Brev:
Svær vuggestuestart - 12 mdr.
21. august 2015
Alder:
12 mdr.
Svær vuggestuestart - 12 mdr.
Hej Helen,
Nu er jeg tilbage med endnu et spørgsmål. Min dreng er netop blevet 1 år og vi startede vuggestue i mandags.
Vores dreng har altid været meget tryghedssøgende hos mig eller far. Han er aldrig passet ude eller af andre. Nu er den første uge i vuggestue ovre og min drengs behov for mor er stadig stort.
Efter fem dage i institution har han været dernede alene i 1 time og 10 minutter. Han har grædt i dem alle.
Vi startede mandag med at være alene på stuen med hans faste pædagog til samtale. Her bemærker hun, at han godt kan søge ud i rummet, men er meget opmærksom på mig og søger ofte tilbage. Dette billede genkender jeg fra når vi har været i legestue mv.
Tirsdag var vi på legepladsen med de andre børn en times tid, hvor jeg var i baggrunden. Min dreng var meget interesseret i omgivelserne og tillidsfuld. Han søgte mig dog stadig.
Onsdag var tiden til, at jeg skulle gå en time. Efter 45 minutter ringede pædagogen, at min dreng var meget ked af det og jeg gerne måtte komme.
Torsdag havde han sovet dårligt om natten, så tirsdagens mønster gentog sig. Han søgte mig i større grad.
Fredag skulle jeg blive i personalestuen i 30 minutter. Min dreng græd utrøsteligt i 20 minutter indtil pædagogen kom med ham. Så snart han så mig stoppede gråden. Allerede da vi ankom til vuggestuen begyndte han at klynge sig til mig.
Jeg har tre dages indkøring tilbage inden jeg skal starte på studie og far har mulighed for at tage en uges ferie og overtage indkøringen.
Hvad vil du anbefale at vi gør herfra? Pædagogen synes, at vi må være lidt hårde og kontante, og at jeg skal gå en time på mandag og så blive væk en time uden at blive kaldt tilbage. Jeg er enig i, at min dreng skal lære at være i vuggestuen, men er dette den bedste måde? Han skal jo heller ikke tro, at jeg altid er med dernede.
Det er en lille vuggestue med 28 børn i alt. Desværre bliver der lige nu indkørt intet mindre end fire børn, hvilket kan mærkes på pædagogernes tid. Vi er tilknyttet den samme pædagog og hun følger os hele tiden når vi er der.
Vi har siden opstarten øvet meget herhjemme, at jeg vinker/siger farvel og går ud og handler fx. Men så snart han er hjemme og med far, er han faktisk ligeglad med at jeg går (eller far for den sags skyld).
Vi har heldigvis mulighed for at give ham en kort uge og en ugentlig fridag når vi endelig starter op. Mor skal aflevere, da far møder inden institutionen åbner og far henter ca. kl 14.
Har du nogen råd til hvordan vi griber situationen an?
Med venlig hilsen
Mor til H