Søvn og ammestop - 10 mdr.

13. oktober 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn og ammestop - 10 mdr.

Kære Helen

Det er første gang jeg skriver til dig, men jeg har fulgt med på sidelinjen og har værdsat meget de forskellige råd du har givet andre.

Jeg har en dejlig pige på snart 10 måneder, der hedder Malaika. Hun er generelt en dejlig, frisk og glad pige. Hun er super opmærksom og social – nogle gange så meget at det tager al hendes opmærksomhed! Jeg har desværre to problemer med hende og jeg ved snart ikke hvad jeg mere kan finde på.

Hun fik, fra da hun blev født, både bryst og flaske da hun var meget sulten! Det gik fint, indtil hun omkring de 5 måneder begyndte at få skemad og ved 6 måneder skiftede vi mme’n til fase 2 (6 mdr+). Hun begyndte at afvise sutteflasken helt og holdent og hun gik ofte i flitsbue og græd som en stukken gris!

Jeg havde håbet at kunne holde op med at amme omkring de 6 måneder, men hun hægtede sig bare mere fast! Vi prøvede med alverdens sutteflasker og mme’r – og forkellige metoder og hvem der gav hende flasken. Hun veksler meget med hvor meget og hvilken fast føde hun vil spise – nogle dage spiser hun rigtigt meget (for os er ’rigtigt meget’ ca. 10-12 skeer mad, en halv frugt eller ...

Annonce

... et halvt stykke brød) og andre næsten ikke og vil tilgengæld have bryst hele dagen. Hun får mme i maden eller tilbudt ved siden af i kop.

Nu er hun begyndt at tage sutteflasken engang imellem, men ikke når hun er sulten eller træt. Hun skal stadig have bryst inden hver lur (to-tre korte lure i løbet af dagen) og flere gange i løbet af natten.

Det bringer mig til mit andet problem. Malaika sover endnu ikke igennem natten! Hun bliver skiftet og får nattøj på omkring kl. 20 og afhængig af hvor træt hun er, kan der gå mellem en halv og en hel time inden hun bliver lagt til brystet og endnu 15-30 minutter inden hun sover. I har forsøgt at lægge hende i seng tidligere men hun får slet ikke ro før kl. 20. 99% af aftenerne vågner hun en halv time senere og skal have en tår til. Efter det vågner hun kl. 01, 03, 6 og så står vi op kl. 8.

Der har været nogle aftener hvor hun ikke har fået ro før kl. 22! Hun sover i vores soveværelse, i sin egen seng, i nærheden af mig – vi har ikke mulighed for at flytte hende på eget værelse endnu.

Hvad kan vi gøre???

Tusind tak for en rigtigt god brevkasse!

Med venlig hilsen
Cecilia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer