Brev:
Sluger luft under amning
16. november 2015
Alder:
3 mdr.
Sluger luft under amning
Hej Helen
Vores kære datter har desværre haft en meget hård medfart efter fødslen. (FV 2860, FL 48 cm - idag 3 mdr.+5 dage: 4600 og 58 cm). Meget kort:
Jeg føder naturligt (dog med lang vandafgang), i hjemmet på 4. dagen bliver hun akut og meget kritisk syg med tre ukendte hjertefejl, som nær havde kostet hende livet hvis ikke vi havde reageret og læste hendes signaler. Hun bliver overflyttet til Skejby hvor hun bliver opereret i 8 timer på hendes 5. dag.
Derfra ligger hun i respirator i fem dage og i alt 6 uger på intensiv - hvoraf de sidste to uger var pga. vejrtrækningen hvor hun havde behov for iltbehandling.
Nu er vi hjemme og hun slap sonden for snart 3 uger siden og jeg ammer (Jeg malkede ud i knap 10 uger, mens hun fik sonde og mens vi ammetrænede). Vi er begyndt at supplere med en flaske 1-2 gange om dagen hvor hun tager 50-100 ml.
Et af vores problemer er at hun får SÅ meget luft ind, især ved amningen og hun er så svær at bøvse - vi har endnu ikke fundet en fagperson som kan bøvse hende. Når luften så skal passere bliver hun meget ked af det og pga. tiden i respirator er hun stadig blød i de øvre luftveje og sluger derfor endnu mere luft. Det bliver en ond cirkel af luft og skrigeture.. (Mylicon er afprøvet og havde god effekt i tre uger).
Vi cykler selvfølgelig med hendes ben og prøver at give massage når hun tillader det. Hun har haft afføring hver dag indtil for ca 1 1/2 uge siden, hvor der nu går mellem 2-4 dage i mellem.
Vi er netop startet zoneterapi for maven og kiropraktor for spændthed i nakke/skuldre efter ikke at have været mobiliseret mens hun lå på intensiv.
Er der andre tiltag vi kan gøre?
Venlig Hilsen
Mynthes mor