Ammestop og flaske

27. marts 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ammestop og flaske

Kære Helen

Tak for dit sidste svar. Dit råd om at bruge forskellige ammestillinger hjalp og lillepigen blev ordentlig mæt, så hun ikke skulle amme helt så ofte. Sutten fik vi hende ikke til at tage.

Jeg skriver igen, da vi skal starte i fertilitetsbehandling om 2 måneder. Vi har af flere årsager et ønske om allerede at få et barn mere. Hovedsageligt skyldes det, at det var en langvarig proces første gang og vi derfor vil starte i god tid, mens jeg stadigvæk har nogle få æg tilbage, der kan bruges. Vi er så forelsket i vores lille datter og jeg befinder mig godt med moderskabet.

På klinikken har de dog oplyst, at jeg skal have været stoppet med at amme i mindst 2 måneder, før jeg må begynde. Jeg kæmpede hårdt for at få amningen op og køre, så det er med blandede følelser. Omvendt glæder jeg mig inderst inde også til at få min krop lidt igen, inden den skal være gravid. Håber ikke det lyder for egoistisk.

På nuværende tidspunkt får hun grød/mos til morgen, frokost og aften efter din bog. Hun elsker det og har taget godt imod fra første dag. Hun ammer indimellem og gerne en del gange om natten (typisk 24, 03, 05 og 06.30). Jeg har en meget langsom nedløbsrefleks, hvilket jeg tror betyder, at hun ikke helt får så meget mælk som hun burde i løbet af dagen. Det bekræftes lidt af, at de få gange det er lykkedes os at give hende flaske i løbet af dagen, sover hun langt bedre om natten.

Udfordringen er, at ...

Annonce

... hun afskyr flasken. Vi har prøvet et utal af mærker (også dem, du har nævnt i andre svar om emmet) og vi har prøvet forskellige slags MME. Sukker og kamille. Temperaturer. Det virker ikke. Min mand har prøvet og vi har prøvet flere stillinger og tidspunkter.

Det lykkes en gang imellem, hvis jeg ligger hende ved brystet og herefter forsigtigt lirker den ind i munden. Det tager gerne 10-15 forsøg med gråd, men pludselig tager hun den og drikker gerne 100 ml. Så hun kender sutteteknikken og smagen af MME er vist også godtaget. Udfordringen er, at mors varme babs bare er det bedste i verden :)

Hun tager den også en gang imellem siddende i højstol, hvor hun har fået den "til maden" i stedet for kop med vand. Især hvis jeg først har smurt lidt frugtmos på suttehovedet.

Vi har forsøgt ved ca. hvert andet måltid i en uges tid - og det lykkes ca. en ud af 5 gange. Men ih, hvor skaber det meget gråd og frustration hos vores lille pige.

Mit spørgsmål er, hvad vi mon gør herfra. Skal vi fortsat øve med "lirke-metoden" i håb om at hun bliver mere og mere fortrolig med flasken, eller er der andet vi kan gøre? Er der nogle tidspunkter, som er bedre end andre? Og er der andre måder at sikre sig, at hun får mælk nok, f.eks ved at blande det i grøden? (Det løser selvfølgelig ikke flaske om natten - så det duer nok ikke).

Sikke en masse tanker. Håber du kan hjælpe os lidt videre herfra.

Kærlig hilsen
Annette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor