hvis han sover godt og længe om dagen, så vil nattesøvnen naturligt være kortere. Det betyder ikke, at du nu skal begynde at afkorte hans dagssøvn - det at han er begyndt i vuggestue giver ham naturligt ekstra behov for de afbræk, som søvnen giver ham, og derfor skal han have lov til at sove, som han gør lige nu, og så må du se hvad tiden bringer.
Jeg synes det lyder fint, at du lige nu prioriterer at amme ham tidlig morgen kl 05. Du kan gøre som nu, så du står op med ham og først ammer, når lyset er tændt - du kan også prøve at amme ham liggende i din seng, for at se om du netop med den tidlige amning kan få ham til at sove en smule længere, så dagen ikke starter helt så tidligt. Det lyder hårdt, hvis I skal stå op kl 05 hver dag...
Jeg synes det er en fordel, hvis amningen ligger kl 05 fremfor om formiddagen. Når amningen ligger så tidligt, så påvirker den ikke umiddelbart hans indtag af morgenmad eller anden mad. Samtidig kan den som sagt sikre lidt længere og bedre søvn. Derudover så vil det naturligt kunne være sværere for pædagogerne i vuggestuen at trøste og berolige ham, hvis han er vant til at blive ammet om formiddagen - han vil jo fornemme dette behov og derfor søge dette og blive ked af det, når de ikke kan give ham det han søger. En rytme, hvor han således ikke ammes i de timer, hvor han passes, kan derfor være en fornuftig plan :)
Og det gælder så også dit spørgsmål om, hvorvidt det er en god idé, at du ammer om dagen, hvor det ikke har noget med søvn at gøre - ja - det kan være en god idé, at du feks. lige nu vælger at amme ham eftermiddag, fordi han godt kan have glæde af, at I mødes på denne måde efter at have været adskilt. Han føler trøst og ro ved at du prioriterer amningen her og det er en hyggestund for jer begge. På sigt skal amningen om dagen dog helt trappes ud, så det "kun" er om aftenen, før han skal sove, at han bliver ammet.
Og nej - jeg tror faktisk ikke, at nattesøvnen bliver bedre, hvis du stopper med at amme om aftenen. Amningen er med til at geare ned, finde roen i kroppen og overgive sig til søvnen. Det er en tryg og god måde at afslutte dagen på. Det har naturligvis betydning, hvordan han falder i søvn. Han bør ikke falde i søvn med brystet i munden, og han bør så vidt muligt falde i søvn i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Det er utrygt for ham, hvis han falder i søvn i din favn eller i din seng og så flyttes til egen seng i løbet af natten - det vil gøre ham forvirret og ked af det, når han så vågner op og lige skal sikre sig, at alt er som da han faldt i søvn - og det kan øge hans behov for brystet. Hvis du i stedet for at amme ham f.eks. har ham i armene, vugger ham og på den måde hjælper ham til at sove uden brystet, så er der en stor risiko for, at han bliver uhensigtsmæssigt afhængig af dette - og så sover han ikke bedre.
Når det er sagt, så er det dog korrekt, at amningen naturligt skal skrues ned, så han får mindre og mindre mælk og mere rigtig mad - ligesom han stille og roligt også skal lære at lade sig trøste og berolige på anden måde end ved brystet. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at "nøjes med" 1-2 amninger i døgnet, nu hvor han er 12 måneder gammel. Mange kvinder vælger dog at bibeholde en amning i døgnet i rigtig lang tid og det fungerer rigtig godt i mange familier - og så længe du selv synes det er dejligt at amme og I begge nyder det, så må du naturligvis gerne fortsætte med det - også selvom familien kommer med kommentarer :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske