Svar: Amning 4 måneder

16. august 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Olga

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Det er rigtig godt du skriver, for jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

For det første skal du passe på med at strække tiden mellem amningerne om dagen. Med den alder Sofia har nu, vil hun faktisk ofte kunne have behov for to amninger mellem hver lur. Det skyldes, at hun lige nu har en alder, hvor hun naturligt følger rigtig meget med og er meget bevidst om, hvad der sker omkring hende - og det kan gøre, at hun har svært ved at koncentrere sig helt om amningen. Hun dier, slipper, smiler til dig, dier igen, slipper og pludrer med dig, dier igen, slipper igen osv. Det betyder, at hun nogle gange ikke spiser helt nok, når hun ligger hos dig, fordi hun let lader sig forstyrre af andre ting.

For det andet, så er hun rent fysisk ved at være så stor, at hun godt kan have behov for at få din mælkeproduktion sat op. Det er netop vigtigt, at du lige nu tilbyder hende ekstra mælk og hvis det så viser sig ikke at være tilstrækkeligt til at dække hendes behov, så kan du begynde med lidt skemad - men den ekstra mælk skal forsøges først:)

For det tredje, så er det en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun er fyldt tilstrækkeligt op om dagen. Det betyder ikke, at hun ikke længere skal ammes om natten, for det skal hun. Du skal kunne regne med, at hun måske kan sove 5 timer uden mælk. Du fortæller, at hun nogle gange ammes kl 22 og kl 04, hvilket betyder, at hun her faktisk sover 6 timer uden mælk og det er meget flot. Mere kan du ikke forvente. Andre gange sover hun fra kl 22 til 02, hvilket også er helt normalt. Men hvis du gerne vil kunne nøjes med at amme sen aften, midt nat og tidlig morgen, så vil det være rigtig godt, med lidt mere mælk i dagtimerne :)

Og for det fjerde, så er det vigtigt, at du lader hende slukke tørsten ved brystet om dagen. Det betyder, at ...

Annonce

... hun nogle gange skal have lov til at die og måske blot dier et par minutter. På den måde får hun den tørstslukkende mælk - og på den måde behøver hun ikke at få vand. Hvis hun fik flaske var det anderledes, så ville hun godt kunne have brug for lidt vand af en kop en gang imellem og især nu, hvor det er varmt. Men når hun ammes, så skal hun have lov til at die, når hun viser behov.

Og ja - ellers så tilbydes hun vand af en lille kop, når hun skal begynde med lidt skemad. Hun må tidligst starte med skemad nu, hvor hun er 4 måneder og skal senest begynde, når hun er 6 måneder.

At amme to gange mellem hver lur betyder, at du f.eks. ammer hende, når hun vågner af en lur. Hvis hun har sovet længe og har det varmt, så vil hun naturligt have brug for mælk her. Herefter leger I, pludrer, tumler osv. Så skifter du hende, og så tilbyder du hende modsatte bryst, før hun så skal sove igen. Så hun får mælk at sove på og falder trygt i søvn. Når hun så vågner igen, så starter du med at amme hende der, hvor hun tog toppen sidst, lader hende det hun virker til at have behov for. Leger, pludrer, tumler osv. og skifter hende - før du så ammer hende fra modsatte bryst og putter hende igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I takt med at hun bliver så gammel, at hun skal have lidt skemad, så vil det være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur, sammen med vand af kop og tilbydes brystet, før hun skal sove næste lur. På den måde skabes der plads i maven til begge dele.

Når du begynder at tilbyde hende vand i kop, så behøver det ikke være kogt. Du kan tage vand fra den kolde hane. Lade 200 ml løbe ud og så tage lidt fra, som hun så kan prøve at drikke. Koppen kan være et snapseglas. Det passer i størrelsen til hendes lille mund og kan gøre det lidt lettere at drikke.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor