Svar: Amning af 7 uger dreng
21. oktober 2015
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev:)
Det er helt naturligt, at du ikke oplever brystspændinger, som du gjorde i begyndelsen, hvor din mælk løb til. Nu hvor din dreng er 7 uger gammel, så skulle mælken gerne have tilpasset sig hans behov. Det skal dog gerne være sådan, at du kan fornemme, hvilket bryst der er fyldt og hvilket bryst, han netop har spist ved. Det bryst, som han har spist ved skal virke blødt og mere eftergiveligt og det andet mere spændt.
Når din dreng spiser hos dig, så skal du kunne se og høre, at han spiser med god rytme. I begyndelsen vil han spise hurtigt, men stille og roligt skal han spise mere rytmisk. Du skal kunne høre, at han synker mælken, og du skal kunne se mælk i hans mundvige. Når han har spist hos dig, så skal han virke mæt, glad og tilfreds, og det vil være naturligt, at han ofte falder i søvn i forbindelse med amning.
Du skriver, at du oplever ham irriteret ved brystet, han græder, dier, slipper, græder og brokker sig, tager fat og dier igen. Det kan skyldes at mælken løber for hurtigt til ham, så han bliver irriteret over ikke at kunne følge med - det kan dog også skyldes, at han lige nu skal arbejde lidt ekstra for at få mælken/nedløbsrefleksen i gang.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at lægge ham lidt hyppigere til brystet. Netop hyppigheden øger din mælkemængde. Du producerer mere mælk, hvis du ammer hver anden time i stedet for hver fjerde time. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan variere mellem forskellige ammestillinger. Når han bliver lagt forskelligt til brystet, så stimulerer han brystet forskelligt. Prøv nogle gange at starte med at lægge ham til brystet i den traditionelle stilling, når han så har diet sådan og slipper, så lægger du ham til samme bryst, men i tvillingestillingen. På den måde hjælper du ham til at stimulere brystet lidt ekstra.
Prøv også at lægge dig ned i din seng og am ham liggende. Nogle børn føler sig presset til brystet - vær opmærksom på, hvor du har din hånd. Hvis du holder dine hænder på hans baghoved, kan han føle det som et pres. Lad hans hoved hvile på din arm eller lad ham ligge ned og amme, så er der ikke noget pres og han måske så hellere spise:)
Nedløbsrefleksen kan blive påvirket af, at du sidder og spænder i kroppen, prøv derfor at slappe så meget af som muligt. Du må gerne massere brystet lidt før du lægger ham til. Nogle kvinder har også glæde af at sidde med en varmepude før amning, fordi det kan få mælken til at flyde lidt lettere. Du kan også presse lidt mælk ud af brystet, så han kan smage, at der er noget at komme efter og derfor igen tager fat og dier. Nogle børn har også glæde af at man trækker lidt mælk (mme eller mm) op i en 2 ml sprøjte og drypper det i mundvigene på barnet, når det ligger ved brystet. Det kan også få barnet til at tage fat.
Det er helt okay, at han lige nu ikke tager helt så meget på, som han tidligere har gjort, men du skal naturligvis holde øje med hans afføringer. Det er vigtigt, at han stadig har gang i maven, - når der kommer noget ind, kommer der også noget ud. Og selvom der godt kan begynde at gå lidt længere tid mellem afføringerne i 2-3 måneders alderen, så er det vigtigt, at du stadig har fornemmelsen af, at han får mælk nok.
Det er vigtigt, at du stadig ammer ham aften og nat. Netop sen aften og nat producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og det har derfor betydning for din mælkeproduktion, at du fortsat ammer på ydertiderne. Hvis han har tendens til at sove et længere søvnstræk, så kan det naturligvis være rigtig dejligt, men lige nu, hvor du fornemmer at din mælkeproduktion skal øges lidt igen, så vil det være godt, at han ikke sover for længe af gangen. Så er det bedre, at du f.eks. tager ham op og ammer ham en ekstra gang, før du går i seng.
Det samme gælder, hvis I f.eks. skal en tur i byen, op at handle eller lignende og det er 1.5-2 timer siden du sidst ammede og han nu er faldet i søvn - i stedet for at du tager ham med op at handle og der så går længere tid før han bliver ammet igen, så er det en god idé, at du tager ham op og sikrer ham et ekstra måltid ved brystet, før I tager af sted. Det vil sikre ham ekstra mælk og samtidig stimulere din mælkeproduktion.
Du skal også være opmærksom på ikke at bruge sutten i stedet for brystet. Det er vigtigt, at du ikke "holder ham hen" med sutten, hvis han græder og egentlig er sulten. Han vil bruge unødigt mange kræfter på sutten og vil så ikke have kræfter nok til at spise ved brystet, når han endelig bliver lagt til. Suttebehovet skal derfor stilles ved brystet:)
Hvis du stresser kan dette påvirke din mælkeproduktion og det er derfor vigtigt, at du lige nu giver dig selv ro og prioriterer amningen og at I mest er hjemme. Husk også at få mad og drikke i løbet af dagen, så du lidt populært sagt har noget at lave mælk af:) Læg dig gerne med ham i dobbeltsengen og lad ham ligge hud mod hud, dufte dig, smage på dig, tage fat i brystet, når han har lyst. Hvis din blødning er stoppet, må du også gerne gå i karbad med ham, hvis I har den mulighed og også her lade ham ligge hos dig med fri adgang til brystet.
Det går normalt hurtigt at få mælkeproduktionen op, 1-2 dage hvis du lægger ham hyppigt til og sørger for at I får den ro, som I har behov for - hvis du ikke mærker nogen ændring, så synes jeg det vil være relevant, at du lige få jeres læge til at kikke på ham og vurdere om han har behov for lidt ekstra mælk.
Derudover vil jeg anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske", som netop er udkommet:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske