Brev:
Søvn og ammestop - 10 mdr.
13. oktober 2015
Alder:
10 mdr.
Søvn og ammestop - 10 mdr.
Kære Helen
Det er første gang jeg skriver til dig, men jeg har fulgt med på sidelinjen og har værdsat meget de forskellige råd du har givet andre.
Jeg har en dejlig pige på snart 10 måneder, der hedder Malaika. Hun er generelt en dejlig, frisk og glad pige. Hun er super opmærksom og social – nogle gange så meget at det tager al hendes opmærksomhed! Jeg har desværre to problemer med hende og jeg ved snart ikke hvad jeg mere kan finde på.
Hun fik, fra da hun blev født, både bryst og flaske da hun var meget sulten! Det gik fint, indtil hun omkring de 5 måneder begyndte at få skemad og ved 6 måneder skiftede vi mme’n til fase 2 (6 mdr+). Hun begyndte at afvise sutteflasken helt og holdent og hun gik ofte i flitsbue og græd som en stukken gris!
Jeg havde håbet at kunne holde op med at amme omkring de 6 måneder, men hun hægtede sig bare mere fast! Vi prøvede med alverdens sutteflasker og mme’r – og forkellige metoder og hvem der gav hende flasken. Hun veksler meget med hvor meget og hvilken fast føde hun vil spise – nogle dage spiser hun rigtigt meget (for os er ’rigtigt meget’ ca. 10-12 skeer mad, en halv frugt eller et halvt stykke brød) og andre næsten ikke og vil tilgengæld have bryst hele dagen. Hun får mme i maden eller tilbudt ved siden af i kop.
Nu er hun begyndt at tage sutteflasken engang imellem, men ikke når hun er sulten eller træt. Hun skal stadig have bryst inden hver lur (to-tre korte lure i løbet af dagen) og flere gange i løbet af natten.
Det bringer mig til mit andet problem. Malaika sover endnu ikke igennem natten! Hun bliver skiftet og får nattøj på omkring kl. 20 og afhængig af hvor træt hun er, kan der gå mellem en halv og en hel time inden hun bliver lagt til brystet og endnu 15-30 minutter inden hun sover. I har forsøgt at lægge hende i seng tidligere men hun får slet ikke ro før kl. 20. 99% af aftenerne vågner hun en halv time senere og skal have en tår til. Efter det vågner hun kl. 01, 03, 6 og så står vi op kl. 8.
Der har været nogle aftener hvor hun ikke har fået ro før kl. 22! Hun sover i vores soveværelse, i sin egen seng, i nærheden af mig – vi har ikke mulighed for at flytte hende på eget værelse endnu.
Hvad kan vi gøre???
Tusind tak for en rigtigt god brevkasse!
Med venlig hilsen
Cecilia