Svar: Amning og USA
29. oktober 2015
Alder:
2 mdr.
Kære Lelia-Maria
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige - og velkommen til:)
Dejligt at høre, at du har flere af mine bøger og er glad for dem. Der er netop udkommet en ny "Helens bog om Amning & Flaske", som godt kunne være relevant for dig:)
Når du vil stoppe amning, så er det en god idé, at du trapper gradvist ned i amning og gradvist øger antallet af flasker. Det vil sige, at hvis du lige nu ammer f.eks. 7 gange i døgnet, så vil det være rigtig godt, at du ammer 6 gange i døgnet og giver en flaske. Herefter ammer du så 5 gange i døgnet og giver 2 flasker, så ammer du 4 gange i døgnet og giver 3 flasker, ammer 3 gange i døgnet og giver 4 flasker osv. Indtil du helt er gået over til at give flaske og dermed trappet ud af amningen.
At gøre det på denne måde vil for det første hjælpe din krop med at sætte mælkeproduktionen stille og roligt ned. Derudover vil det også hjælpe din datter til at vænne sig til modermælkserstatningen gradvist, så hun ikke pludselig får ondt i maven.
Det kan godt være, at du kan trappe ned dag for dag igennem en uge, men det afhænger af, hvordan du fornemmer din mælkemængde og dine brystspændinger. Hvis du får mange brystspændinger, du kan mærke at mælken presser sig på, og du får ondt, så kan det være nødvendigt, at du lægger hende til eller malker ud, så brystet bliver tømt. Det er lidt individuelt, hvor hurtigt en nedtrapning kan gå.
Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan øge intervallet mellem amningerne mere og mere, altså så der går flere og flere timer imellem, at hun ammes. Det vil sige, at hvis du f.eks. ammer kl 8, kl 11.30 og kl 15, så vil det være godt, at du erstatter amningen kl 11.30 med en flaske. På den måde går der lang tid mellem de to amninger. Jo længere tid, der går mellem hver amning, jo mindre mælk vil du til sidst producere.
Det er også en mulighed at få medicin, der stopper din mælk. Det kan du få via din læge. Hvis du har rigtig meget mælk, kan det være nødvendigt, at du malker ud, så brystet bliver tømt, selvom du får medicinen. Du skal dog altid være opmærksom på ikke at få stimuleret til ekstra mælk - det vil der altid være en risiko for, når man malker ud eller lægger barnet til brystet.
Når du stopper med at amme, er det derfor også godt, hvis du kan undgå at stimulere dine bryster, - vær opmærksom på ikke at få stimuleret brystet, når du er i bad, og måske gerne vil massere brysterne lidt fordi de kan være ømme... Brysterne skal have ro, hvis mælkeproduktionen skal stoppes. Brug også gerne en BH der støtter godt, uden at presse for meget ind på brystet.
Med hensyn til Allomin, så kan du godt tilbyde din datter Allomin 1 (den blå), som er en fuldgyldig erstatning. Du kan også give hende Allomin syrnet SensiPro 1 (den gule), som er den nyhed du taler om. Denne erstatning er tilsat mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri, som også findes i Semper Dråber (BioGaia) og så er den lavet som Syrnet Allomin (den grønne).
Allomin Syrnet SensePro 1 (den gule) er fuldgyldig og din datter kan således leve udelukkende af denne, men den kan også gives i kombination med Allomin 1 (den blå), hvis du synes, at hendes mave virker til at fungere bedre på denne måde.
Du skal være opmærksom på at Allomin syrnet SensiPro 1 ikke må komme over temperaturer på 40 grader, da dette vil dræbe/skade mælkesyrebakterierne, så virkningen af dem ikke er der.
Det lyder super dejligt med en USA tur på 3 uger - det bliver naturligt en lidt anden tur med en baby på 8 måneder, end hvis I var jer selv af sted - men stadig kan det blive en rigtig dejlig tur:)
De fleste børn kan ikke lægges i seng kl 19, når de er 4 måneder gamle... Mange børn vil i den alder sove rigtig sent og måske vil jeres datter have en rytme, hvor hun ikke sover før klokken er 22... Det må tiden vise... De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen trives med tre lure dagligt og alt efter hvor sent dagens 3. lur ligger, vil hendes puttetidspunkt om aftenen ændre sig.
Omkring 6 måneders alderen sker der dog nogle ændringer i søvnen, hendes indtag af mad bliver større, der er mulighed for at skabe mere rytme hele dagen igennem og mange børn vil i den alder, begynde at kunne nøjes med 2 lure dagligt - og dermed kunne blive puttet omkring kl 19.30-20... og den rytme vil jeres datter så sandsynligvis have, når hun er omkring 8 måneder og I skal af sted....
I er nødt til at tilpasse jeres dag og rytme efter hendes tider, så hun får morgenmad, frokost, aftensmad osv. nogenlunde som hjemme. Hvis I normalt vil spise aftensmad omkring kl 18, så vil det være rigtig godt også at gøre dette, når I er på ferie. I kan sagtens spise ude, og når I så har spist, så kan I evt. trille en aftentur, hvor hun så kan sove i sin barnevogn, og I kan kikke lidt på byen.
Der vil naturligt være lidt jetlag og lignende at tage hensyn til, men det rammer jo jer alle sammen - I vil sandsynligvis få tendens til at vågne tidlig morgen og være rigtig trætte om aftenen, så måske gir det helt sig selv... :) Og så skal I naturligvis også være parate til at blive hjemme på hotellet, eller hvor I nu bor, hvis I kan mærke, at det hele bliver lidt for meget for hende. Der er jo rigtig mange indtryk og oplevelser og meget at bearbejde, men det er ikke sikkert, at det bliver et problem - måske vil hun elske det! I skal bare være parate til en vis fleksibilitet, netop fordi det naturligt er anderledes at rejse med en baby, end at rejse alene som par.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske