Svar: Søvn, amning og vågentid
29. december 2015
Alder:
1 mdr.
Kære Sofie
Stort tillykke med den lille dreng, tak for dit brev og alle dine tanker og velkommen til:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Jeg er helt enig med dig i, at William meget gerne må hjælpes til at sove lidt længere og mere sammenhængende lure. Og det er rigtig godt, at han er så glad for brystet, som han er - brystet og det at få mælk bør indgå som en fast del af hans putteritual.
Du har sandsynligvis fået at vide, at du i begyndelsen skulle amme ligeligt på venstre og højre bryst, men nu hvor mælken er løbet rigtig godt til, så er det vigtigt, at du hjælper ham til at spise godt og effektivt på et bryst af gangen. Det er sådan, at mælken består af flere dele, og den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Hvis man malker ud, så ligner den lidt skummetmælk i konsistensen. Derefter kommer den egentlige mad, som ligner lidt letmælk og til sidst kommer så fløden, som er en lidt federe mælk.
Hvis du ammer lidt på begge bryster, så risikerer du, at din dreng får for meget af den vandholdige mælk, det giver uro i maven og urolig og kortvarig søvn. Det er derfor vigtigt, at han nu får lov til at spise så længe på et bryst som muligt, så han får den lidt federe mælk med ud - for den vil være med til at give mere ro i maven, samtidig med at den sikrer ham "elastikker" på arme og ben:)
Det vil være en god idé, hvis du kan lægge ham til i forskellige ammestillinger, fordi han stimulerer og tømmer dit bryst forskelligt alt efter, hvordan han er lagt til. Du kan derfor med fordel prøve at lægge ham til i den traditionelle stilling og lade ham spise godt fra brystet her. Herefter giver du ham en pause, lader ham bøvse, pludrer lidt med ham osv. og så lægger du ham til samme bryst igen - men i tvillingestillingen. På den måde får han den lidt federe mælk i maven og får tømt brystet optimalt - og vil derefter have lettere ved at sove en lidt længere lur:)
Det lyder som om, at han har en aktiv mororefleks/faldrefleks. Han lyder til at have lidt svært ved at overgive sig til søvnen og har brug for ro, når han puttes. Hans arme flagrer, han spjætter med benene og sover bedst i din favn, hvor han føler sig omsluttet. Han må gerne sove hos dig, men jeg forstår godt, at du ikke altid kan sidde med ham - og det er en god idé, at du vil svøbe ham eller prøve med en sovepose. Det kan netop gøre skiftet fra din favn og ned i liften lettere for ham.
Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Det vil være rigtig godt, hvis du nogle gange kan amme ham, imens han er svøbt. Du kan f.eks. amme ham, herefter skifte ham og i forbindelse med skiftning så svøbe ham - og så ammer du ham igen, imens han ligger i svøbet eller i sin sovepose, og først derefter putter du ham ned i liften, barnevognen eller i sengen.
Det kan være en god idé at du nogle gange putter ham i barnevognen (stiller liften i barnevognen) og lader ham sove ude - evt. triller ham en tur, og så tager liften ind, når I kommer hjem. Eller du kan putte ham i liften og stille liften i soveværelset. Han har endnu ikke den evne, som gør, at han kan lukke lyde ude, han hører alle lyde, og selvom du skruer ned for fjernsynet, så kan det godt forstyrre hans søvn. Derfor kan det være godt, at du nogle gange prøver at putte ham lidt afsides, for at sikre, at han ikke bliver forstyrret i søvnen...
Børn i denne alder kan let blive overstimuleret, og det vil ofte vise sig sidst på dagen. Når far kommer hjem fra arbejde, når der skal laves mad osv. så er der naturligt ekstra uro, og det kan han godt reagere på. Netop derfor er det også vigtigt, at han om dagen får nogle gode lange lure, så han har mere overskud sidst på dagen...
Du må også meget gerne lægge dig med ham. Du må gerne lægge dig i dobbeltsengen og amme ham, imens du ligger der. Det kan være en måde, at du også selv får slappet lidt af på. Am ham i din seng og bliv hos ham. Hvis han viser tegn på at ville vågne efter 20-40 minutter, så giv ham brystet igen og se om du på den måde kan lulle ham videre ind i søvnen, så du sikrer ham en længere lur. Du skal ikke være bange for at give ham dårlige vaner:)
Nogle børn har glæde af det der hedder hvid støj eller hvid lyd. Det er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde og der er ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd eller hvid støj.
Du kan downloade apps med hverdagslyde, hvid lyd - lyde af en støvsuger og lignende, som du kan prøve at bruge. Nogle børn har også glæde af at ligge og lytte til hjertelyd. Det minder om tiden i livmoderen og gør, at de slapper helt af. Man kan også købe en Doo doo bamse, som kan afspille livmoderlyd. Når han puttes fra din favn og ned i liften, kan han måske have glæde af dette...
Han er for lille til, at man kan sige noget om, hvornår hans puttetidspunkter er - men du skal regne med, at han har brug for at sove måske 15-16 timer i døgnet, f.eks. fordelt sådan, at han sover 9-10 timer om natten og 5-6 timer i løbet af dagen. Du skal regne med, at han ikke kan være vågen i mere end 2 timer, så skal han sove igen. Nogle gange vil han måske kun være vågen i 45 minutter, så skal han have mælk og atter puttes, andre gange vil han godt kunne være vågen i 1.5-2 timer, hvorefter han så får mælk og igen bliver puttet.
Du skal regne med, at han skal have 6-8 hovedmåltider i døgnet, svarende til at han spiser hver 3-4 time. Timer tælles fra en amning begynder, til den næste amning starter. Men derudover kan han godt have behov for en kortvarig amning ind imellem, netop fordi han så tager den første tørstslukkende mælk. Det er ikke et hovedmåltid, men et "jeg slukker tørsten måltid". Han kan derfor godt have brug for at blive ammet, når han vågner af en lur, fordi han f.eks. er tørstig, eller hvis han har sovet en god lang lur, er han måske reelt sulten - og før han så skal sove igen, så tilbydes han atter brystet. Hvis han har spist rigtig godt, da han vågnende, så tager han måske lidt at drikke før han puttes igen. Hvis han blot var tørstig, da han vågnede, så tager han måske et hovedmåltid, hvorefter han så puttes og sover så en længere lur...
Han skal i princippet have lov til at komme til brystet og skal have lov til at regulere sit behov selv... men du må meget gerne hjælpe ham med at tage godt fra, så han ikke "slatspiser" lidt hele dagen igennem og derfor også "slatsover". Så for mig lyder det ikke som om, at du lige nu skal strække tiden bevidst mellem amningerne, snarere prøve om du kan få ham fyldt ekstra op, når du ammer ham, ved at amme af to omgange, for at se om han så ikke af sig selv begynder at søge brystet mindre hyppigt.
Jeg vil anbefale dig, at du kikker på min bog "Helens bog om amning og flaske" - i den kan du læse om amning, ammestillinger osv. og få en idé om, hvad der ellers kan spille ind hos jer. Flere af mine bøger kunne dog være interessante for dig f.eks. "Helens bog om dit barns udvikling", "Helens bog om gråd og trøst", "Helens bog om børn og søvn"...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Rigtig meget held og lykke - og ha en rigtig dejlig nytårs aften!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske