Svar: Gylp og vægtstigning

21. august 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Den gennemsnitlige vægtning for piger i 4-5 måneders alderen er 530 gram på en måned og så vokser de ofte 2.1 cm. i længden. At det er gennemsnitligt betyder naturligt, at nogle børn tager lidt mere på og andre lidt mindre på.

Derudover, så vil jeres datter godt kunne have et anderledes vækstmønster, fordi hun er født 4 uger for tidligt, har fået sonde i starten og fra fødslen ikke var så stor. Du skal derfor prøve ikke at lægge for meget i de gennemsnitlige tal, men i stedet se på, hvordan hun trives, og hvordan hun ligger på sin vægtkurve. Det betyder ikke noget, at hun ikke er en fysisk stor pige og ligger under gennemsnittet på kurven. Det der er vigtigt er, at hun følger sin egen kurve. For at vurdere hendes vægt, og om hun tager tilstrækkeligt på, er du derfor nødt til at se på hendes vægtøgning fra fødslen og til nu - se på kurven. Når jeg ser på hendes kurve i livets bog på medlemssiderne, så ser det rigtig fint ud. Hun er faktisk gået to kurver op i forhold til sit udgangspunkt og hendes vægt og længe passer rigtig fint sammen:)

At hun gylper efter amning kan både skyldes, at du har rigtig meget mælk, og at hun derfor får i overflod :) Det kan også være, at hendes mavemuskel mellem spiserør og mavesæk er lidt umoden, hvilket gør, at hun kan have svært ved at holde mælken nede i maven. Og så kan det også være fordi hun måske har tendens til at sluge lidt luft, når hun spiser, så når luften skal ud, og hun skal bøvse, så kommer der mælk med med. Det kan også spille ind, at hun nu begynder at bruge sig selv mere motorisk, begynder at trille, øver sig i at ligge på maven, løfte sig op og kikke sig omkring, dreje om sin egen akse osv. Det giver alt sammen risiko for, at hun gylper lidt ekstra lige nu.

Jeg synes bestemt ikke, at du skal tage hende fra, når hun er godt igang med at spise. Det vil kun frustrere hende og gøre, at hun så bliver irriteret på brystet og måske ikke tager fat igen. Ud fra hendes vægtkurve, så virker det umiddelbart som om, at hun tager fint ...

Annonce

... på, og at du skal prøve at holde fast i det, som lige nu virker - amme hende i tvillingestillingen og også ligge ned og amme hende. Det lyder som om at du gør det rigtige og gør det godt:)

Det er rigtigt, at for nogle kvinder virker amningen let og ukompliceret, men sådan er det ikke altid. At du ammer er rigtig flot! Din datter er født før tidligt, hun er født ved kejsersnit, hun har fået sonde, du har skulle stimulere med brystpumpe, malke ud osv. Det er rigtig flot, at du ammer og har så fint med mælk, som du har. Stor ros for det:) Og så må du naturligvis se, hvad der sker fremover og hele tiden prøve at vurdere, hvad du trives med og hvordan du har det bedst...

Det lyder som om, at du i forhold til hendes behov, fint kan amme hende og sikre hende mælk nok. Og jeg læser også mellem linjerne i dit brev, at du egentlig er glad for at amme og gerne vil blive ved... Men hvis du begynder at synes, amningen er for besværlig, synes I kæmper for meget, ikke nyder det, men har lyst til at far skulle kunne tage over osv. Så skal du naturligvis også være ærlig omkring dette.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er helt okay at nå dertil, hvor flasken er en løsning :) At give flaske er dog ikke altid uproblematisk, og jeg kan ikke love dig, at hun ikke også kan være frustreret på den eller måske ikke drikker nok af den... for nogle giver det ro at give flaske, fordi man ved præcist, hvor meget barnet drikker. For andre giver netop denne viden ekstra uro, og der er ingen som siger, at hun vil tage bedre på, eller få mere ro i maven. Men nogle gange kan det give mor lidt mere ro... Jeg nævner det, fordi jeg ikke helt kan gennemskue ud af dit brev, hvordan du har det.

Jeg tænker også, at tiden nok vil arbejde lidt for jer. Hun bliver større, stærkere, bliver bedre til at die. Stille og roligt vil hun også kunne begynde med skemad osv. og på den måde får I en rytme og der sker en naturlig ændring i jeres hverdag. Behovet for brystet sættes stille og roligt ned som månederne går...

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2