Amning af 1-årig

14. april 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Amning af 1-årig

Kære Helen.

Et lille spørgsmål til dig, som har givet så mange gode råd.

Vi har stadig problemer med nattesøvnen herhjemme. Min dreng er 1 år og 2 uger. Det er dog blevet en smule bedre efter vi for to uger siden stoppede natamning (drømmemåltid og amning i løbet af natten) og det lader til at der er bedring. Han har stadig en del opvågninger, men kortere og oftere og oftere finder han selv søvnen igen. Han vågner dog fortsat meget tidligt på morgenen omkring klokken 5 og er nærmest umulig at få til at sove videre, så han sover typisk fra 19-05, 10 timer. Om dagen sover han stadig rigtig godt.

Jeg ammer ham lige nu til natten, men han får ikke længere lov at falde i søvn ved brystet og så ammer jeg ham om morgenen, men efter vi er stået op og så om eftermiddagen, når jeg har hentet ham i vuggestuen. Der vil han rigtig gerne ammes.

Mit spørgsmål til dig er følgende:

- Bør jeg stoppe med at amme ham tidlig morgen i håbet om at han vil sove lidt længere? Jeg tænker om han er så bevidst, at han vågner og ...

Annonce

... efterspørger det, selvom jeg først ammer ham, når vi er oppe og lyset er blevet tændt. Vil det være bedre at amme ham senere på morgenen, når han har fået morgenmad, hvis han gerne vil ammes? Nogle gange er han lidt ked af det og utilfreds indtil han bliver ammet om morgenen.

- Tror du nattesøvnen kan blive endnu bedre, hvis jeg stopper med at amme ham når han skal puttes til natten for helt at adskille det med amning og søvn?

- Er det okay kun at amme om dagen, hvor det ikke har med søvn at gøre eller er det forvirrende for barnet? Jeg holder meget af at amme og vil faktisk gerne blive ved noget tid endnu og især den stund vi har sammen efter vuggestuen, hvor han har savnet mig og bliver ammet, når vi kommer hjem. Jeg hører på lidt kommentarer om, at det vil være bedre helt at stoppe fra omgivelserne grundet hans alder og hans lidt problematiske nattesøvn.

Jeg håber du kan hjælpe mig med dine råd omkring en god plan, hvor jeg stadig kan amme, men hvor det ikke forbindes med søvn for min dreng.

De bedste hilsner
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg