Brev:
Gylp og vægtstigning
21. august 2015
Alder:
4 mdr.
Gylp og vægtstigning
Hej Helen
De seneste uger to uger har min datter kun taget 100 g på i ugen. Jeg har forstået det sådan, at hun helst skal tage 200 g på i ugen. Hun er næsten fem måneder gammel, men er født fire uger for tidligt. Er det rigtigt forstået, at hun stadig skal tage så meget på?
Jeg har overvejet om den mindre vægtstigning måske skyldes, at hun gylper meget. Der kommer ofte et ordentligt skud op, og hun gylper næsten altid efter en amning. Men det kan jo ikke være, fordi hun spiser for meget tænker jeg...for så ville hun vel have taget de 200 g på?
Jeg har også tænkt på, om det kan være fordi, hun ofte spiser i søvne i vuggestillingen/tvillingestillingen eller vågen i liggende stilling. Som jeg tidligere har fortalt dig, er hun nemlig ikke så nem at amme. Hun bliver let distraheret og bliver stadig også ofte meget ked af det, når hun så ikke kan koncentrere sig om at spise.
Jeg synes også, det er mærkelig, at det fortsat ofte er så svært at amme hende. Jeg ser jo bare andre mødre hive brystet frem og amme deres børn. Så forstår jeg ikke, hvorfor det skal være så besværligt for mig.
Men altså, kan gylpen være skyld i, at hun ikke har taget så meget på? Og hvor meget skal hun egentlig tage på?
Har du nogle idéer til, hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende? Jeg er bange for at stoppe amningen midt i det hele for at lade hende bøvse, for så vil hun helt sikkert ikke fortsætte med at spise efterfølgende, for så bliver hun alt for optaget af det, der sker rundt om hende.
På forhånd tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Helle