Brev:
Ammestop efter 13 mdr
19. oktober 2015
Alder:
13 mdr.
Ammestop efter 13 mdr
Kære Helen.
Du har tidligere været en kæmpe hjælpe med dine tanker og nu står vi i en situation igen, hvor vi godt kan bruge dine inputs igen.
Vi har en dejlig datter på knap 13 mdr.
Jeg har ammet hende fuldt fra spæd, ja hun har faktisk aldrig fået flaske da vi ikke har haft behovet. Hun har altid fået måltider, dvs igen såkaldte hyggetåre, og som hun er blevet ældre har hun heller aldrig hevet mig i blusen eller ville til bryst andet end når jeg har tilladt det. Jeg har fulgt dine forslag til ammemåltider hele forløbet igennem det første år og det betyder også, at hun nu kun ammes fra begge bryster når hun skal puttes til natten. Jeg har nydt og nyder at amme omend det er noget bindende at være den der putter hver aften og jeg har svært ved at ignorere de fordomme jeg formoder folk vil have, hvis jeg fortalte jeg stadig ammer.
Min mand og jeg har snakket lidt om det at du i din bog foreslår - mælk af kop i stedet for bryst. Jeg kan bare ikke helt se det for mig. Hun er vant til mælk af kop om dagen og det klart nye vaner tager tid, men af brystmælk blir hun så dejlig træt og døsig og nem at putte bagefter. Hun er en forsigtig og sensitiv pige som altid har søgt meget tryghed hos mig - måske fordi jeg også har ammet!?!? - og har aldrig sovet igennem om natten medmindre hun har sovet i vores seng heeelt op af mig med ansigtet op af mit. Hun græder flere gange om aftenen efter hun er lagt, vågner og kan ikke forstå hvorfor hun er alene. Sådan har det været i mange måneder. Hendes seng har altid stået op af min side uden tremmer mellem, for nyligt er begge tremmesider kommet på, simpelthen af sikkerhedsmæssige årsager da hun kravler i vores seng og leder efter mig.
Jeg nænner ikke at begynde at give hende en flaske, så skal hun bare vænnes af med den på et tidspunkt og tror sådan set heller ik hun nødvendigvis vil forbinde det med noget rart, da hun aldrig har fået det før. De sidste tre uger er vi begyndt at introducere hende til en puttebamse (hun er vant til klud) og det med at læse godnathistorie for hende i hendes seng kan jeg slet ikke se for mig, hun søger så meget fysisk nærvær og tryghed især om aftenen. At far kommer på banen er mere et ønske end realitet grundet krævende arbejde så det vil primært være mig. Hun er startet fuld dagpleje for små 14 dage siden efter en lang indkøring på ca 1 mdr. Det blir bedre og bedre for hver dag men hun er helst hos dagplejemoderen som heller ikke kan gå fra hende uden hun græder.
Når jeg vælger at stoppe amningen vil jeg ikke prøve mig frem med 40 forskellige måder men tænker at du har nogle gode tanker om et godt ammestop og nye måder at putte en dejlig, sensitiv og tryghedssøgende pige.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Hilsen mig