Svar: Starte arbejde igen - og hvad så nu?
2. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Myntes mor
Tak for dit brev og søde ord til mig om min rådgivning:)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig (og Myntes far:)), og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, I kan bruge.
At sove igennem, når man er 6-7 måneder, betyder at kunne sove ca. 5-6 timer uden mælk. Det vil sige f.eks. at sove fra kl 23.30 til 05. Når man taler om, at børn skal undvære mælk om natten, så er det derfor mælken midt nat - Mynte vil stadig have behov for mælk sen aften og tidlig morgen.
Med den alder Mynte har nu, vil det være rigtig godt, hvis hun ammes 5-6 gange i døgnet og derudover tilbydes mange små måltider skemad. Jeg vil anbefale, at du i første omgang fjerner amningen før formiddagsluren og i stedet skal hun tilbydes mellemmåltid her. De fleste børn vil naturligt have brug for mælk før deres middagslur til de er ret gamle - og I er derfor nødt til at overveje, hvorvidt hun vil have glæde af en flaske, når mor ikke er hjemme eller alternativt kan tilbydes lidt mme af en kop. Det vil være med til at sikre hendes behov for mælk/væske, det vil gøre det lettere for far at passe hende og putte hende - og det vil sige, at hun ikke behøver søge brystet om natten, når mor kan amme hende.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet og jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. I princippet kan hun godt undvære amming om dagen, men det vil betyde, at hun så skal ammes om eftermiddagen, når mor er hjemme og at hun stadig skal ammes 3 gange aften og nat - Det kan være uhensigtsmæssigt i forhold til hendes øvrige indtag af mad og samtidig også i forhold til, at mor jo også har brug for sammenhængende nattesøvn for at kunne klare at gå på arbejde.... der er således noget fornuftigt i at bibeholde mælk før middagsluren, hvis man kan.
De fleste børn er 10 måneder, før de helt begynder at kunne undvære mælk om dagen. I 10-12 måneders alderen vil de fleste børn trives med 2 amninger i døgnet og de kan godt ligge før barnet puttes aften og igen sen aften...
Mit forslag til en dagsplan nu, hvor Mynte er 6.5 måned ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet af hænger af formiddagslurens varighed
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Ammes evt. og puttes evt. til powernap eller den springes over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23.30: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.
Det vil være rigtig godt, at I nu introducerer flere måltider hele dagen igennem og forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og ammes før hun skal sove igen.
Og i løbet af de næste par uger, trappes så ud af amningerne om dagen og en plan, når mor starter på arbejde ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, begynder med små bidder af en bolle med lidt smør, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca 9.30
Tilbydes flaske eller mme af en kop, hvis hun ikke vil tage imod en flaske - og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet af hænger af formiddagslurens varighed
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Skal som udgangspunkt ikke ammes eftermiddag, men vil en overgang måske have glæde af at blive ammet, fordi det er dejligt at mødes med mor igen på denne måde, når mor kommer hjem fra arbejde... og det kan være bedre at amme her, end midt nat...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres med kartoffelbåd fra ovnen, kogte blomkål- eller broccolibuketter eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23: Ammes rigtig godt og sover videre uden yderligere mælk før næste morgen tidlig.
I kan naturligvis også overveje, om far skal give en flaske sen aften, så mor ikke ammer her - modermælkserstatning kan mætte lidt mere end modermælk og derudover giver det mor mulighed for at gå tidligere i seng...
Det er korrekt at antallet af amninger naturligt trappes ned i takt med at antallet af skemåltider og mængden af skemad øges. I første omgang fjernes amning midt nat, derefter amning formiddag og eftermiddag - jeg håber at ovenstående dagsplaner giver lidt idé om, hvordan I griber det an og i hvilken rækkefølge:)
Med hensyn til at sove alene, så vil det være rigtig fint, hvis du/I efter amning/flaske sen aften putter Mynte i egen seng, hvor hun så sover til næste morgen tidlig - evt. med lidt beroligende hænder, hjælp til stillingskift osv. undervejs om natten, fordi hun naturligt sover uroligt, får sparket dynen af osv...:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Og rigtig godt nytår til jer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske