Svar: Ammestop og putning - 10 mdr.
21. august 2015
Alder:
10 mdr.
Kære A´s mor
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig. Du fortæller, at du skal begynde på arbejde om en uge og her arbejde to aftener ugentlig, hvor far skal kunne putte. Det kan naturligvis godt lade sig gøre - men jeg er nødt til at sige, at I ikke har meget tid til at lave nye rutiner, og at det naturligt godt kan komme til at give lidt tårer og utilfredshed - sådan må det så være. Det vigtigste er, at far tager det roligt og holder fast i, at han sagtens kan berolige, betrygge osv. Han kan det hele, blot ikke amme.
Det lyder som om, at du stadig ammer en del. Du fortæller, at du ammer jeres dreng ved putning og igen 2-3 gange om natten, og det vil være rigtig godt, hvis han nu kunne nøjes med kun 2 amninger i døgnet. Det er rigtig fint, at du ikke længere ammer om dagen, men antallet om amninger bør skrues ned. De to amninger kan f.eks. ligge aften og sen aften. Når du så ikke er hjemme, så må far tilbyde mælk af kop eller en flaske. Hvad jeres dreng nu vil acceptere, og så kan du amme når du atter er hjemme og før du går i seng.
Det kan være svært at vænne ham til ikke at have brystet i munden om natten, når han samtidig skal vænne sig til, at du og han er adskilt, fordi du starter arbejde. Når han oplever, at han ikke har dig om dagen og nogle gange om aftenen, vil han naturligt søge dig ekstra meget, når I endelig er sammen. Han vil have behov for at være mere tæt fysisk sammen med dig og vil i den forbindelse, naturligt kunne søge dit bryst ekstra meget. Det er her vigtigt, at du er opmærksom på at give ham masser af nærhed, så han mærker, at du stadig er der og ikke forsvinder fra ham, men samtidig forsøge at holde fast i, at hans behov for brystet og hans indtag af mælk ikke øges.
Det vil være rigtig godt, at I i løbet af denne uge lader far gøre alt det han kan i løbet af aftenen. Det vil sige, at far hjælper jeres dreng med at spise, han giver ham bad, frotterer ham godt med håndklædet, smører ham med creme og hvad han nu ellers har behov for. Far tilbyder ham godnatgrød i køkkenet, sammen med en kop mælk eller vand, far hjælper ham med at få børstet tænder og derefter putter mor ham så med amning. Jo mere far kan gøre alt det, der leder op til putning, jo lettere vil det være for far at tage over, når mor så ikke er hjemme.
Jeg synes ikke, at du skal lade være med at amme ham om aftenen. Han vil blive rigtigt ked af det og vil naturligt ikke kunne forstå, hvorfor han pludselig ikke skal ammes. Du er der jo, så hvorfor vil du ikke give ham det, som han søger... Derfor skal du amme ham og putte ham i seng efter amning, holde hænderne på ham, berolige ham med din nærhed osv. og lulle ham i søvn, så han falder trygt i søvn - og som sagt også amme ham sen aften eller først på natten.
Og når du så ikke er hjemme, så må far forsøge sig lidt frem. Måske vil jeres dreng have det fint med en kop mme, far kan også prøve med en flaske. Far kan putte ham i seng, som mor plejer at gøre. Far kan også lægge sig sammen med ham i dobbeltsengen, hvis det giver mere ro. Det betyder ikke så meget, det vigtigste er, at far er rolig og signalerer, at alt er okay, selvom mor og brystet ikke er der:)
Du fortæller at far lige nu har orlov - betyder det, at jeres dreng og far stadig vil gå hjemme sammen, når du begynder arbejde? I givet fald, så vil jeres dreng jo her også være vant til at far putter ham om dagen og være vant til at han der ikke behøver brystet - og nogle af de samme ritualer kan naturligt overføres til om aftenen.
Hvis du ammer ham sen aften eller først på natten, når du igen er hjemme og når han søger dig, så vil det være rigtig fint. Men derefter bør han ikke ammes flere gange. Søger han brystet rigtig meget og bliver ked af det, så må du naturligvis tilbyde ham brystet, men prøv om du her kan trække brystet til dig og afkorte amningen mere og mere. Du skal forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange før han acceptere at sove uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, vil det være godt, at du har ham ved siden af dig. Du kan ligge ned og amme, så han på den måde får masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Som sagt kan han have ekstra meget behov for nærheden fordi I nu er mere adskilt dag og aften.
Stille og roligt skal du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn, og uden at han behøver brystet, og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig - det kan nemlig også være en god idé at koble hans seng til din seng, ved at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt… han må ikke kunne trille ned mellem de to senge eller kunne komme til skade:) Alternativt kan han naturligvis også blive puttet i egen seng på eget værelse, når du har ammet ham sen aften. Nogle børn (og forældre) sover bedre når de ikke kan forstyrre hinanden om natten...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres med rester fra aftensmaden, kogte grøntsager, pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg eller lignende. Suppleres også med grøntsagsmos. Vand af kop.
Tilbydes mme af kop sammen med en banan og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtgrød eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, gøres klar til natten.
Tilbydes havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, mysligrød, vand eller mme af kop. Får børstet tænder.
Ammes, når mor er hjemme og ellers tilbyder far mme - puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 24: Ammes, når mor er hjemme igen og når han viser behov. Sover uden mælk eller vand til næste morgen tidlig.
Det vil være rigtig godt, hvis far nu fast begynder at tilbyde jeres dreng en godnatgrød. Både fordi den er med til at sikre, at han ikke vågner og søger brystet fordi han reelt er sulten, men også fordi den er med til at gøre det lettere for far at overtage putningen, når mor ikke er hjemme.
Al den grød og mos, som du laver til jeres dreng, bør tilsættes udmalket modermælk eller modermælkserstatning/tilskudsblanding. Derudover bør der tilsættes 1 tsk. fedtstof til hver portion hjemmelavet mad. Mælk og fedtstof er med til at energi berige hans mad ekstra. Jeres dreng udvikler sig rigtig meget og vokser rigtig meget - og han kan simpelthen ikke spise nok mad, til at få sit energibehov dækket. Derfor skal hjemmelavet mad tilsættes fedtstof og laves med mælk. Laves grøden uden vand og fuldt på modermælkserstatning (eller modermælk) kan den ekstra teskefuld fedt dog undværes.
Håber I kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke med arbejdsstart og god barsel til far:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske