Svar: Udtrapning af amning og væskebehov II
13. november 2015
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, som jeg naturligvis gerne vil svare på - det er rigtig fint, at du skriver tilbage:)
Det er normalt at børn i 8-10 måneders alderen kan begynde at protestere lidt mod søvnen om dagen. Selvom man forsøger at putte dem og de virker trætte, så kæmper de lidt imod. Det betyder, at de nogle gange skal "trilles lidt længere" i vognen, før de overgiver sig eller at de måske skal puttes lidt senere.
Samtidig vil mange børn i denne alder også sove kortere tid, når de så endelig falder i søvn. Så du skal være forberedt på, at han måske vil sove lidt mindre om dagen, end du egentlig synes er hans behov. Det handler om hans alder og det store udviklingsspring, som han går igennem. Man kan sige, at hans lyst til at opleve, mærke og fornemme verden fylder rigtig meget, og han har derfor ikke lyst til at sove så meget...
Det lyder ret flot, hvis han kan sove 3 timers formiddagslur - og det er dejligt, hvis det fungerer. I skal dog være forberedt på, at det ikke er sikkert, at det fortsætter, eller at så lang en lur nogle gange i denne alder vil gøre, at han så kun sover en lur dagligt - og altså springer eftermiddagsluren over. Derfor kan det nogle gange være nødvendigt at vække ham, så han ikke sover så meget om formiddagen. Hvis han kan sove 3 timer i løbet af dagen, så vil det nogle gange fungere bedre, at han sover 1 + 2 timer eller sover 2 x 1.5 time - fremfor en lang lur, netop fordi han ikke er ældre. Ikke at I skal ændre på noget nu, jeg havde bare behov for lige at give denne information, fordi situationen som sagt kan ændre sig hos jer netop nu og det måske netop er dette, du begynder at mærke...
Og så til dine spørgsmål :)
Ja, du må gerne give din dreng et mellemmåltid før han puttes til middagsluren. Og han må faktisk også gerne få lidt mme af en kop, hvis han vil drikke det. Det kan sikre ham lidt ekstra mælk og far har på den måde også en mulighed for at tage lidt over, når du ikke er der og ikke kan amme om dagen. Samtidig lyder det som om, at du gerne vil trappe ud af amningen tidlig morgen og af samme grund kan det være en god idé, at tilbyde lidt mme i løbet af dagen, for at sikre hans mælkebehov. Han skal jo have bryst eller mme til han er et år:)
Er I på tur kan I evt. have en brik med mme med. Den kan lægges under dynen, så den på den måde har "kropstemperatur". Den må dog også gerne blive tilbudt til ham kold.
Mellemmåltidet kan godt være lidt frugtmos eller gulerodsmos. Han må dog også gerne få et større måltid om eftermiddagen. Hvis han sover 3 timer om formiddagen, kommer op og får frokost, så kan han måske godt spise et lidt større måltid om eftermiddagen, før han så puttes til anden lur. Det kunne være 1/2 havregrynsbolle med lidt ost eller måske en flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping. Det afhænger helt af, hvor sulten han virker.
Det kan være en god idé at trappe ud af morgenamningen fordi det kan give mere plads i maven til morgengrøden. Og her kan det være en god idé at give en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, fordi grøden kan mætte lidt ektsra, så han ikke søger brystet helt så meget. Derudover kan det være en god idé at du ammer ham aften og sen aften. Netop disse to amninger vil være passende i forhold til hans alder og når du til januar starter arbejde, vil det være rigtig dejligt for ham, at I netop holder fast i disse, fordi det giver ekstra tryghed og nærhed, når I har været væk fra hinanden i dagtimerne. Og hvis det fungerer godt med mme før middagsluren er det fint - fungerer det bedre med vand til den tid, er det også fint.
Du spørger om det er okay at vække ham, ved at snakke stille til ham - hvornår? Sen aften behøver du sandsynligvis ikke vække ham, men kan tage ham op og amme ham mere eller mindre i søvne. Alternativt vente på at han evt. melder sig selv og så amme ham der. Om morgenen må du meget gerne vække ham. Det er en rigtig god idé, hvis I kan holde et fast stå op tidspunkt, fordi det har betydning for hvordan resten af dagen forløber og for hvorvidt du kan få ham til at sove, spise osv. godt hele dagen igennem. Så ja - du må gerne vække ham kærligt og på en rar måde om morgenen, så dagen starter nogenlunde til samme tid:)
Du spørger også, om man kan håbe, at han fremover vil gå tidligere i seng - og ja, det vil han sandsynligvis. I takt med at han bliver lidt ældre og som sagt ofte protesterer mere over søvnen om dagen, så bliver dagssøvnen ofte kortere og nattesøvnen dermed også længere. Mange børn vil i denne alder faktisk kun sove 2.5 time samlet i løbet af dagen - og så forlænges nattesøvn lidt.
I stedet for mme af kop før middagsluren, kan du naturligvis også sikre hans mælkebehov ved at amme ham om eftermiddagen og nogen vælger netop amning her fordi de starter arbejde. At amme ham sen eftermiddag kan være en rar måde at mødes på, når I har været adskilt og du kommer hjem igen. Men på sigt, vil denne amning ofte kunne påvirke hans madindtag og måske hans indtag af aftensmad, derfor kan den fint bruges en overgang, fordi du starter arbejde, men bør på sigt trappes ud. Det vil dog være naturligt at gøre under alle omstændigheder, fordi han i 10 måneders alderen normalt "kun" har brug for 2 amninger i døgnet.
Nogen oplever også, at hvis de ammer om eftermiddagen, så søger barnet ikke brystet helt så meget om natten - og det kan naturligvis også være en overvejelse eller et forsøg værd. Det er langt at foretrække at amme eftermiddag fremfor nat:)
Det lyder rigtig godt, at jeres dreng nu kan overgive sig til søvnen uden at han skal vugges i armene og at han faktisk er i stand til at overgive sig til søvnen i sin seng - super flot!
Når du ligger og ammer ham, så skal I arbejde på, at nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så han er helt bevidst om, at han ikke behøver brystet i munden for at falde i søvn. Og det er også rigtig fint, hvis du kan amme ham, putte ham fra din favn og berolige ham og hjælpe ham ind i søvnen med dine hænder.
Og så er det, som du har læst, netop vigtigt, at du trappper stille og roligt ud af en amning af gangen. Det vil være relevant med 3 amninger i døgnet nu - og jeg kan ikke helt ud af dit brev gennemskue om du ammer 3 eller 4 gange. Men rækkefølgen i udtrapningen vil normalt se således ud:
- Først fjernes amningen tidlig morgen
- Så fjernes amningen før middagsluren
- Så fjernes amningen sen aften
- Så fjernes amningen før putning om aftenen
Og du trapper ud, ved f.eks. at amme fra et bryst i stedet fra begge bryster og så ved at afkorte amningen mere og mere. Lirke brystet ud af munden på ham, så han ikke fyldes med mælk, men får ro og trøst. Samtidig med at du gør dette, så giver du ham masser af nærhed, kærtegn, holder hans hånd, vugger ham imens han ligger ved siden af dig osv. så han på den måde lærer at sove netop med dine kærtegn og uden at behøve brystet.
Og om dagen og om aftenen vil det så også være naturligt, at du tilbyder et lille mellemmåltid, nogle gange lidt mme eller vand af en kop - en overgang. Så han stadig får mælk/væske før han puttes og samtidig kærtegn, beroligende ord, måske en putteklud, godnatsang, godnathistorie osv. på sigt. Så i stedet for at amningen er det putteritual, som han altid har kendt og er tryg ved, så skabes et nyt ritual, der er lige så trygt og dejligt og på sigt rigtig godt for ham, fordi det kan bruges i årene frem:)
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske