Svar: Amning og vuggestue
21. oktober 2015
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dag og alle dine tanker omkring amning og vuggestuestart:) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
De fleste børn vil, når de er 10-12 måneder gamle, trives med 2 amninger i døgnet. Du fortæller, at du har sat antallet af amninger ned, så du ikke længere ammer om natten (super godt!) og du fortæller også, at du ofte ammer 4-5 gange i døgnet og at amningen ligger fast før hver lur om dagen...
Jeg tænker, at det vil være naturligt, at du nu begynder at trappe ud af disse amninger, så din dreng lærer at falde i søvn om dagen, uden at han behøver mælk. I første omgang vil jeg anbefale, at du fjerner amningen før formiddagsluren. I stedet skal du nu tilbyde ham et mellemmåltid lige før han skal sove. Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at du sætter ham op i barnevognen og triller ham en tur, hvor han starter med at sidde, kan kikke på verden, blive fyldt godt op med indtryk. Du kan evt. give ham lidt frugt, som han kan sidde og sutte på imens - og så lægger du ham ned, når han tydeligt viser sig parat til at sove. På den måde kan du lærer ham at blive puttet til formiddagsluren uden at han behøver brystet først.
Amningen før middagsluren vil jeg bibeholde lidt endnu, men når han har lært at sove uden brystet om formiddagen, så vil det være rigtig godt, at du også forsøger at fjerne denne amning. Her vil det være godt, at du tilbyder ham en banan og en kop mælk som alternativ. Det kan han også få i vuggestuen, så på den måde vil ritualet være det han kender og er blevet tryg ved. Han kan tilbydes modermælkserstatning i koppen eller lidt sødmælk (han må få max 100 ml sødmælk i døgnet). Du bør introducere dette gerne en måned før han skal passes, så I får rutinen kørt godt ind. Det vil gøre det lettere for personalet i vuggestuen at putte ham og hjælpe ham, og det vil være betydeligt rarere for din lille dreng, at han kan blive puttet uden brystet af dem og er vant til dette ritual:) Det er rigtig synd, hvis han er vant til at blive ammet og derfor skal være ulykkelig når han skal sove...
Uanset om det er hverdag eller weekend, om I har juleferie osv. så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at bibeholde den rytme, som han forventes at skulle kunne følge, når han starter i vuggestue. Jo mere ens dagene kan være, jo bedre vil det naturligt være for ham - genkendelighed giver tryghed. Samtidig vil faste spisetider, sovetider osv. også hjælpe ham til at finde ud af, hvornår han ammes og hvornår han ikke gør:)
Du må meget gerne fortsætte med at amme aften og tidlig morgen, altså kl 19.30 og ca 05, da det lyder som om, at det passer både dig og ham rigtig godt. De to amninger må gerne ligge aften og tidlig morgen, de kan dog også ligge aften og sen aften f.eks. 19.30 og 23.30. Det er her helt forskelligt, hvordan det fungerer bedst og du skal gøre det, som du fornemmer virker bedst hos jer. Fordelen ved at amme sen aften kan være, at barnet nogle gange så sover lidt bedre om natten, samtidig med at appetitten til morgengrøden vil være lidt større - men der er ingen garantier og hvis han sover godt sen aften, så lader du ham bare sove, til han så melder sig selv tidlig morgen, hvor han så ammes og sover videre.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser derfor således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, bananpandekager, klatkager, frugt osv. som nu. Vand i kop
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Sættes i barnevognen med lidt frugt, en lille rosinpakke eller lignende i hånden, trilles en tur og falder i søvn uden brystet.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) - suppleres også gerne med grøntsagsmos. Der kan gives både varm og kold frokost og det er fint at bruge rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Ammes lige nu, men kan på sigt blive tilbudt en banan og en kop mælk (modermælkserstatning eller sødmælk) og puttes derefter til middagslur.
Eftermiddag 15.30-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med lidt mme, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet ca kl 19.15, får børstet tænder. Grøden er med til at sikre, at han ikke vågner og søger brystet om natten, fordi han er sulten.
Ammes og puttes til natten 19.30.
Sen aften eller tidlig morgen: Ammes x en efter behov. Som det passer bedst til ham/dig:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham - dejligt at han er så godt i gang både motorisk og mentalt, han lyder til at stortrives!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske