Brev:
Amning af 1-årig
14. april 2016
Alder:
12 mdr.
Amning af 1-årig
Kære Helen.
Et lille spørgsmål til dig, som har givet så mange gode råd.
Vi har stadig problemer med nattesøvnen herhjemme. Min dreng er 1 år og 2 uger. Det er dog blevet en smule bedre efter vi for to uger siden stoppede natamning (drømmemåltid og amning i løbet af natten) og det lader til at der er bedring. Han har stadig en del opvågninger, men kortere og oftere og oftere finder han selv søvnen igen. Han vågner dog fortsat meget tidligt på morgenen omkring klokken 5 og er nærmest umulig at få til at sove videre, så han sover typisk fra 19-05, 10 timer. Om dagen sover han stadig rigtig godt.
Jeg ammer ham lige nu til natten, men han får ikke længere lov at falde i søvn ved brystet og så ammer jeg ham om morgenen, men efter vi er stået op og så om eftermiddagen, når jeg har hentet ham i vuggestuen. Der vil han rigtig gerne ammes.
Mit spørgsmål til dig er følgende:
- Bør jeg stoppe med at amme ham tidlig morgen i håbet om at han vil sove lidt længere? Jeg tænker om han er så bevidst, at han vågner og efterspørger det, selvom jeg først ammer ham, når vi er oppe og lyset er blevet tændt. Vil det være bedre at amme ham senere på morgenen, når han har fået morgenmad, hvis han gerne vil ammes? Nogle gange er han lidt ked af det og utilfreds indtil han bliver ammet om morgenen.
- Tror du nattesøvnen kan blive endnu bedre, hvis jeg stopper med at amme ham når han skal puttes til natten for helt at adskille det med amning og søvn?
- Er det okay kun at amme om dagen, hvor det ikke har med søvn at gøre eller er det forvirrende for barnet? Jeg holder meget af at amme og vil faktisk gerne blive ved noget tid endnu og især den stund vi har sammen efter vuggestuen, hvor han har savnet mig og bliver ammet, når vi kommer hjem. Jeg hører på lidt kommentarer om, at det vil være bedre helt at stoppe fra omgivelserne grundet hans alder og hans lidt problematiske nattesøvn.
Jeg håber du kan hjælpe mig med dine råd omkring en god plan, hvor jeg stadig kan amme, men hvor det ikke forbindes med søvn for min dreng.
De bedste hilsner
Gry