Svar: Kort amning

15. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sofie

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din amning.

Det lyder ikke som om, at du mangler mælk og din dreng lyder til at være glad for brystet. Det lyder også som om, at du fornemmer at din mælk løber, og jeg går ud fra, at du kan mærke om dit bryst er fyldt eller mere eftergiveligt, fordi han har spist hos dig.

Han tager også fint på og jeg går ud fra, at han tisser godt. Der er intet i hans trivsel, der tyder på, at han ikke får mælk nok. Du skriver, at han generelt virker glad, men at søvnen giver jer lidt udfordringer.

Du fortæller, at du har "splittet din amning op" og at du ammer ham, når han skal sove. Du fortæller, at der om dagen ofte går 1.5-2 timer imellem hver amning og at han ofte spiser 3-10 minutter. Det er vigtigt, at du lader ham spise så længe han vil ved brystet. Du må ikke tage ham fra, før han selv er færdig. Det er naturligt, at han vil holde lidt pauser undervejs i amningen, her venter han på at nedløbsrefleksen skal gå i gang og mælken begynde at løbe igen. Han dier derfor ikke lige effektivt hele tiden, men vil have en rytme, hvor han sutter, sutter, holder pause, synker, sutter, sutter, holder pause, synker, sutter, holder pause. Og det er ret vigtigt, at du ikke tager ham fra, når han holder pause, fordi du tror, at han er færdig med at spise. Lad ham selv slippe brystet.

Det vil også ofte være sådan, at han til det ene måltid f.eks. når han vågner, spiser et hovedmåltid ved brystet. Og her måske spise 10 minutter. Så leger I, pludrer I lidt, tumler lidt osv. og så bliver han skiftet og får så en lille tår ved brystet at falde til ro på, her dier han så måske 3 minutter. Og det er fint, hvis det er hans behov. Så når han dier hos dig, så skal du altså prøve at vurdere, om han "slatspiser" lidt hele tiden, eller om der er tale om at han hver anden gang spiser et hovedmåltid og hver anden gang tager en beroligende tørstslukker.

Det kan sagtens tænkes, at han er en hurtig spiser. Nogle børn spiser meget effektivt og hvis du samtidig har en hurtig nedløbsrefleks, så kan han sagtens få 150-200 ml i løbet af få minutter hos dig. Andre børn spiser langsommere, mors mælk flyder ikke så hurtigt og så tager det længere tid. Der er forskel på sutteteknik og nedløbsrefleks.

Man skal naturligvis altid tjekke at barnet dier med korrekt teknik, har nok bryst i munden, ikke har for kort tungebånd eller andet, som kan gøre det svært for barnet at die optimalt. Men hvis din dreng diede forkert, for yderligt, ikke kunne få rigtigt fat, så ville du få sår på brystvorterne og din amning ville sandsynligvis gøre ondt - og det lyder ikke som om, at du har sådanne problemer.

Du spørger, om der kan være tale om overproduktion. Hvis du producerer for meget mælk, vil din dreng reagere med at græde og virke meget vågen. Han vil have svært ved at falde til ro ved brystet, han kan have tendens til at gylpe. Han vil die hele tiden og du vil have fornemmelse af, at du har masser af mælk, men det vil virke som om, at han ikke bliver mæt af mælken. Han vil have ondt i maven, vil have meget tynde afføringer - og han tager ...

Annonce

... ikke rigtigt på - hvilket din dreng jo gør...

Det bedste du kan gøre er at forsøge at få din dreng til at die så lang tid på et bryst af gangen som muligt. Du skal hjælpe ham med at "tømme" det ene bryst før han tilbydes det andet. Det kan være en god idé, at du her forsøger at skifte mellem forskellige ammestillinger. Du kan f.eks. starte med at lægge ham til i den traditionelle stilling og lade ham spise så længe han vil her. Derefter tager du ham op, lader ham bøvse, og så lægger du ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. Du snyder ham på den måde til at tro, at han er lagt til modsatte bryst, hvorefter han så spiser lidt mere og "tømmer" brystet bedre. Dette tæller som en amning, pausen imellem er ikke ret lang.

Hvis du gør det, at du ammer ham, når han vågner af en lur og der så går 1.5-2 timer og du ammer ham igen, før han skal puttes til næste lur - så skal du ikke amme ham fra samme bryst, men i stedet fra modsatte bryst. Her vil han så måske kun die i få minutter og tage den vandholdige mælk. Når han så vågner af sin lur næste gang, så starter du med at lægge ham til det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise godt i bund der og inden han så skal spise igen, så tilbyder du ham toppen (eller hvor meget han nu vil have) fra modsatte bryst. Hvis han spiser rigtig meget fra det ene bryst, før han puttes, så ammer du fra modsatte bryst, når han vågner igen, så han på den måde får spist ligeligt og godt fra både venstre og højre bryst.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du fortæller, at du har forsøgt med en flaske og det kan jeg godt forstå. Modermælkserstatning mætter ofte lidt mere end modermælk og børn der får fuld flaske, spiser ofte færre gange i døgnet, end børn der ammes. Men hvordan oplevede du effekten af modermælkserstatningen - var der nogen forskel? Hvis det kan hjælpe ham til at sove et længere søvnstræk og du kan få en velfortjent pause ind i mellem, så forstår jeg godt, hvis du vælger at supplere med en flaske. Men du skal naturligvis være opmærksom på, at jo mere flaske du giver, jo større sandsynlighed vil der være for, at din mælkeproduktion nedsættes og din amning derfor stopper. Nogle børn vil også begynde at foretrække flasken, fordi det er lettere at spise af en flaske end af et bryst. Der er ikke noget i vejen for at vælge flasken, men du skal naturligvis være klar over, det valg du træffer... Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om amning og flaske".

Du kan godt prøve at malke ud, men du kan ikke regne med, at den mælk du får ud, svarer til den mælk du har i brystet. Mange kvinder vil ikke kunne pumpe helt så meget mælk ud, nogen får næsten ikke noget ud, fordi der er en psykisk blokering overfor brystpumpen, som naturligt ikke er der, når det er barnet, som ligger ved brystet. Derudover så stimulerer en brystpumpe ikke brystet på samme måde, som et barn gør. Der arbejdes ikke med brystet på samme måde, og derfor vil et barn ofte få mere mælk ud og stimulere brystet bedre end brystpumpen vil kunne.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor