Svar: Ammer ofte om natten - 9 mdr.
6. december 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker:)
Når jeg ser din dagsplan, så får jeres datter ret meget mælk. Du ammer hende formiddag, til middag, og tre gange om natten. Derudover får hun flaske kl 20 og så tilbydes hun også mælk til maden både morgen og til frokost... Jeg tror, at det er hendes indtag af mælk, som påvirker hendes indtag af rigtig mad, og det er hendes indtag af rigtig mad, som skal øges, for at hun ikke har behov for at søge brystet så meget... Tingene hænger på den måde sammen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning - mellemmåltidet erstatter amningen der plejer at ligge her.
Frokost 12: Varm middagsmad med ris, lasagne, kogte grøntsager, stykker af frikadelle osv. som hun allerede får og er glad for. Også meget gerne supplement med grøntsagsmos (hjemmelavet eller færdiglavet). Vand af kop.
Tilbydes et mellemmåltid i form af f.eks. en banan, vand af kop og ammes derefter og puttes til middagslur ca kl 14.30 som nu
Eftermiddag 16.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller frugtgrød med lidt mme på, vand af kop.
Aften 17.30-18: familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Det skal være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, vand af kop. Får herefter børstet tænder (hvis hun har fået tænder:)).
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre til næste morgen tidlig.
Som du kan se, så ligger der i min plan 3 mælkemåltider (amning eller flaske). De ligger før middagslur, aften og sen aften. Når hun bliver 10 måneder, vil det være rigtig fint, hvis den ene af disse trappes ud, så hun i 10-12 måneders alderen tilbydes 2 amninger eller flasker i døgnet.
Det er rigtig fint, hvis du kan få hende til at drikke lidt mere vand om dagen, ved at forsøge med forskellige kopper - brug meget gerne en gammeldags tudkop med to hanke, som hun selv kan holde og hvor vandet løber med det samme koppen tippes. Prøv også med en kildevandsflaske, evt. med tut - der er der nogle børn, som synes rigtig godt om:)
Derudover så lyder det for mig som om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem.
Det er helt normalt at små børn falder i søvn med bryst eller flaske, det er helt naturligt at få mælk som del af putteritualet og det er et trygt og dejligt ritual for små børn at have. Men nogle gange bliver det, som startede som et godt ritual, uhensigtsmæssigt. Det gælder f.eks. hvis jeres datter begynder at vågne op og søge brystet igen og igen og ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tilbyder hende brystet eller har hende i din favn. Det er dette der er et "søvnassociationsproblem".
Søvnassociationer er de rutiner vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Voksne læser f.eks. nogle gange en bog før de kan lægge sig til at sove og for små børn er søvnassociationen ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. ...
...
Det lyder som om, at jeres datter er afhængig af dit bryst eller afhængig af at være i din favn, for at hun kan overgive sig til søvnen. Dette er uhensigtsmæssigt, for det betyder, at hun ikke vil være i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst igen og igen hele natten igennem.
Derfor er det vigtigt, at du nu arbejder på at adskille bryst og søvn. I første omgang skal hun f.eks. ikke længere ammes før sin formiddagslur, og måden du putter hende på der, skal du forsøge at efterligne om aftenen. Det er fint, at hun lige nu ammes før middagsluren, men det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at trække brystet til dig og putte hende i seng eller barnevogn, før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun registrerer at hun puttes i sin seng og er væk fra din favn og dit bryst.
Om dagen kan du f.eks. sætte hende op i barnevognen og trille hende i en tur, så hun på en måde lærer at sove uden at have brystet og uden at være i favn. Hun kan sidde og kikke på verden, opleve, blive fyldt op med indtryk - få lidt frugt eller en rosinbolle hånden, men brystet får hun ikke - og stille og roligt lulles hun i søvn uden.
Da hun også får flaske og lyder til at tage imod denne, så kan du naturligvis også vælge at gå helt over til flaske og på den måde stoppe amning. Det kan gøre det lettere for far at tage over, hvis hun er vant til at få flaske - og det lyder som om, at du egentlig gerne vil stoppe amning helt. Jf. min dagsplan, så er det vigtigt, at hun fortsat får enten modermælk eller modermælkserstatning 3 gange dagligt og når hun bliver 10 måneder vil 2 gange dagligt være passende - og altså flaske eller amning.
Det er naturligvis også muligt at du tager en kold tyrker og lader far tager over et par dage, og måske helt forsvinder, som du selv nævner... Det er en mulighed, hvordan det vil gå afhænger meget af, hvor meget far normalt er inde over. Det er vigtigt, at hun stadig føler sig helt tryg. Det er synd, hvis du fra den ene dag fjerner både brystet og dig - det er jo to forskellige ting... så måske vil det være bedre, at du ammer eller giver flaske sen aften, og herefter tager far så over. Så hun stadig har dig i løbet af dagen og mærker, at du ikke er forsvundet helt... men om natten sover du i et andet rum...
Det er som nævnt en forudsætning, at hun får mad og væske nok hele dagen igennem, og jeg har derfor også indført en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Den kan være med til at sikre lidt ekstra mæthed, så hun ikke søger brystet om natten, fordi hun reelt er sulten. En aftenrutine kan være aftensmad kl 18, herefter kommer hun i bad, så tilbydes hun en godnatgrød kl 19.30, herefter ammes hun (eller tilbydes flaske som nu) og så putter du hende i seng - men hvor hun lige når at registrere at hun ikke har brystet eller flasken i munden. Hun får stadig mælk, men beroliges og lulles ind i søvnen med hænder, kærtegn, nærhed osv.
Fordelen ved flasken er også, at du kan tilbyde den i sengen, hvor du ønsker hun skal sove. Så hun ikke oplever et skift fra din favn og ned i sengen - det er her godt, hvis du kan elevere hendes hovedgærde lidt. Det er også godt, hvis hun kan nå dertil, hvor hun får flasken, slipper den, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Det er vigtigt ikke at få skabt en uhensigtsmæssig afhængighed af flasken...
Da du ammer så meget som du gør, så skal du være opmærksom på, at det kan være problematisk at stoppe fra den ene dag til den anden. Hvis du har mælk stående i brysterne, som fra den ene dag til den anden ikke kommer ud, så kan du få en brystbetændelse. Derfor kan det være godt, hvis du kan trappe ud af amningerne - fjerne en amning af gangen, før du stopper helt. Mit forslag til være at du fjerner amningen midt nat først, så amningen før formiddagslur, så amningen tidlig morgen, så amningen sen aften... Hos jer vil det måske være amningen før middagsluren som bibeholdes i længst tid... Det er naturligvis op til dig:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske