Svar: Søvn og ammestop - 10 mdr.

13. oktober 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Cecilia

Tak for dit brev, dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive:)

Med den alder Malaika har nu, så er det vigtigt, at du får trappet gevaldigt ned for amningerne. Hun ammes lige nu alt for meget - faktisk har hun ikke ernæringsmæssigt behov for mere end 2 amninger i døgnet. Og det er vigtigt, at du får trappet ud af amningerne, så hun har plads til mere rigtig mad i maven.

Det er ikke så let, for hun har jo lært, at hun kan søge brystet flere gange dagligt og om natten. Hun forstår naturligt ikke, hvorfor der pludselig skal laves om på dette og hun vil naturligt protestere, når du ikke længere tilbyder hende brystet. Men det er vigtigt, at du holder igen med bryst og mælk, så hun får de næringsstoffer, som hun naturligt har brug for. Selvom brystmælken er god, så er det vigtigt, at hun nu får mere rigtig mad - mad i stykker, moset mad og familiemad.

Det betyder, at du ikke længere skal tilbyde hende brystet i løbet af dagen, selvom hun beder om det. I stedet skal du tilbyde hende vand af kop og rigtig mad. Du skal naturligvis ikke nægte hende hverken mad eller væske, men brystet får hun ikke mere.

Om aftenen, vil jeg anbefale, at du ammer hende aften og sen aften. Det vil sige, at hun stadig får brystet før hun skal puttes, så hun falder i søvn på så tryg og dejlig en måde som muligt. Og så ammer du hende rigtig godt sen aften, hvorefter hun så skal undvære brystet til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Hun skal som udgangspunkt heller ikke tilbydes flaske, så det er helt okay, hvis hun foretrække brystet. Hvis du fortsat gerne vil have hende til at tage flaske, så kan I forsøge med flaske aften og sen aften - men i alt altså kun 2 mælkemåltider dagligt, netop for at give plads til mere rigtig mad i maven:) Lige nu får hun sutteflaske en gang imellem, mme af kop til maden, ammes 2-3 gange om dagen og det samme om natten - og det er alt alt for meget mælk...

En dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - uden at blive ammet først

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere ...

Annonce

... med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller en middagsret fra glas. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop mme og puttes til middagslur - og altså uden bryst eller flaske

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30, som fast del af putteritualet. Får børstet tænder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter lære at sove uden mælk resten af natten.

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun får tilstrækkeligt med mad og vand hele dagen igennem, ligesom godnatgrøden og drømmemåltidet om aftenen er rigtig godt.

Det er også vigtigt, at hun nu lærer at sove uden brystet om dagen - fordi det også hjælper hende til at kunnen sove uden brystet om natten. Om dagen kan du trille hende en tur i barnevognen i stedet for at amme hende og på den måde hjælpe hende til at sove, uden at hun behøver brystet - samtidig med, at hun jo tilbydes et mellemmåltid i stedet.

Om natten skal du forsøge helt at undvære amning, men hvis hun i en overgang, indtil hun begynder at kunne spise mere mad om dagen (tingene hænger jo sammen) søger brystet om natten, så kan det være nødvendigt, at du lægger hende til. Det er dog her vigtigt, at du afkorter amningen mere og mere, så hun ikke kan fylde sig med mælk, men "kun" får trøst og nærhed - og altså lærer at sove uden at hun behøver dit bryst. I sidste ende kan det være nødvendigt, at far tager over om natten og sover med jeres datter i dobbeltsengen - og mor sover et andet sted. Far forbindes ikke med mælk og kan trøste, berolige, kærtegne, give al den nærhed, som er nødvendig og uden at amme:)

Det er ikke let, jeg ved det godt :) Men det er rigtig vigtigt, at I får trappet ned for mælken og op for den rigtige mad. Jeg håber at min dagplan og mine tanker hjælper lidt videre på vej.

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor