Brev:
Pludselig svær at putte, og vågen længe om natten
29. december 2015
Alder:
16 mdr.
Pludselig svær at putte, og vågen længe om natten
Kære Helen.
Vores datter på 16 1/2 md, har de sidste 10 nætter sovet enormt dårligt. Hun har ellers, de sidste 3 mdr sovet rigtig godt fra 19-7 på eget værelse. Kun med enkelte opvågninger, som hun hurtigt selv er kommet videre i, ved at finde sin kanin eller sut.
Tidligere har vi siddet med hende på skødet ved sengen og læst en bog, hvorefter hun er kommet over i sengen, hvor sutteflasken har ventet. Det har hun virket meget glad og
tilfreds med, og natten er som sagt forløbet helt fredeligt!
De sidste måneder har hun ikke kunnet koncentrere sig om læsningen, men ville bare over til sin mælk. De sidste 10 dage, er hun ikke nødvendigvis faldet i søvn efter mælken, og vi har måttet skiftes til at sidde ved hendes side, og synge og ae i op til 1,5 t før hun endelig gir op. Hun er enormt urolig, ligger stort set ikke stille. Vender og drejer sig, op at stå, ned igen, dynen af og ned i fodenden, lægger sig ovenpå dynen, sutten udover sengekanten osv osv. Hun virker skiftevis træt og frisk. Lægger sig oftest selv ned, men det virker som om, der ikke er en stilling der duer. Så længe en af os er der, er hun ikke specielt ked af det. Men SÅ SNART man går ud, bliver hun vildt ulykkelig og græder voldsomt til vi kommer ind igen.
Det virker ikke som om at hun har ondt, mere som om hun har noget seperations angst. Noget vi ikke har oplevet med hende før. Det hele startede lige da hendes far tog til Holland og var væk i 4 dage. Da var hun også vågen fra 00-03 to nætter i træk. Vi har et par gange taget hende ind i sengen til os, hvor hun straks finder en af os at lægge sig henover, og af og til er faldet i søvn ved dette. Af og til har det bare resulteret i, at hun er vågnet helt op og har grædt og været urolig, og heller ikke kunnet finde ro her.
Efter at have været uenige om hvorvidt hun bare skal ligge selv og lære at hun skal sove selv, kontra give hende al den omsorg og nærhed hun har brug for, er vi nu enige om det sidste, og håber det bare er en kort periode.
Men hvad tænker du, Helen? Har du gode råd? Vi prøver at bevare fatningen, men bliver begge temmelig pressede der om natten ihvertfald..
Hun fik dræn for 2 mdr siden, og været til kontrol, alt ser fint ud. Vi mener ikke hun var meget plaget af ørene før dræn, men ørelægen mente det var en god ide, da hun kunne se væske og tryk.
Vi har haft en del gæster i mange dage i julen, hvilket hun har virket til at nyde i stor stil. Men måske reagerer hun om natten? Bortset fra fars rejse til Holland, er der ikke sket nogle særlige ændringer, bortset fra måske en lille smule dårlig stemning herhjemme, pga. lidt uenighed omkring de huslige pligter.
Det skal lige nævnes at hun er godt træt og kortluntet når hun kommer i seng, som regel senest kl.19. Hun sover en middagslur uden problemer fra 12-14 typisk.
SÅ: Hvordan får vi hendes bedst til at falde i søvn for natten?
Når hun er vågen i mange timer midt på natten, hvordan forholder vi os her? Bedst at hun bliver i sengen, med en af os ved sin side sålænge hun har det godt i den,? Og hvis det ikke fører noget med sig efter en times tid, hvad så? Tage hende ind i vores seng? Og hvad så hvis hun ikke finder ro der? Jeg har taget hende med ned i stuen et par gange om natten, og ladet hende "lege af", men det kan tage timer, og er temmelig hårdt, fordi hun jo i perioder er træt og pylret. Eller er det bedre at rykke hendes seng ind ved siden af vores i en periode? Vi vil egentlig helst at hun sover på eget værelse, da hun sover let, og det gør mor her også.
Bør hun have sine forældre tæt på hvis det er det hun ønsker, eller skal vi begynde at være lidt hårdere, og bare lægge hende ned i sengen, og gå ud, selvom hun bliver rasende og ked af det? Tror du hun prøver os af, eller er hun bange for at miste os? Vi er ikke altid enige om hvor store krav vi kan stille til hende, med den alder hun har.
Håber på lidt ny inspitation fra dig.
Med venlig hilsen
de trætte forældre.