Svar: Ammestop og flaske

27. marts 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Annette

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at I gerne vil arbejde på at få en lille ny mere - og jeg forstår godt, at du føler dig lidt presset, når I har kæmpet så længe for at få jeres lille skønne datter:)

Jeres datter har brug for modermælk eller modermælkserstatning til hun er 12 måneder gammel. Det betyder, at hvis du vælger at stoppe amning nu, så skal hun tage imod en flaske. Hun er simpelthen for lille til at kunne drikke sit behov af en kop - så anbefalingen om at I giver hende flaske, hænger både sammen med hendes behov for mælken og næringsstofferne i mælken, men også hendes væskebehov.

Med den alder hun har nu, er hendes behov for væske ca. 1000 ml i døgnet. Hovedsageligt mælk (bryst/flaske) og derudover lidt vand, som hun kan drikke af kop til måltiderne. Det er rigtig meget... Behovet sættes stille og roligt ned i takt med, at hun bliver ældre - en skitse kan se således ud:

6 måneder: 6 amninger eller flasker i døgnet
7 måneder: 4 amninger eller flasker i døgnet
8-9 måneder: 3 amninger eller flasker i døgnet
10-12 måneder: 2 amninger eller flasker i døgnet

I takt med at hun bliver ældre og spiser mere skemad, familiemad og bliver bedre til at drikke vand af kop, så vil antallet af flasker/amninger naturligt nedsættes, men behov for mælken har hun stadig.

Så derfor - er det vigtigt, at I nu lærer hende at tage imod flasken, hvis I gerne vil stoppe amning for at kunne starte fertilitetsbehandling:)

Det er en fin måde at gøre det på - at du starter med at lægge hende til brystet og så fjerner brystet og giver flaske i stedet.

I kan også med fordel prøve at give hende en flaske sen aften, hvor hun kan spise den mere eller mindre i søvne. Det kan gøre, at hun bedre accepterer den, og det kan være en god rytme netop med flaske her - mor kan evt. gå lidt tidligere i seng og far kan give flasken og samtidig vil modermælkserstatningen ofte mætte lidt mere, så hun begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk, før hun har brug for mælk igen.

Nogle gange er det godt at give flaske, som når man ammer - så hun ved at det er spisetid og f.eks. lirke brystet ud, sætte flasken ind. Men andre gange kan det forvirre for meget, fordi hun netop forbinder det at være i favn med ...

Annonce

... brystet - derfor kan det nogle gange være en idé f.eks. at give flasken, imens hun ligger ved siden af jer eller f.eks. ligger i sin barnevogn. Inden hun f.eks. puttes til middagslur kan I derfor også godt prøve med en flaske - skifte hende, putte hende i barnevognen og så tilbyde flasken imens hun ligger der. Gerne elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt, men lade hende spise mælken og falde i søvn i sin vogn.

Det vil være en god idé at du begynder langsomt at erstatte en amning af gangen med flaske. Jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere. Det betyder også, at hendes lyst til brystet naturligt kan blive mindre, fordi hun så skal arbejde lidt mere for mælken - hvor lysten til flasken så øges, fordi det går lettere, når hun spiser af den. At nedsætte antallet af amninger kan altså også være med til at øge lysten til flaske.

Samtidig vil det være godt for din krop, at du skruer gradvist ned for amningerne, så din krop stille og roligt indstiller sig på at producere mindre mælk. Hvis du stopper fra den ene dag til den anden, så kan du risikere at få en brystbetændelse, fordi mælken ikke kommer ud...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er en god idé, at du derfor øger antallet af flasker gradvist samtidig med at du skruer antallet af amninger ned. Det vil sige, at hvis du lige nu ammer 6 gange i døgnet, så vil det være godt, at du ammer 5 gange og giver 1 flaske, derefter ammer 4 gange og giver 2 flasker, ammer 3 gange og giver 3 flasker, ammer 2 gange og giver 4 flasker, ammer en gang og giver 5 flasker... og til sidst stopper helt med at amme.

På samme måde, vil det være godt, at du til at begynde med f.eks. giver flaske før middagslur og sen aften - som en fast rytme, som hun lærer at kende. Genkendelighed giver tryghed og dermed mere ro. Så kan du begynde at amme/give flaske hver anden gang og på den måde øges tiden mellem hver amning - jo længere tid der går mellem hver amning, jo mere vil din mælkemængde nedsættes.

Jeg håber, du/I kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om amning & flaske". I den kan I læse om begge dele, finde masser af gode råd og svar på nogle af de spørgsmål, som naturligt vil dukke op :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god påske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg