Svar: Amning og væske nok

15. august 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

De fleste børn har brug for 4 amninger (eller flasker) i 7 måneders alderen og jeg anbefaler ofte, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. At du har valgt at amme før formiddagsluren i en periode er helt okay, men du har nok ret i, at denne amning stille og roligt skal trappes ud - det vil være rigtig godt, fordi det giver plads til lidt mere rigtig mad i maven:)

Det er dog vigtigt, at din dreng får væske nok - han skal både have brystmælk, men også vand af kop. Som udgangspunkt skal du naturligvis regne med, at han får hvad han har behov for, hvis du følger ham og hans signaler. Med den alder han har, behøver du normalt ikke vække ham, men må gå ud fra, at han vågner, hvis han har brug for mælken/væsken. Når det er sagt, så er det sandsynligvis også varmt, hvor du bor, og derfor skal du naturligvis være opmærksom på, at han kan have behov for ekstra væske - derfor ville jeg umiddelbart være lidt påpasselig med at skrue for hurtigt ned for amningerne…

De fleste børn er mellem 8-9 måneder før de kan nøjes med kun 3 amninger i døgnet, men hvis du skønner, at jeres dreng kan dette, må du naturligvis gerne amme ham de 3 gange. Hvis du fornemmer at du har masser af mælk og at mælken flyder lidt til ham. Du kan høre at han spiser effektivt, han synker, har masser af mælk i mundvigene, når han har spist, og der er masser af mælk på din brystvorte, når han slipper osv. Så kan det sagtens tænkes, at han måske får 200 ml eller mere hver gang han dier hos dig - og så er det helt fint. Udfordringen ved at amme er jo, at man aldrig helt ved, hvor meget barnet egentlig får, men er nødt til at tro på det man ser. Derfor skal du naturligvis også holde øje med hans vandladninger. Urinen skal være klar og han skal stadig tisse 6 gange i døgnet…

Det kan være et forsøg værd at du tager ham op og lægger ham til brystet sen aften. Dette kaldes et drømmemåltid og det vil for det første gøre, at han er fyldt ekstra op til natten og måske derfor vil sove mere roligt. For det andet sikrer det ham ekstra væske, uden at dette indtag påvirker hans indtag af mad om dagen. Det kan altså nogle gange være bedre at amme ham kl 23 (hvis du kan holde dig vågen til det:)) og putte ham igen - og så springe amningen om morgenen over, for at give bedre plads i maven til morgengrød.

Du kan også prøve at amme ham kl 06, hvis han der vågner af sig selv og søger, og se om han så kan sove lidt videre - og så stadig have plads i maven til grød kl 7.30 - mange børn har ingen problemer med at spise grød, selvom de er ammet tidlig morgen.

Og så kan du naturligvis også vælge at bibeholde amningen om ...

Annonce

... formiddagen lidt endnu, for her at sikre ham ekstra. Når det anbefales at trappe ud af denne amning, så er det fordi du stille og roligt så kan lære ham at sove, uden at han behøver brystet hver gang. På sigt skal han jo lære at sove uden denne afhængighed af dig og netop formiddagsluren kan være en god måde at øve dette på…

Du fortæller, at du er i tvivl om, hvorvidt nedtrapning vil gå ud over din mælkeproduktion. Jeg tænker, at hvis du f.eks. vælger at amme sen aften og giver et "drømmemåltid", så vil det stadig være godt for netop mælkeproduktionen. Det vil sige, at hvis du ammer før middagslur, aften og sen aften, så vil du stadig kunne opretholde den mængde mælk, som han har behov for (og en evt. ekstra fjerde amning kan du så lægge ind, hvor du fornemmer det kan passe bedst og hvis du skønner det nødvendigt). Generelt gælder, at jo længere tid der går mellem hver amning, jo mere vil din mælkemængde blive nedsat. Hvis du kun ammer før formiddagslur, middagslur og aften og slet ikke ammer derefter, så kan det faktisk godt gå ud over din mælkeproduktion. Samtidig er det godt, hvis amningerne kan ligge nogenlunde spredt ud over hele døgnet, så han ikke skal indtage både skemad og brystmælk, samt vand af kop inden for de samme 12 timer. Det vil være rigtig svært for de fleste børn og derfor vil det være godt med netop amning sen aften og/eller tidlig morgen. Du producerer også mere prolaktin, som er det mælkestimulerende hormon sen aften, nat og tidlig morgen.

Det er en rigtig svær balance, og jeg kan godt forstå, du bliver i tvivl. Prøv som du skriver at følge ham, og det han viser behov for. Men vær opmærksom på hans vandladninger, og hvor varmt det er hos jer. Sørg for at han også får masser af vand til måltiderne og ind imellem som tørstslukker. Hvis han får for lidt væske, vil du mærke det. Hans væskebehov er ca. 110 ml pr kg han vejer.

Symptomer på dehydering:

- Han har ikke tisset i 6 timer (er du i tvivl, så læg et papirlommetørklæde i bleen og se, om det bliver vådt).

- Han er tiltagende træt og slap i kroppen.

- Han virker meget tør i munden, har tør tunge og mangler spyt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Hans øjne virker tørre og indfaldne og han græder evt. uden tårer.

- Fontanellen - den store bløde plet øvers på hans hoved buer indad, når han ligger ned.

- Hans puls er hurtig.

- Han virker kold.

Du kan læse mere i min bog "Helens bog om børn og sygdom".

Hvis du oplever nogle af disse symptomer, så er det vigtigt at få ham lagt til brystet og få givet ham væske hurtigst muligt - og det kan også være en god idé at kontakte en læge:)

Jeg håber, at disse tanker kan hjælpe dig lidt videre på vej:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig