Svar: Amning - foretrækker venstre bryst

9. marts 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maria

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig om amning :)

Det er helt normalt, at er er forskel på venstre og højre bryst. De fleste kvinder producerer mere mælk på det ene bryst, og det er på samme måde helt normalt, at barnet kan have en foretrukken side. Nogle gange skifter barnet i takt med at det bliver ældre - det kan godt være, at din dreng foretrækker venstre bryst nu, men når han bliver 4 måneder, vil han måske foretrække højre bryst, det er set før:)

Du kan sagtens amme fra 1 ½ bryst af gangen :) Faktisk kan du nøjes med at amme fra et bryst - kvinder der har fået fjernet det ene bryst, kan godt nøjes med at amme fra en side, og kvinder der ammer tvillinger, giver også "et bryst til hvert barn", hvis man kan sige det sådan :) Men, når det er sagt, så er det dog rigtig godt, hvis du kan forsøge at stimulere dine bryster ligeligt, så du har mælk at tilbyde fra begge sider - det vil naturligt også gøre, at du ser mere symmetrisk ud, når man kikker på dig, hvis du har mælk i begge bryster:)

Jeg tænker, at der ikke umiddelbart er grund til at malke ud, men det vil være rigtig godt, hvis du kan få din dreng til at die lidt mere på højre side. Det er derfor rigtig fint, at du lige nu starter med at lægge ham til højre bryst, så du ved hver amning får stimuleret brystet. Men derudover tænker jeg, at du kan prøve at ...

Annonce

... snyde ham lidt :)

Det vil være rigtig godt, at du stater med at lægge ham til højre bryst, i den traditionelle stilling, og når han så slipper brystet og ikke vil have mere - og du plejer at lægge ham til ventre bryst, så skal du prøve at vende ham om og lægge ham til højre bryst igen, men i tvillingestillingen. På den måde kan du snyde ham til at tro, at han lægges til ventre side, hvorved han så tager fat og dier lidt mere på højre bryst.

Derudover kan du også gøre det, at du nogle gange tilbyder ham en "tørstslukker" på højre bryst, så du lægger ham lidt hyppigere til denne side. Det vil vise brystet, at der er behov for lidt mere mælk, hvorved din mælkeproduktion så kan øges. Det er dog naturligvis vigtigt, at du ikke samtidig får forlænget tiden mellem amningerne på venstre bryst, for så vil din mælkemængde på den side naturligt blive nedsat. Du skal derfor forsøge at få ham lidt hyppigere til højre side, samtidig med at han ammes som han plejer på venstre side...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og igen - da det umiddelbart fungerer godt med 1 ½ bryst, han tager på, trives, vokser er glad osv. så er det rigtig fint. Du behøver ikke ændre noget, der fungerer for jer begge:)

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse om amning, udmalkning, ammeproblemer, ammestillinger osv. og naturligvis det tilsvarende omkring flaskegivning:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie