Svar: Ammestrejke - 8 mdr.
9. november 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Susanne
Tak for dit brev og håber, at jeg når at svare dig:)
Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første, så fortæller du, at I har været indlagt. Dette kan naturligvis have påvirket din datter mere end du lige umiddelbart har fornemmet og reaktionen kommer så derhjemme, når I atter er tilbage i de vante og trygge omgivelser. Det er helt normalt, at børn på den måde kan reagere lidt forsinket.
Derudover tænker jeg, at du måske også reagerer - at det har været svært for dig, at du har været naturligt bekymret for din datter osv. Og den stress, som du evt. har haft i denne forbindelse og din bekymring kan faktisk godt ændre din mælk. Din mælk kan ændre sammensætning, så den smager anderledes, og din mælkemængde kan også blive mindre, så din datter skal arbejde mere for at få mælken ud - og derfor bliver frustreret.
Har du fået menstruation? Hvis din menstruation er på vej, så kan de hormonelle forandringer også gøre, at din mælk smager anerledes og kan være forklaringen på, hvorfor hun pludselig afviser brystet - der går ofte et par dage, så vender det tilbage til normalen igen.
At du har sagt Av da hun bed dig er helt okay - hun kan godt blive forskrækket over din reaktion, men det burde ikke gøre, at hun fuldstændig afviser brystet efterfølgende... Lørdag aften var hun dog måske påvirket af indlæggelsen og har måske reageret ekstra ved at bide dig og har så ikke kunne forstå, hvad der skete. Stadig tænker jeg dog, at det alene ikke burde være forklaringen...
Tandfrembrud osv. kan naturligt også spille ind, ligesom alder og udvikling. Hun er så gammel nu, at hun begynder at have lidt fornemmelse af, at bryst og mor er to forskellige ting, at I ikke er et hele. Derfor vil hun godt kunne bide dig, for at se dig reagere, fordi hun begynder at fornemme, at hun netop ved brystet kan få en reaktion fra dig...
Så hvad gør du nu? Tja... Det vil være rigtig fint, hvis du kan amme hende 3 gange i døgnet og jeg vil anbefale, at du ammer før middagslur, aften og sen aften. Det vil være passende i forhold til hendes alder og samtidig giver det plads i maven til mere rigtig mad. Hvis hun ammes 3 gange i døgnet, behøver du ikke give hende mme, som du fortæller, at du gerne vil undgå.
Prøv om du kan holde dig til netop at lægge til de tre gange og ikke forsøge med brystet flere gange dagligt. Jeg forstår godt, hvis du tænker, at hun jo skal have noget, at hun har brug for det, men hvis du forsøger at lægge til mange gange i træk, så er der en risiko for, at hun føler sig presset og derfor vil afvise brystet ekstra. I stedet skal du tilbyde hende mange små måltider og vand af kop. Der er stor sandsynlighed for, at når hun så lægges til brystet, så bliver hun glad for det igen:)
Har I badekar? Nogle gange kan det hjælpe at gå i badekar og lade hende ligge på/ved din brystkasse - hud mod hud - og fri adgang til brystet. Hvis I ligger sammen og slapper af, og hun har brystet naturligt foran sig, så vil hun nogle gange tage fat helt af sig selv og die - og nyde det :) Og på den måde kan I få brudt den modstand, som hun måske lige nu føler ved brystet uanset hvad årsagen er.
Du skal naturligvis også fornemme, at du har mælk nok. Der skal være noget at komme efter. Hvis du kan stimulere dit bryst, få mælken til at løbe, evt. malke lidt ud før du lægger hende til, så kan hun med det samme smage at mælken er der - og det kan være en måde at få hende til at die på... Nogle gange kan det også hjælpe at dryppe lidt mm eller mme i mundvigene på hende, når hun ligger ved brystet, så hun netop kan smage at der er noget at komme efter og derfor tager fat og dier.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke - og læs også gerne min nyeste bog "Helens bog om Amning og Flaske":)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske