Svar: Sluger luft under amning
16. november 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Mynthes mor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige:)
Og sikke en historie, sikke en start... Det lyder som om, at I har lidt at kæmpe med hos jer, men det lyder også som om, at det går stille og roligt den rigtige vej...
Nogle børn har rigtig svært ved at bøvse og prutter i stedet. Det er dog rigtig godt, hvis I kan hjælpe jeres datter af med luften i form af en bøvs - det giver betydelig mindre mavekneb, hvis hun bøvser og luften ikke skal igennem mave- og tarmsystem for at komme ud.
Når hun skal bøvse, så er det vigtigt, at hendes ryg er lige og at hendes arme er let løftet. På den måde kan luften bedre finde vej ud. Det betyder, at hvis I sidder med hende efter hun har drukket mælk, og lægger hende op af jeres skulder, så skal hun så højt op at ligge over skulderen, at armene er løftet op. Her kan I klappe let på blenumsen og ryggen for på den måde at hjælpe luften lidt op.
I kan også prøve at sidde lidt med hende foran jer, hvor hun læner kroppen op mod jeres ben. I kan sætte jer i sofaen med benene på sofabordet, så kan hun sidde med ryggen op mod jeres lår. Hold hende om brystkassen, med jeres hænder under hendes arme, så armene igen løftes lidt og ryggen holdes rank. Det kan være en god stilling, hvis hun efter at have spist, har lyst til at pludre lidt...
Når hun ammes, kan du forsøge med forskellige ammestillinger, for at se om noget vil fungere bedre end andet. Alt efter hvordan hun lægges til, vil hun arbejde forskelligt med brystet og brug af forskellige ammestillinger kan gøre, at hendes indtag af luft mindskes.
Du kan også overveje, om det kan hjælpe jer med et hjælpebryst også kaldet et lact-aid-system. Det er kort fortalt en sonde, der sættes på brystet og enden af sonden fører så ned i en flaske. Når hun dier hos dig, så får hun på en gang mælk fra dit bryst og samtidig også mælk fra flasken via sonden. Hun kan altså stimulere dig og blive suppleret med lidt ekstra mælk samtidig - og nogle gange vil dette også mindske hendes luftindtag sammenlignet med, at hun både får bryst og flaske.
Mylicon må I naturligvis fortsat gerne forsøge. Derudover er det rigtig fint, at I prøver med mavemassage, cykler med benene osv. Det lyder som om, at I gør alt det rigtige her.
Når I giver flaske, kan I forsøge med forskellige typer af flaskesutter, for at se om noget fungerer bedre end andet. I kan også prøve med forskellige typer erstatning, for at se om hun måske får mere ro i maven af dette. Der er flere muligheder, men det kunne f.eks. være NAN Sensilac, der er specielt udviklet til børn med kolik eller koliksymptomer. Det kunne også være Allomin syrnet SensePro. Begge disse erstatninger er beriget med Lactobacillus reuteri.
Du kan også prøve med Semper Dråber, også kaldet BioGaia. Det er også lactobacillus Reuteri, det vil sige en mælkesyrebakterie, der kan have en "beroligende" effekt på maven. Det behøver ikke være kolik, det kan også være det man kan kalde uspecifik mavekneb...
Jeg vil også anbefale dig min nyeste bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse om både amning, ammestillinger - amning af børn med hjertesygdom - og det samme omkring flaske, flaskestillinger og flaske til børn med hjertesygdom.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske