Svar: Natamning: Falder i søvn ved brystet
19. november 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mit sidste svar:)
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at jeres dreng får både skemad, vand af kop og mælk nok hele dagen igennem. Det er derfor vigtigt, at I er godt i gang med dette jf, min tidligere sendte dagsplan.
Du behøver ikke amme ham fra begge bryster sen aften. Det lyder som om, at du har fint med mælk, han drikker rigtig godt, falder i søvn og sover så ca. 4 timer, før han har brug for mælk igen - og lige nu er det helt okay, at du ammer ham der...
Men det du skal arbejde på er, at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men får en trøstetår og derefter sover videre. Det vil sige, at når han vågner og søger brystet midt nat, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk.
I starten vil han søge brystet igen og igen, søge det mange gange, og hver gang, så får han det igen, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange, men til sidst, vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Det er ikke dig, som han skal undvære, men brystet... Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig, som han allerede gør :)
Så amningen midt nat skal trappes stille og roligt ud, kærtegn, beroligende hænder osv. sættes i stedet - og så naturligvis sikre at hans behov for væske og mad i øvrigt bliver tilstrækkeligt dækket:) Lige nu kan du måske arbejde på, at han kan sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske