Svar: Ammestop eller øge produktionen?
28. marts 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Myntes mor
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives rigtig fint med tre amninger (eller flasker) i døgnet og i 10-12 måneders alderen passer det ofte fint med to amninger (eller flasker).
Nogle gange oplever man dog, at barnet i 9-10 måneders alderen stille og roligt selv begynder at sige fra overfor amning - og det lyder til at være tilfældet hos jer:)
Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om at det er tid... Hvis du vælger at fortsætte amning og arbejder på at få produktionen sat lidt op - hvilket du godt kan gøre - så skal du være forberedt på, at din datter sandsynligvis ikke selv siger fra. Når hun bliver et år eller mere, vil hun derfor fortsat gerne ammes, og det bliver din beslutning, hvornår amningen så skal stoppe. Du må gerne vælge det sådan, du skal bare være bevidst om, at det kan give lidt protester, når du så synes, at amningen skal til at være slut...
Hvis du vælger at fortsætte amning, så skal du derfor blive ved med at lægge hende til og lade hende die - også selvom hun nogle gange kun dier kortvarigt, eller skubber brystet væk. Giv hende fri adgang til brystet, og hun vil ofte tage fat og die igen. Hun er blevet ammet så længe og har været/er så glad for brystet, at hvis du bliver ved med at tilbyde brystet, så vi hun ofte tage imod det:)
Hvis du vælger at stoppe amning nu, og dermed følge de signaler din datter sender, så er det også helt fint. Det er der heller ikke umiddelbart nogen problemer i :) Med den alder jeres datter har, så synes jeg ikke der er grund til at introducere en flaske. Når hun bliver 12-13 måneder, skal flasken stoppes, og jeg tænker, at hun med den alder hun har nu sandsynligvis godt kan drikke nok via en kop... Dertil kommer, at du fortsat bør lave hendes grød og mos med modermælkserstatning, så hun får også mme den vej igennem og dermed sit behov for jern osv. fint dækket.
Hun kan tilbydes mme af kop til måltiderne og gerne vand som tørstslukker imellem måltiderne, så du på den måde sikrer hendes behov for både mælk og væske. Det er vigtigt, at hun også lærer at drikke vand, som er den bedste tørstslukker:)
Du må naturligvis meget gerne bibeholde amning, så længe din datter viser interesse for brystet. Selvom hun dier kortvarigt, så kan det være en god idé at lade hende die - så længe hun vil die hos dig, så er der noget at komme efter, også selvom du ikke kan mærke mælken, og brysterne ikke længere føles spændte. Hvis hun ikke får noget ud af at die, så vil hun stoppe og afvise brystet. Nogle gange kan det derfor godt lade sig gøre at amme lidt f.eks. om aftenen og en gang imellem, hvis hun bliver ked af det, og på den måde ammes der stadig lidt efter behov. Andre gange så stopper amningen af sig selv ret hurtigt, og hendes interesse forsvinder naturligt.
En plan for dagen uden amning og flaske kunne se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, lavet med MME og MME af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. og suppleres også fortsat gerne med grøntsagsmos (gerne med tilsat MME), MME af kop.
En banan og lidt MME af en kop og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med MME på. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Mad der smager af noget. MME af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød, lavet med MME. MME af kop. Får børstet tænder
Puttes til natten med putteklud, godnatsang og beroligende hænder
Kan tilbydes lidt vand, hvis hun vågner om natten og er tørstig.
Ved at skrue dagen sammen, som planen viser, burde du kunne sikre hende nok mme og også nok væske. Du skal naturligvis altid holde øje med hendes bleer. Du skal sikre dig, at hun tisser godt, og at urinen er klar, som tegn på, at hun stadig får væske nok:) Hvis hun ikke er i stand til at drikke nok og få væske nok uden at du ammer hende - så må du enten fortsætte amning eller tilbyde hende flaske... Hvis du skønner, at hun er nødt til at få en flaske, for at hendes væskebehov dækkes til strækkeligt, så skal du også sikre dig, at hun vil acceptere flasken - og ellers er du nødt til fortsat at amme hende:)
Jeg håber du/I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske