Svar: Ammestop hvordan?
30. november 2015
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det umiddelbart går okay med start i dagpleje - det lyder som om, at du er ved godt mod, og det lyder også som om, at det har hjulpet din datter, at hun har fået lagt dræn - dejligt :)
Jeg forstår godt, at du har bibeholdt amning, nu hvor hun har skulle starte dagpleje. Det er naturligt svært for hende at forstår, at mor går - og kommer tilbage - og det er rigtig dejligt for hende netop at kunne søge brystet og på den måde mærke, at du stadig er der for hende. Det lyder dog som en god idé, at I vil udnytte julen til at stoppe amningen helt.
Det vil være rigtig godt, hvis du allerede nu kan begynde at bruge en putteklud, når du ammer hende - og lade denne klud følge hende. Hun skal have den hos sig stort set hele dagen - når I kører i bilen, når hun er i dagplejen, når hun skal sove, når hun er ked af det, når hun er træt, lidt pylret osv. Den skal følge hende og hensigten er, at den stille og roligt skal tage over for brystet.
Det er lidt synd, hvis det bliver nødvendigt at "tage en kold tyrker", det vil være bedst, hvis du kan få introduceret et nyt ritual, en ny tryghedsgivende substitut, når brystet fjernes. Derfor vil det også være rigtig godt, at du nu begynder at sætte dig med hende, læse historie eller lignende, som en fast del af det at skulle puttes - så når juleferien starter, så vil ritualet være fuldstændig som det plejer, men hun ammes ikke mere.
Derfor vil det også være rigtig godt, at du hver aften begynder at tilbyde hende en godnatgrød og en kop mælk - så dette både sikrer ekstra mæthed før natten, men så det også erstatter amningen, brystet. Nærheden, at I sidder sammen osv. er der stadig. Et nyt hyggeligt ritual tager naturligt over.
Da hun har tendens til at bruge dig som sut, så er det ikke sikkert, at hun vil acceptere at du trapper ud af amningen. Hun vil have svært ved at forstå, hvorfor hun nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Derfor kan det være nødvendigt, at du stopper med amningen fra den ene dag til den anden - altså igen laver en "kold tyrker", men her er det så netop vigtigt, at et nyt ritual er "kørt i stilling":) og ja, så må du trøste så godt du kan...
Også far kan tage over om natten. Du kan i princippet godt amme hende, før hun puttes til natten, men herefter kan far måske lægge sig med hende og sove sammen med hende - og du kan sove i et andet rum. Så hun ikke længere har muligheden for at få bryst om natten. Når I sover sammen, vil hun naturligt kunne dufte din mælk og det vil være sværere for hende at acceptere, at du siger nej. Hvis du ikke er der, så vil hun naturligt stadig kunne blive ked af det og frustreret. Hun vil savne dig, søge efter brystet osv. men far vil være der og han vil kunne give hende masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, putte med hende osv. så hun stadig mærker, at hun ikke er alene.
Og ja - du kan også godt prøve en "op-ned-amme-metode", hvis du skønner, at det er dette, som vil fungere bedst for jer begge, jer alle tre:) Om hun vil have behov for brystet hver gang hun kommer op i dine arme, eller om du vil kunne nøjes med at berolige og trøste med favn og kærtegn må komme an på en prøve. I starten skal du måske give brystet flere gange, men stille og roligt skulle det ikke være nødvendigt, så skal hun måske blot i din favn, for til sidst, så at kunne blive trøstet i sin seng.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske