Amning og vuggestue

21. oktober 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Amning og vuggestue

Hej Helen

Har jo været enormt glad for din vejledning og rådgivning igennem mine breve til dig så fortsætter gerne ;)

Vores yngste er nu ved at være snart 10 måneder og der sker enormt meget med ham. Han er en utrolig dejlig og glad dreng. Enormt kærlig, nysgerrig, opmærksom og en lille basse med temperament. Det er dejligt at opleve hans udvikling og se hvordan hans personlighed allerede er ved at tage form.

Han kravler afsted overalt, rejser sig op ad tingene, slipper og finder balancen og prøver at bevæge de små fødder. Så ja, der er gang i den herhjemme med ham og hans storebror :)

Han vejer omkring de 11 kg. nu og er rigtig glad for at spise almindelig mad. Jeg ammer ham ca. 4-5 gange i løbet af døgnet.

Mit spørgsmål går mest på hvordan jeg tackler amningerne når han skal starte i vuggestue. Han er meget glad for brystet, især inden han skal have hans lure i løbet af dagen og det er selvfølgelig dér jeg er mest "bekymret" for hvordan en vuggestuestart skal gå mht. det.

Hans storebror var jo flaskebarn på dette tidspunkt så havde ikke rigtig den situation. Samtidig er lillebror virkelig mor-glad og hans separationsangst er ved at stilne af stille og roligt..

En lille oversigt over hans døgnrytme:

Kl. 6-6.30 - Vågner

Kl. 7.30 - Spiser morgenmad, veklser imellem havregrød, bananpandekager, klatkager, frugt osv. Vand i kop

Kl. 9.30 - Ammes (Falder stortset altid næsten i søvn) og lægges i barnevognen. Sover en times tid

Kl. 11.30-12 - Frokost. Enten rester fra aftensmaden eller rugbrød. Vand i kop

Kl. ...

Annonce

... 13.30 - Ammes (Falder nogle gange næsten i søvn) og lægges i barnevognen. Sover ca. 1,5 time

Kl. 15.30-16 - En lille eftermiddagssnack. Lidt frugt, en bolle. Vand i kop

Kl. 17.30 - Aftensmad, spiser det samme som os. Vand i kop

Nogle gange kan han få lidt grød eller en banan inden sengetid hvis han ikke har spist så meget til aftensmad

Kl. 19-19.30 - Ammes og puttes til natten. Ammer ham i vores seng, og inden han falder helt i søvn bliver han lagt i sin seng hvorefter han falder i søvn ca. 2-3 min efter

Kl. 4.30-5.30 - Ammes

Han har indtil fornyligt ville ammes ret mange gange i løbet af natten men har haft mistanke til at det var mere en vane en behov så prøvede at få ham til at falde i søvn uden og det er lykkedes. Han har stadig 2-3 opvågninger mellem 23-4.30 men kan falde i søvn igen uden bryst.
Første gang han vågner kommer han over i vores seng, da han virker til at have behovet for at mærke mig tæt på ham, samt det giver mere søvn end at skulle op flere gange...

Det er egentlig mest amningerne inden hans lure i løbet af dagen som jeg ser som en udfordring ved vuggestuestart. Han skal starte d. 15. januar, så der er jo ca. 2,5 måned til.
Hvis han ikke bliver ammet lige inden lur og bliver lagt i barnevognen bliver han stiktosset og næsten ulykkelig. Hvorimod hvis han bliver ammet inden og derefter lagt, kan han godt falde i søvn stille og roligt selv.

Hvordan tackler jeg det bedst mht. vuggestuestart og hvor længe inden vil du anbefale at jeg går igang med hvad der nu end skal gåes igang med :)

På forhånd tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte