Svar: Sluger luft under amning

16. november 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mynthes mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige:)

Og sikke en historie, sikke en start... Det lyder som om, at I har lidt at kæmpe med hos jer, men det lyder også som om, at det går stille og roligt den rigtige vej...

Nogle børn har rigtig svært ved at bøvse og prutter i stedet. Det er dog rigtig godt, hvis I kan hjælpe jeres datter af med luften i form af en bøvs - det giver betydelig mindre mavekneb, hvis hun bøvser og luften ikke skal igennem mave- og tarmsystem for at komme ud.

Når hun skal bøvse, så er det vigtigt, at hendes ryg er lige og at hendes arme er let løftet. På den måde kan luften bedre finde vej ud. Det betyder, at hvis I sidder med hende efter hun har drukket mælk, og lægger hende op af jeres skulder, så skal hun så højt op at ligge over skulderen, at armene er løftet op. Her kan I klappe let på blenumsen og ryggen for på den måde at hjælpe luften lidt op.

I kan også prøve at sidde lidt med hende foran jer, hvor hun læner kroppen op mod jeres ben. I kan sætte jer i sofaen med benene på sofabordet, så kan hun sidde med ryggen op mod jeres lår. Hold hende om brystkassen, med jeres hænder under hendes arme, så armene igen løftes lidt og ryggen holdes rank. Det kan være en god stilling, hvis hun efter at have spist, har lyst til at pludre lidt...

Når hun ammes, kan du forsøge med forskellige ammestillinger, for at se om noget vil fungere bedre end andet. Alt efter hvordan hun lægges til, vil hun arbejde forskelligt med brystet og brug af forskellige ammestillinger kan gøre, at hendes indtag af luft mindskes.

Du kan også overveje, om det kan hjælpe jer med et hjælpebryst også ...

Annonce

... kaldet et lact-aid-system. Det er kort fortalt en sonde, der sættes på brystet og enden af sonden fører så ned i en flaske. Når hun dier hos dig, så får hun på en gang mælk fra dit bryst og samtidig også mælk fra flasken via sonden. Hun kan altså stimulere dig og blive suppleret med lidt ekstra mælk samtidig - og nogle gange vil dette også mindske hendes luftindtag sammenlignet med, at hun både får bryst og flaske.

Mylicon må I naturligvis fortsat gerne forsøge. Derudover er det rigtig fint, at I prøver med mavemassage, cykler med benene osv. Det lyder som om, at I gør alt det rigtige her.

Når I giver flaske, kan I forsøge med forskellige typer af flaskesutter, for at se om noget fungerer bedre end andet. I kan også prøve med forskellige typer erstatning, for at se om hun måske får mere ro i maven af dette. Der er flere muligheder, men det kunne f.eks. være NAN Sensilac, der er specielt udviklet til børn med kolik eller koliksymptomer. Det kunne også være Allomin syrnet SensePro. Begge disse erstatninger er beriget med Lactobacillus reuteri.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også prøve med Semper Dråber, også kaldet BioGaia. Det er også lactobacillus Reuteri, det vil sige en mælkesyrebakterie, der kan have en "beroligende" effekt på maven. Det behøver ikke være kolik, det kan også være det man kan kalde uspecifik mavekneb...

Jeg vil også anbefale dig min nyeste bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse om både amning, ammestillinger - amning af børn med hjertesygdom - og det samme omkring flaske, flaskestillinger og flaske til børn med hjertesygdom.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor