Brev:
Amning - foretrækker venstre bryst
9. marts 2016
Alder:
2 mdr.
Amning - foretrækker venstre bryst
Hej Helen.
Mange tak for dit svar ifht begyndende skævt kranie, det var rart at få råd og konkrete forslag til hvad jeg skal gøre.
Jeg har nu et spørgsmål til amning. Min søn er nu præcis 2 måneder gammel og jeg ammer ham fuldt. Han har på 4 uger taget ca 760g på og vejer nu 5,6kg. (han vejede 3680 ved fødslen).
Min udfordring består i at han ikke altid vil spise af mit højre bryst, og når han så spiser af det, virker det til at han tømmer det hurtigt, og at der ikke er så meget mælk. Når han spiser af dette bryst ligger jeg ham efterfølgende til det venstre som han spiser godt af, nogle gange gylper han en del når han er færdig med at spise, men han virker generelt langt mere tilfreds. Mit venstre bryst er væsentlig større end det højre.
Hvad kan jeg gøre for at stimulere det højre bryst, så der kan komme mere mælk? Jeg har en fornemmelse af at der nemlig ikke er så meget i det. Jeg forsøger at ligge ham til det højre bryst først ved hvert måltid for at få lidt mere gang i mælkeproduktionen. Skal jeg begynde at malke ud, i så fald, hvornår skal jeg gøre det, og hvordan?
Han sover fint i løbet af dagen, som regel en lang lur på 3-3 1/2 time og efterfølgende nogle kortere lure. Om natten vågner han som regel efter 4-5 1/2 time, så jeg tænker at han er dækket godt ind med måltiderne. Han spiser ved 1 1/2 bryst ved de fleste måltider.
Han er (efter vi har fået etableret et på dette tidspunkt en god soverytme) glad og tilfreds, pludre og er nysgerrig.
Hvad tænker du om det, er det skørt at ville stimulere det ene bryst, er det nok at jeg bare ligger ham ved 1 1/2 bryst af gangen?
Mange venlige hilsner
Maria