Brev:
Amning og vuggestue
21. oktober 2015
Alder:
10 mdr.
Amning og vuggestue
Hej Helen
Har jo været enormt glad for din vejledning og rådgivning igennem mine breve til dig så fortsætter gerne ;)
Vores yngste er nu ved at være snart 10 måneder og der sker enormt meget med ham. Han er en utrolig dejlig og glad dreng. Enormt kærlig, nysgerrig, opmærksom og en lille basse med temperament. Det er dejligt at opleve hans udvikling og se hvordan hans personlighed allerede er ved at tage form.
Han kravler afsted overalt, rejser sig op ad tingene, slipper og finder balancen og prøver at bevæge de små fødder. Så ja, der er gang i den herhjemme med ham og hans storebror :)
Han vejer omkring de 11 kg. nu og er rigtig glad for at spise almindelig mad. Jeg ammer ham ca. 4-5 gange i løbet af døgnet.
Mit spørgsmål går mest på hvordan jeg tackler amningerne når han skal starte i vuggestue. Han er meget glad for brystet, især inden han skal have hans lure i løbet af dagen og det er selvfølgelig dér jeg er mest "bekymret" for hvordan en vuggestuestart skal gå mht. det.
Hans storebror var jo flaskebarn på dette tidspunkt så havde ikke rigtig den situation. Samtidig er lillebror virkelig mor-glad og hans separationsangst er ved at stilne af stille og roligt..
En lille oversigt over hans døgnrytme:
Kl. 6-6.30 - Vågner
Kl. 7.30 - Spiser morgenmad, veklser imellem havregrød, bananpandekager, klatkager, frugt osv. Vand i kop
Kl. 9.30 - Ammes (Falder stortset altid næsten i søvn) og lægges i barnevognen. Sover en times tid
Kl. 11.30-12 - Frokost. Enten rester fra aftensmaden eller rugbrød. Vand i kop
Kl. 13.30 - Ammes (Falder nogle gange næsten i søvn) og lægges i barnevognen. Sover ca. 1,5 time
Kl. 15.30-16 - En lille eftermiddagssnack. Lidt frugt, en bolle. Vand i kop
Kl. 17.30 - Aftensmad, spiser det samme som os. Vand i kop
Nogle gange kan han få lidt grød eller en banan inden sengetid hvis han ikke har spist så meget til aftensmad
Kl. 19-19.30 - Ammes og puttes til natten. Ammer ham i vores seng, og inden han falder helt i søvn bliver han lagt i sin seng hvorefter han falder i søvn ca. 2-3 min efter
Kl. 4.30-5.30 - Ammes
Han har indtil fornyligt ville ammes ret mange gange i løbet af natten men har haft mistanke til at det var mere en vane en behov så prøvede at få ham til at falde i søvn uden og det er lykkedes. Han har stadig 2-3 opvågninger mellem 23-4.30 men kan falde i søvn igen uden bryst.
Første gang han vågner kommer han over i vores seng, da han virker til at have behovet for at mærke mig tæt på ham, samt det giver mere søvn end at skulle op flere gange...
Det er egentlig mest amningerne inden hans lure i løbet af dagen som jeg ser som en udfordring ved vuggestuestart. Han skal starte d. 15. januar, så der er jo ca. 2,5 måned til.
Hvis han ikke bliver ammet lige inden lur og bliver lagt i barnevognen bliver han stiktosset og næsten ulykkelig. Hvorimod hvis han bliver ammet inden og derefter lagt, kan han godt falde i søvn stille og roligt selv.
Hvordan tackler jeg det bedst mht. vuggestuestart og hvor længe inden vil du anbefale at jeg går igang med hvad der nu end skal gåes igang med :)
På forhånd tak!