Svar: Ammestop efter 13 mdr

19. oktober 2015

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker - og tak for dine søde ord om mine tidligere svar, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig omkring ammestop :)

For det første, så er det super dejligt, at du ammer og at amningen har fungeret så godt for jer begge. Og ja, det kan godt være, at nogen vil undre sig - men faktisk så anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du ammer til hun er et år eller så længe både du og din datter har det godt med det - hvilket betyder, at du faktisk gerne må fortsætte - og WHO anbefaler amning til 2 års alderen...

Da jeres datter lige nu er begyndt i dagpleje, så synes jeg det vil være synd at fjerne amningen helt. Hun har lige nu brug for den ekstra tryghed og nærhed, det er det dejligste for hende at mærke dig, mærke brystet, det sikrer hende, at du stadig er der for hende, selvom I nu er adskilt i dagtimerne.

Du skal bestemt ikke begynde at give hende flaske. Hun har ikke brug for modermælkserstatningen eller for flasken. Hun kan sagtens få sit behov for væske og mad dækket i løbet af dagen og aftenen og behovet for mælk skal gradvist trappes ned. Det er du allerede begyndt på - fra at du ammede hende måske 6-8 gange i døgnet i starten, er du trappet ned til at amme hende 1 gang nu, og som sagt må du gerne bibeholde denne amning så længe det fungerer for jer :)

Det er super fint, at I har introduceret en putteklud og en puttebamse. Brug dette hele dagen igennem, lad dem følge hende i dagplejen, i barnevognen, når I kører i bilen, sidder i sofaen osv. Så hun har disse med sig og kan bruge dem, når hun er træt og når hun er ked af det. Og brug dem om aftenen, når du sidder og ammer.

Det kan nogle gange være en god idé at tilbyde en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Grøden kan mætte lidt ekstra og sikre, at hun ikke søger brystet, fordi hun er sulten. Sammen med grøden kan hun tilbydes lidt letmælk af en kop - lunt eller køligt, som hun nu bedst kan lide det.

Herefter får hun børstet tænder og så kan I gå ind på værelset, hvor hun ...

Annonce

... skal sove. Du må gerne sætte dig med hende og amme hende. Lad hende have sin puttebamse og putteklud hos sig og flyt hende så fra din favn og over i sengen, når hun har fået lidt mælk hos dig, men endnu ikke sover helt. Sid hos hende, hold dine hænder på hende og syng en lille sang, lad klud og bamse følge med over i seng, og lul hende på den måde til ro og ind i søvnen.

I løbet af de næste måneder, vil hun sandsynligvis kunne begynde at interessere sig lidt for en godnathistorie. Her kan du følge samme putteritual, sætte dig med hende, amme hende, men forsøge at afkorte amningen mere og mere. Læse historie, lade hende have putteklud og bamse hos sig, flytte hende over i sengen, synge samme sang som du plejer - så ritaualet ligner sig selv, eneste forskel er, at brystet og amningen afkortes mere og mere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du lige nu ammer fra begge bryster, kan det således være en god idé, at du går over til kun at amme fra et bryst. Herefter kan du forsøge at afkorte amningen mere og mere, så hun trøstes og falder til ro, men ikke fylder sig med mælk. I takt med at du ammer fra et bryst af gangen og ammer mere og mere kortvarigt, vil din mælkemængde sandsynligvis nedsættes og det kan nogle gange gøre, at hun selv begynder at vælge brystet lidt fra. For mange børn vil det at få læst historie osv. også være mere interessant og på sigt så blive foretrukket. Nogle børn har glæde af i en kortere periode at blive tilbudt lidt mælk af en kop som alternativ til brystet, så hun sammen med godnathistorien stadig får lidt mælk, men nu af kop i stedet for bryst - andre børn trives rigtig fint med at mælken gives sammen med godnatgrøden. Derefter får de så også børstet tænder og på sigt, vil det være rigtig godt at tænderne børstes efter indtag af mælk:)

Far kan naturligt køre samme ritual som mor, sidde med hende, læse godnathistorie, putte hende med bamse, putteklud osv. over i sengen, holde hænderne på hende, synge godnatsang osv.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder