Svar: Lave om på ammeplan

27. juli 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare i den rækkefølge, de stilles:)

Det er helt perfekt med de 3 amninger nu. Og det er super at amme ham før middagslur, aften og sen aften. Det sikrer at der stadig er plads til mere og mere rigtig mad i maven og derudover sikrer det ham en vis mængde væske:)

Når han bliver 10 måneder, vil det ofte være passende med to amninger i døgnet og det kan sagtens være den sene aftenamning, som du trapper ud af eller fjerner. Du skal dog være opmærksom på, at når du starter på arbejde og I derfor er adskilt i løbet af dagen, så kan han godt være mere brystsøgende og vil måske derfor søge brystet sen aften, for på den måde at mærke, at du stadig er der og derfor sove mere roligt. Hvis du ikke er hjemme om dagen, vil han også kunne have behov for netop amning aften og sen aften, for at få sit væskebehov tilstrækkeligt dækket og så vil det være amningen før middagsluren, som fjernes.

Da du lige nu tager ham op for at amme ham, så kan du godt prøve at lade være med dette for at se, om han så sover uden amning. Det kan dog godt tænkes, at han måske så vil søge brystet en gang i løbet af natten, men det kan jo også være okay, hvis det fremadrettet vil være de to amninger han har behov for, fordi du ikke er hjemme om dagen… Du har dog ret i, at hvis han først søger brystet langt hen mod morgenstunden, så vil det naturligvis kunne påvirke hans appetit til morgengrød og det kan derfor være en fordel netop at amme aften og sen aften eller først på natten. Men når det er sagt, så er der også børn, som sagtens kan ammes kl 05 og stadig har god appetit om morgenen:)

De fleste børn vil når de er 10-12 måneder begynde at kunne sove uden mælk om natten - nogle børn ammes omkring midnat og sover derefter uden mælk til næste morgen tidlig. Andre børn ammes kl 19.30 og igen kl 05 og atter andre kan faktisk helt undvære brystet fra kl ca. 19.30…

Det er en god idé at tilbyde ham en godnatgrød med den alder han har nu. Både fordi han begynder at spise mere og mere selv og bruger rigtig meget energi på at spise mad i stykker - og måske derfor ikke helt får nok indenbords, så godnatgrøden sikrer lidt ekstra næringstoffer. Samtidig giver den en ekstra mæthed, som gør at han måske bedre vil kunne undvære brystet sen aften eller tidlig morgen.

Grøden bør serveres adskilt fra aftensmaden og meget gerne efter aftenbadet. Det vil sige, at I kan spise aftensmad kl 18, herefter kommer han i bad, så får han serveret en godnatgrød kl 19.15, bliver ammet og puttet i seng ca 19.30…

Det lyder som en rigtig lækker firekornsgrød - men da den indeholder ris, bør du ikke servere den dagligt. Netop på grund af arsenindholdet. Der er højt sandsynligt ikke sket nogen skade, og indholdet af ris er ...

Annonce

... sandsynligvis ikke så stort - men fremover, vil det være rigtig godt ikke at give ham ris eller noget som indeholder ris dagligt. Mon ikke de laver en anden god grød, som du kan bruge og som ikke indeholder ris :)

Det er rigtig godt set, at jeres dreng har svært ved at sove og finde både fysisk og mental ro, når der sker noget nyt i hans udvikling. Det handler netop om, at han har svært ved at håndtere alle oplevelserne, det er rigtig svært at koble fra. Hans hoved er fyldt med oplevelser. Og samtidig har han en stor motorisk uro, en rastløshed i kroppen. Det er rigtig svært at ligge stille og finde fysisk ro. Derfor tager det lang tid at putte ham lige nu og han bruger rigtig meget tid på at karte rundt i sin seng.

Nogle gange vil det hjælpe, hvis I kan putte ham og holde hænderne på ham. Ikke holde ham fast, men dog have en vis tyngde af jeres hænder på hans krop. Gerne putte ham på maven og så stryge med jeres hænder op og ned over ryggen og blenumsen. Det kan nogle gange få barnet til at slappe af.

Andre gange er det bedre at lade ham tumle rundt og på den måde få lidt overskudsenergi ud, hvorefter han så bedre kan falde til ro og overgive sig til søvnen. Nogle gange har han måske glæde af at tumle rundt 15 minutter tid, hvor I ikke behøver være der, men hvor han bare bruger sig selv og får koblet fra og derefter vil han så være parat til, at I kommer ind og putter ham, synger godnatsang og han kan så overgive sig til søvnen.

En dagsplan, hvor de to amninger ligger aften og sen aften eller tidlig morgen kan se således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også gerne med godt kogt pasta, stykker af frikadelle, kogte grøntsager og lignende, vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Tilbydes en kop mme og en banan (hvis du ikke længere ammer om dagen, fordi du ikke er hjemme) og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med lidt mme, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, bulgur, sovs osv. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ca 19.15, får børstet tænder :)

Ammes og puttes til natten ca. 19.30

Sen aften eller en gang i løbet af natten, når og hvis han vågner og melder sig selv kan han blive ammet x 1.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og at jeg er kommet godt omkring det hele:)

Fortsat held og lykke! Dejligt at det går så godt, det lyder som om at jeres dreng udvikler sig super godt og stortrives:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet