Ammer ofte om natten - 9 mdr.

6. december 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Ammer ofte om natten - 9 mdr.

Kære Helen,

Min datter på knap 10 mdr (om en uge) er meget glad for at amme om natten, hvert fald tre gange og gerne mere, hvis ikke jeg forsøger at holde det nede. Jeg er ved at være træt af det, og der er ikke noget, der tyder på at hun selv siger stop foreløbig. Det har jeg gået og ventet på, for det gjorde mine to drenge af sig selv ved 8-9 mdrs alderen.

Hun er en glad og tilfreds pige, som udvikler sig fint. Jeg har hende stadig hjemme hos mig, og sådan skal det være et stykke tid endnu. Hun spiser okay om dagen. Det er ikke store mængder, men som du måske husker, har vi været igennem perioder med drengene hvor de var småtpisende, så jeg forsøger at holde mine forventninger til portionsstørrelser nede.

Hun er ikke ret god til at drikke af en kop, selvom vi har prøvet flere forskellige, både forskellige størrelser og også en tudkop og en drikkedunk. Det er som om hun ikke forstår at lukke læberne om koppen, og der ryger meget ved siden af. Jeg mistænker lidt at det er væskebehov hun vil have opfyldt om natten. Vi øver selvfølgelig med hende at drikke af kop til alle måltider, men det virker ikke som om hun får så meget.

Hendes dagsrytme ser nogenlunde således ud:
Ca kl 7.30: havregrød med mælk til
Ca kl 9.30: ammes og puttes til lur, sover her typisk 1½-2 timer
Ca kl 12: frokost, lidt forskelligt hvad jeg nu kan finde i køleskabet af grøntsager, rester osv. Hun vil ikke have rugbrød, men rester i form af ris med sovs eller lasagna er som regel et hit. Får mælk til
Ca kl 14.30: ammes og puttes til lur, sover her ca 1 time
Ca kl 16.30: lidt frugt eller frugtmos
Ca kl. 17.30: vi forsøger at lave retter, som er nemme for hende at spise, gerne ris eller pasta med sovs til, men ...

Annonce

... ellers får hun grød
Ca kl 20: får flaske og drikker her ml 60 og 120 ml. puttes til nat
Ca kl 22.30: ammes
Ca kl 02: ammes
Ca kl 4.30: ammes

Jeg er hele tiden nervøs for at hun øger sin amning om natten og nedsætter sit madindtag om dagen, sådan har det været de seneste dage.

Jeg har gjort flere forsøg på at stoppe natamning eller i det mindste neddrosle det, men hun er meget stædig. Hvis jeg ikke ammer hende, ligger hun enten vågen i flere timer eller græder/skriger lige så længe. Hun kan ikke stilles med vand eller nærhed, selvom jeg ikke har noget imod at have hende i sengen, selvom jeg som hovedregel gerne vil have hende over i sin egen seng, som står ved siden af min. Jeg kan simpelthen ikke klare ret mange nætter hvor hun holder mig (og sig selv) vågen fordi jeg ikke ammer hende, for jeg skal også kunne hænge sammen om dagen og være mor for mine to drenge. Min mand er meget støttende, men hun vil slet ikke vide af ham om natten, så han kan ikke ret godt tage over, når jeg er til stede, også selvom jeg sover i et andet værelse.

Hun har en sutteklud, som hun er glad for og sover med, både nat og til lure. Hun vil ikke bruge sut, men derimod sin tommelfinger (den vane har vi desværre ikke kunnet bryde). Den kan vi dog ikke “give” hende, med mindre hun selv vil putte den i munden.

Mellem jul og nytår har vi nogle dage hvor jeg har mulighed for at tage væk med drengene i 3-4 dage, og så kan min mand tage en kold tyrker sammen med hende. Det vil selvfølgelig betyde helt slut med amning, men det har jeg det fint med.

Jeg vil høre dig om du har nogle gode råd til hvordan vi kan gribe situationen bedst muligt an og tage hensyn til både baby og resten af familien.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder