Svar: Bekymret for min mælkeproduktion
6. oktober 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Sine
Tak for dit brev :)
Mælkeproduktionen styres af, hvor meget du lægger din datter til brystet. Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk vil du producere. Det øger altså din mælkemængde, hvis du ammer hver 2. time i stedet for hver 4. time.
Når du giver din datter flaske i stedet for at amme, så vil din krop naturligt tro, at din datter ikke har behov for mælken, og din mælkeproduktion vil derfor nedsættes. Jo mere flaske du giver, jo større sandsynlighed vil der således være for, at din mælkeproduktion bliver sat ned og din amning således stopper.
Hvis du gerne vil øge din mælkemænge, så er det derfor vigtigt, at du lægger din datter så hyppigt til brystet som muligt - alternativt begynder at stimulere med en brystpumpe, fordi du på den måde viser din krop, at behovet er større end din krop tror lige nu og så sættes din mælkemængde op.
Du skriver, at du ikke giver flaske om natten - og det er rigtig godt, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon og det er derfor med til at opretholde din mælkeproduktion, at du ammer om natten. MEN du fortæller også, at du giver flaske om formiddagen, eftermiddag og i løbet af aftenen og hvis du gerne vil øge din mælkemængde, så bør du derfor amme eller malke ud på disse tidspunkter. Det kan godt være, at du lige nu ikke vil have mælk nok til din datter, hvis du "kun" lægger hende til brystet - men det vil være godt, hvis du kan starte med at lægge hende til brystet, lade hende spise det hun viser behov for - og har hun så brug for mere, så kan du supplere med lidt mme eller udmalket modermælk på en flaske. Så hun hver gang lægges til brystet først og så fyldes lidt ekstra op med flasken.
Du skal naturligvis overveje, hvad du og hun trives bedst med, og hvad der er vigtigt for dig - ikke bare nu, men også fremover. Det har været nødvendigt for dig at supplere amningen med flaske fra starten, og det er faktisk super flot, at du stadig ammer! Hvis det virker for jer, at du derfor fortsætter med at tilbyde din datter flaske, så er det helt okay. Du skal ikke have det dårligt over dette! Der er også fordele ved at give flaske... Hvis du modsat rigtig gerne vil arbejde på at komme helt væk fra flasken og gerne vil amme hende fuldt, så kan du naturligvis også arbejde bevidst på dette. Det vil kræve en vis indsats og tålmodighed, og der er forskellige muligheder. Du kan vælge at lægge dig i sengen med hende, ligge hud mod hud stort set hele døgnet og lade hende have fri adgang til brystet, du kan malke ud og stimulere ekstra, du kan bruge et hjælpebryst og lignende....
Det er også vigtigt for din mælkeproduktion, at du får hvile og får slappet af i løbet af dagen. Hvis du stresser og I har meget travlt, har mange besøg hjemme eller er meget væk hjemmefra, så vil det naturligt kunne påvirke din mælkeproduktion.
Det har også betydning, at du spiser varieret, sørger for at drikke og få væske nok. At du sørger for at holde dig varm og undgår træk. At du i det hele taget medtænker, at du også skal passe på dig selv:)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om Amning & Flaske", som netop er udkommet:)
Med hensyn til arp i hovedbunden, så vil det være rigtig godt, at du lige overvejer om det er arp eller tør hovedbund, der er tale om. Arp ses som fedtede lidt gullige skæl, hvor tør hovedbund er mere hvide tørre skæl.
Når du vasker hår på din datter, så brug en mild flydende shampoo med en mild PH beregnet til babyer. Gå efter en shampoo som er svanemærket, uden farvestoffer, parabener, parfume osv.
Masser sæben godt ind i hovedbunden, gerne med små cirkelbevægelser, som sætter lidt gang i blodomløbet i hovedbunden. Vask og skyl godt efter med rent vand.
Brug efterfølgende en tættekam og red mod hårets retning, så du får fjernet skællene/arpen - og red så håret rigtigt efterfølgende. Er der meget arp, kan du også massere hovedbunden lidt med en blød tandbørste. Det må naturligvis ikke være for voldsomt:)
Når du sidder og ammer hende, pludrer med hende, leger osv. så masser gerne hendes hoved lidt, så du jævnligt får sat lidt gang i blodcirkulationen i hovedbunden:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske