Svar: Gylp og vægtstigning
21. august 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Den gennemsnitlige vægtning for piger i 4-5 måneders alderen er 530 gram på en måned og så vokser de ofte 2.1 cm. i længden. At det er gennemsnitligt betyder naturligt, at nogle børn tager lidt mere på og andre lidt mindre på.
Derudover, så vil jeres datter godt kunne have et anderledes vækstmønster, fordi hun er født 4 uger for tidligt, har fået sonde i starten og fra fødslen ikke var så stor. Du skal derfor prøve ikke at lægge for meget i de gennemsnitlige tal, men i stedet se på, hvordan hun trives, og hvordan hun ligger på sin vægtkurve. Det betyder ikke noget, at hun ikke er en fysisk stor pige og ligger under gennemsnittet på kurven. Det der er vigtigt er, at hun følger sin egen kurve. For at vurdere hendes vægt, og om hun tager tilstrækkeligt på, er du derfor nødt til at se på hendes vægtøgning fra fødslen og til nu - se på kurven. Når jeg ser på hendes kurve i livets bog på medlemssiderne, så ser det rigtig fint ud. Hun er faktisk gået to kurver op i forhold til sit udgangspunkt og hendes vægt og længe passer rigtig fint sammen:)
At hun gylper efter amning kan både skyldes, at du har rigtig meget mælk, og at hun derfor får i overflod :) Det kan også være, at hendes mavemuskel mellem spiserør og mavesæk er lidt umoden, hvilket gør, at hun kan have svært ved at holde mælken nede i maven. Og så kan det også være fordi hun måske har tendens til at sluge lidt luft, når hun spiser, så når luften skal ud, og hun skal bøvse, så kommer der mælk med med. Det kan også spille ind, at hun nu begynder at bruge sig selv mere motorisk, begynder at trille, øver sig i at ligge på maven, løfte sig op og kikke sig omkring, dreje om sin egen akse osv. Det giver alt sammen risiko for, at hun gylper lidt ekstra lige nu.
Jeg synes bestemt ikke, at du skal tage hende fra, når hun er godt igang med at spise. Det vil kun frustrere hende og gøre, at hun så bliver irriteret på brystet og måske ikke tager fat igen. Ud fra hendes vægtkurve, så virker det umiddelbart som om, at hun tager fint på, og at du skal prøve at holde fast i det, som lige nu virker - amme hende i tvillingestillingen og også ligge ned og amme hende. Det lyder som om at du gør det rigtige og gør det godt:)
Det er rigtigt, at for nogle kvinder virker amningen let og ukompliceret, men sådan er det ikke altid. At du ammer er rigtig flot! Din datter er født før tidligt, hun er født ved kejsersnit, hun har fået sonde, du har skulle stimulere med brystpumpe, malke ud osv. Det er rigtig flot, at du ammer og har så fint med mælk, som du har. Stor ros for det:) Og så må du naturligvis se, hvad der sker fremover og hele tiden prøve at vurdere, hvad du trives med og hvordan du har det bedst...
Det lyder som om, at du i forhold til hendes behov, fint kan amme hende og sikre hende mælk nok. Og jeg læser også mellem linjerne i dit brev, at du egentlig er glad for at amme og gerne vil blive ved... Men hvis du begynder at synes, amningen er for besværlig, synes I kæmper for meget, ikke nyder det, men har lyst til at far skulle kunne tage over osv. Så skal du naturligvis også være ærlig omkring dette.
Det er helt okay at nå dertil, hvor flasken er en løsning :) At give flaske er dog ikke altid uproblematisk, og jeg kan ikke love dig, at hun ikke også kan være frustreret på den eller måske ikke drikker nok af den... for nogle giver det ro at give flaske, fordi man ved præcist, hvor meget barnet drikker. For andre giver netop denne viden ekstra uro, og der er ingen som siger, at hun vil tage bedre på, eller få mere ro i maven. Men nogle gange kan det give mor lidt mere ro... Jeg nævner det, fordi jeg ikke helt kan gennemskue ud af dit brev, hvordan du har det.
Jeg tænker også, at tiden nok vil arbejde lidt for jer. Hun bliver større, stærkere, bliver bedre til at die. Stille og roligt vil hun også kunne begynde med skemad osv. og på den måde får I en rytme og der sker en naturlig ændring i jeres hverdag. Behovet for brystet sættes stille og roligt ned som månederne går...
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske