Brev:
Ammestop og putning - 10 mdr.
21. august 2015
Alder:
10 mdr.
Ammestop og putning - 10 mdr.
Hej Helen.
Jeg har lige et par spørgsmål ang min søn, A, på 10 måneder.
Om godt en uge skal jeg starte på arbejde, og der vil være to dage om ugen, hvor jeg har aften arbejde, og derfor vil det være far, der skal putte. Han er indtil nu blevet ammet ved putning, tit er han også faldet i søvn ved brystet, men han registrer som regel, at han bliver lagt over i sin seng, og derfra sover han som regel videre. Der er aftener, hvor han er urolig de første par timer, og hvor han har brug for, at vi lige rokker sengen, ligger en hånd på maven, og hvis den er hel gal, skal han lige op i armene i et stykke tid. Men.... Nu kommer der jo et par aftener om ugen, hvor jeg ikke er hjemme, så hvordan gør vi det bedst?
Lige nu er far på orlov med ham, så de to er ved at få et endnu stærkere bånd. Men skal vi forsøge med flaske, erstatning i kop? Det skal siges, at vores dreng har en ganske stærk vilje, og jeg kan godt forestille mig, at der bliver ballade, når det hele bliver ændret. Han tager ikke sut, og vi har et par gange forsøgt med flaske med vand, men det ville han heller ikke. Vil det være en idé, at vi starter med at det er mig, der putter ham bare uden amning, eller vil det være at "drille" ham, når han nu ikke må få brystet?
På nuværende tidspunkt bliver han ammet ved putning, og så 2-3 gange om natten. ( Jeg stoppede med at amme ved eftermiddagstid for et par uger siden, og det gik uden problemer). Jeg vil også gerne af med natamningen, eftersom jeg starter arbejde, og han vågner nogle gange mange gange i løbet af natten,- han kravler, rejser sig i søvne, og vil gerne være hos mig. Mit indtryk er, at det handler meget om tryghed og hygge. Han spiser ikke voldsomt meget om natten, men vil bare gerne have brystet i munden. Og det er lidt hårdt i længden.
I løbet af dagen spiser han meget, så jeg tænker, at han burde være fyldt op til natten og stand til at sove uden mælk. Vores dag ser sådan ud: vågner ca. Kl. 7, havregrød med mos og vand ca. 7.30, formiddagslur ca. 9.30 til 11, frokost med rester fra aftensmaden, rugbrød med forskelligt pålæg, frugtmos eller cremefraiche/tykmælk eller lign inden eftermiddagslur som er ca 14.45 til 16, øllebrød når han vågner, aftensmad som resten af familien kl. 18 og af og til lidt grød kl 19.30, inden han bliver puttet ca 20. Der er fuld gang i ham i løbet af dagen, så det spiller jo nok også ind i forhold til hans uro om natten.
Inden jeg slutter vil jeg lige høre, hvorfor er det at man skal tilsætte modermælk til maden, når nu han stadig bliver ammet? Energimæssigt eller? Vores dreng er ret stor, omkring 75-80 cm og 11 kg, så jeg tænker, han får, hvad han har brug for.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Mange hilsener
A's mor