Svar: Mælk om natten, studiestart

4. november 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Dejligt at du kan holde barsel indtil det nye år og starte på dit studie der - det lyder som en god ordning:)

De fleste børn vil, når de er 6 måneder gamle, begynde at kunne sove igennem om natten. I denne alder øges deres indtag af skemad, så din datter nu får flere måltider hele dagen igennem, samtidig med, at hun ofte stadig ammes 5-6 gange i døgnet - og det er netop en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten.

At sove igennem i 6-7 måneders alderen betyder, at din datter kan sove 5-6 timer uden mælk - men det betyder ikke at de timer nødvendigvis behøver ligge kl 23.30-05 - de fleste synes bare, at det er dejligt, hvis barnet sover her... Der sker ikke spor ved, at din datter f.eks. ammes kl 20 og så sover til kl 02 og ammes her. Så tager hun bare sit længste søvnstræk om aftenen og først på natten og det må hun meget gerne:) Du behøver derfor ikke holde dig vågen eller vække hende for at amme kl 23.

Når hun bliver 8-9 måneder og du skal starte på dit studie, så vil det ofte være passende med tre amninger i døgnet. Disse tre amninger kan f.eks. ligge før middagslur, aften og sen aften. Men de kan også ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Eller måske hos jer, vil det være en idé, at hun tilbydes mme før middagsluren og så ammes kl 20 og kl 02... Det afhænger helt af, hvad der for jer vil fungere bedst. ...

Annonce

... Det kan også tænkes, at hun i en overgang vil have rigtig stor glæde ved at blive ammet om eftermiddagen, fordi I har været adskilt i dagtimerne og det kan være en dejlig måde at mødes på - så måske vil hun og du trives allerbedst med at hun ammes kl 16, 20 og 02/03...

Når hun så bliver 10 måneder, vil det ofte være passende med to amninger og de to amninger kan så ligge f.eks. kl 20 og 03, eller hvornår hun nu melder sig og viser behov:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skriver, at hendes rytme stadig svinger en del og det er helt naturligt, når hun kun er 6 måneder gammel. Du må dog gerne begynde at arbejde på et fast stå op tidspunkt, og begynde at tilbyde hende lidt grød om morgenen. Jo mere ens dagen begynder, jo mere vil du stille og roligt kunne regne med at resten af dagen følger med - når hun står op til samme tid hver morgen, så vil hun stille og roligt også begynde at sove formiddagslur til samme tid, middagslur til samme tid osv. ligesom hendes tidspunkter for måltider vil skulle være nogenlunde ens hver dag.

Da hun lige nu ammes kl ca 20, kl 03 og 05 - og det på sigt sandsynligvis vil fungere bedst hos jer med amning kl 20 og 03, så er det altså amningen kl 05, som du skal forsøge at afkorte lidt. Det vil naturligt også gøre, at hun begynder at kunne spise lidt mere morgengrød:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:) og fortsat god søndag aften!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder