Ammestop og putning - 10 mdr.

21. august 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Ammestop og putning - 10 mdr.

Hej Helen.

Jeg har lige et par spørgsmål ang min søn, A, på 10 måneder.

Om godt en uge skal jeg starte på arbejde, og der vil være to dage om ugen, hvor jeg har aften arbejde, og derfor vil det være far, der skal putte. Han er indtil nu blevet ammet ved putning, tit er han også faldet i søvn ved brystet, men han registrer som regel, at han bliver lagt over i sin seng, og derfra sover han som regel videre. Der er aftener, hvor han er urolig de første par timer, og hvor han har brug for, at vi lige rokker sengen, ligger en hånd på maven, og hvis den er hel gal, skal han lige op i armene i et stykke tid. Men.... Nu kommer der jo et par aftener om ugen, hvor jeg ikke er hjemme, så hvordan gør vi det bedst?

Lige nu er far på orlov med ham, så de to er ved at få et endnu stærkere bånd. Men skal vi forsøge med flaske, erstatning i kop? Det skal siges, at vores dreng har en ganske stærk vilje, og jeg kan godt forestille mig, at der bliver ballade, når det hele bliver ændret. Han tager ikke sut, og vi har et par gange forsøgt med flaske med vand, men det ville han heller ikke. Vil det være en idé, at vi starter med at det er mig, der putter ham bare uden amning, eller vil det være at "drille" ham, når han nu ikke må få brystet?

På nuværende tidspunkt bliver han ammet ved putning, og så 2-3 gange om natten. ( Jeg stoppede med at amme ved ...

Annonce

... eftermiddagstid for et par uger siden, og det gik uden problemer). Jeg vil også gerne af med natamningen, eftersom jeg starter arbejde, og han vågner nogle gange mange gange i løbet af natten,- han kravler, rejser sig i søvne, og vil gerne være hos mig. Mit indtryk er, at det handler meget om tryghed og hygge. Han spiser ikke voldsomt meget om natten, men vil bare gerne have brystet i munden. Og det er lidt hårdt i længden.

I løbet af dagen spiser han meget, så jeg tænker, at han burde være fyldt op til natten og stand til at sove uden mælk. Vores dag ser sådan ud: vågner ca. Kl. 7, havregrød med mos og vand ca. 7.30, formiddagslur ca. 9.30 til 11, frokost med rester fra aftensmaden, rugbrød med forskelligt pålæg, frugtmos eller cremefraiche/tykmælk eller lign inden eftermiddagslur som er ca 14.45 til 16, øllebrød når han vågner, aftensmad som resten af familien kl. 18 og af og til lidt grød kl 19.30, inden han bliver puttet ca 20. Der er fuld gang i ham i løbet af dagen, så det spiller jo nok også ind i forhold til hans uro om natten.

Inden jeg slutter vil jeg lige høre, hvorfor er det at man skal tilsætte modermælk til maden, når nu han stadig bliver ammet? Energimæssigt eller? Vores dreng er ret stor, omkring 75-80 cm og 11 kg, så jeg tænker, han får, hvad han har brug for.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Mange hilsener
A's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2