Brev:
Starte arbejde igen - og hvad så nu?
2. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Starte arbejde igen - og hvad så nu?
Kære Helen
Tak for dit tidligere svar og de mange gode artikler, tips og brevkassesvar, som jeg flittigt har benyttet mig af. Nu har jeg dog behov for et mere specifikt råd igen.
Mynte er nu 6,5 måned, og der er kun 1 måned til jeg starter på job igen og far i stedet holder orlov. Vi vil derfor gerne bruge denne sidste måned på at opbygge nogle rutiner, der gør Mynte klar til at undvære amningen i dagtimerne mens jeg er på job, og om natten så jeg kan få min søvn. Det er stadig mit ønske at amme så meget så muligt derudover. Jeg er dog usikker på hvor meget jeg kan forvente af Mynte mht. at sove igennem i denne alder (6,5-7,5 måneder) og kunne godt bruge nogle ideer til hvordan et dagsforløb kunne se ud.
Indtil nu har Mynte sovet hos os om natten, hvor jeg har kunnet amme hende liggende uden at skabe for meget postyr. Det har virket godt, og hun har fra fødslen sovet 10-12 timer hver nat - kun afbrudt af 3-6 amninger, som vi begge nærmest har sovet os fra. Ulempen ved denne fremgang er dog nu, at jeg lige så meget bliver brugt som sut for at kunne sove videre, og det vil vi gerne væk fra. Derfor har far og jeg besluttet, at når Mynte er klar til helt at undvære natamningerne skal han bruge nogle nætter på at lære hende at sove om natten uden at bruge sin mor som sut (mens jeg sover i et andet rum), hvorefter vi regner med hun kan flytte over i sin egen seng.
Desværre er sovetiderne om dagen noget mere uregelmæssige. Hun tager stadig oftest 3 lure om dagen, men sammenlagt sover hun alt mellem 1,5 og 3,5 time på en dag. Hver enkelte lur på en dag kan variere fra 0,5 til 1,5 times varighed (en sjælden gang hele 2 timer). Det gør det rigtig svært at sammensætte et dagsprogram med klokkeslæt, men jeg skal gøre et forsøg alligevel:
Kl 5-6: Ammes
Kl 7-8: Vågner og bliver nogle gange ammet igen
Kl 9: Grød med frugt
Formiddagslur ca 0,5-1,5 time
Ammes efter behov
Middagslur ca 0,5-1 time
Ammes efter behov
Eftermiddagslur ca 0,5 time (springes af og til over, hvis middagsluren har været lang eller ligget sent)
Kl 17-18: Grøntsagsmos, evt. med kød eller fisk
Kl 20-21: Ammes og puttes til natten
Ammes efter behov
Jeg regner med vi må op på mindst 3 skemåltider per dag inden jeg starter på job igen, men input hertil modtages gerne.
Til den tid vil jeg også foretrække at jeg selv kan gå i seng omkring kl 22:30-23:00, da jeg står op kl 6. Så de sene amninger jeg ser du foreslår til andre, er jeg usikker på om jeg ville kunne få til at fungere...
For at opsummere mine mange spørgsmål:
Hvornår kan vi forvente Mynte er klar til at undvære amning om natten?
Har du andre forslag/ideer til hvordan vi griber overgangen til at sove alene og uden amning an?
Hvor mange skemåltider skal vi være trappet op til før Mynte ville kunne undvære amningen i dagtimerne?
Har du evt. et forslag til hvordan en dag kunne se ud, når jeg skal til at passe mit job igen, og som tager vores særlige parametre i betragtning?
Jeg ser desuden tit at du anbefaler "gradvist" at gøre noget, eller at man fx "trapper ud" af amning. Jeg er dog usikker på hvordan man praktisk vil gribe sådanne blide overgange an. Kan du evt. dele et par eksempler eller praktiske forslag?
På forhånd tak for din kyndige rådgivning! :-)
Med venlig hilsen
Myntes Mor