Svar: Mælk om natten, studiestart
4. november 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Dejligt at du kan holde barsel indtil det nye år og starte på dit studie der - det lyder som en god ordning:)
De fleste børn vil, når de er 6 måneder gamle, begynde at kunne sove igennem om natten. I denne alder øges deres indtag af skemad, så din datter nu får flere måltider hele dagen igennem, samtidig med, at hun ofte stadig ammes 5-6 gange i døgnet - og det er netop en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten.
At sove igennem i 6-7 måneders alderen betyder, at din datter kan sove 5-6 timer uden mælk - men det betyder ikke at de timer nødvendigvis behøver ligge kl 23.30-05 - de fleste synes bare, at det er dejligt, hvis barnet sover her... Der sker ikke spor ved, at din datter f.eks. ammes kl 20 og så sover til kl 02 og ammes her. Så tager hun bare sit længste søvnstræk om aftenen og først på natten og det må hun meget gerne:) Du behøver derfor ikke holde dig vågen eller vække hende for at amme kl 23.
Når hun bliver 8-9 måneder og du skal starte på dit studie, så vil det ofte være passende med tre amninger i døgnet. Disse tre amninger kan f.eks. ligge før middagslur, aften og sen aften. Men de kan også ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Eller måske hos jer, vil det være en idé, at hun tilbydes mme før middagsluren og så ammes kl 20 og kl 02... Det afhænger helt af, hvad der for jer vil fungere bedst. Det kan også tænkes, at hun i en overgang vil have rigtig stor glæde ved at blive ammet om eftermiddagen, fordi I har været adskilt i dagtimerne og det kan være en dejlig måde at mødes på - så måske vil hun og du trives allerbedst med at hun ammes kl 16, 20 og 02/03...
Når hun så bliver 10 måneder, vil det ofte være passende med to amninger og de to amninger kan så ligge f.eks. kl 20 og 03, eller hvornår hun nu melder sig og viser behov:)
Du skriver, at hendes rytme stadig svinger en del og det er helt naturligt, når hun kun er 6 måneder gammel. Du må dog gerne begynde at arbejde på et fast stå op tidspunkt, og begynde at tilbyde hende lidt grød om morgenen. Jo mere ens dagen begynder, jo mere vil du stille og roligt kunne regne med at resten af dagen følger med - når hun står op til samme tid hver morgen, så vil hun stille og roligt også begynde at sove formiddagslur til samme tid, middagslur til samme tid osv. ligesom hendes tidspunkter for måltider vil skulle være nogenlunde ens hver dag.
Da hun lige nu ammes kl ca 20, kl 03 og 05 - og det på sigt sandsynligvis vil fungere bedst hos jer med amning kl 20 og 03, så er det altså amningen kl 05, som du skal forsøge at afkorte lidt. Det vil naturligt også gøre, at hun begynder at kunne spise lidt mere morgengrød:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:) og fortsat god søndag aften!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske