Svar: Gå fra amning til flaske - 4 mdr.

25. juli 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sao

Tak for dit brev :)

Det er dejligt, at du kan mærke at din dreng nu begynder at acceptere flaske og sut, det er naturligvis vigtigt, når du gerne vil trappe ud af amningerne:)

Det er, som du skriver, rigtig vigtigt og godt at trappe ud. Du bør ikke stoppe fra den ene dag til den anden, da det kan give dig smerter og brystbetændelse og samtidig vil en rolig overgang til flaske også bedre vænne jeres drengs mave til modermælkserstatningen…

Det vil derfor være rigtig godt at erstatte en amning af gangen med en flaske. Det betyder, at hvis du lige nu ammer 7 gange i døgnet, så vil det være rigtig fint, at du ammer 6 gange og giver 1 flaske. I morgen kan du så amme 5 gange og give 2 flasker, i overmorgen amme 4 gange og give 3 flasker osv. Så flaskerne på den måde stille og roligt tager over, og antallet af amninger trappes ned. Det er ikke sikkert, at du kan trappe så hurtigt over, måske skal du bibeholde f.eks. 4 amninger og 3 flasker i et par dage, før du så kan gå over til at amme 3 gange og give fire flasker osv.. Her er du nødt til at fornemme, hvad din krop virker parat til. Du må ikke få smerter og ondt i brystet, fordi du ikke bliver tømt, så er det godt, hvis du kan lægge din dreng til brystet.

Når du vil trappe ud af amningerne, så vil det være godt, at du øger tiden, der går imellem hver amning, for jo længere tid der går imellem amningerne, jo mere vil din mælkemængde nedsættes. Det betyder, at du f.eks. kan amme formiddag og eftermiddag, men give flaske til frokost - så du springer altså amningen til frokost over. På den måde går der længere tid mellem dine amninger, end der plejer at gøre.

Der findes mange gode erstatninger, og du kan sådan set vælge frit imellem de forskellige typer. Du skal dog vælge Type 1, det betyder at der er tale om en modermælkserstatning, som kan gives fra fødslen. I modsætning til tilskudsblandinger type 2, som først kan gives fra 6 måneder.

Produkterne kan variere lidt i indhold, men alle sammen er gode produkter. Hipp, Arla, Nestle og Semper er producenter af de modermælkserstatninger, som sælges i Danmark, og du kan købe almindelig modermælkserstatning i ...

Annonce

... supermarkederne. Nogle erstatninger har ry for at virke mod forstoppelse og træge maver, det kan f.eks. være Sempers Syrnede Allomin eller Nestles NAN H.A. der har delvist hydrolycerede proteiner. Nestle laver også NAN Sensilac, som indeholder lactobacillus reuteri, som kan reducere koliksymptomer. Hvis du fornemmer, at jeres dreng har svært ved at kapere modermælkserstatning, kan det derfor overvejes at forsøge nogle af disse typer erstatning. I bliver måske nødt til at prøve jer lidt frem, før I finder ud af, hvilken type modermælkserstatning jeres dreng vil trives bedst med…

Han kan godt sluge ekstra luft, når han spiser af en flaske. Derfor er det vigtigt, at du hjælper med at minimere hans luftindtag. Det er her vigtigt, at han sidder lidt op, når du giver ham mælk, ligesom flaskesutten skal være fyldt med mælk - er der luft i flaskesutten vil han naturligt kunne få dette i maven. Du kan købe flaskesutter og flasker, som minimerer luftindtaget ved hjælp af forskellige ventilsystemer.

Derudover vil det være rigtig godt, at du hjælper ham med at bøvse godt af, når han har drukket sin flaske. Hvis han kommer af med en stor bøvs, så vil der ikke skulle så meget luft igennem mave og tarm:) Du må også meget gerne hjælpe ham med at trille omkring, sparke med fødderne, cykle med hans ben osv. som alt sammen kan hjælpe ham af med luften. Og med den alder han har, vil det også være rigtig godt, at han ligger på gulvet og tumler så meget som muligt. Jo mere han bevæger sig og bruger sig selv fysisk, jo bedre vil hans mave fungere:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Vand skal han stille og roligt lære at drikke. Derfor vil det være rigtig godt, at du tilbyder ham vand sammen med grød og mos. Vandet kan du med fordel give af et lille snapseglas, som passer til hans mund i størrelsen. Det er helt naturligt, at han ikke kan finde ud af at drikke af et glas endnu, men det kommer hen af vejen. Du kan også prøve med en tudkop, hvis han bedre kan styre dette. Det er helt okay, hvis han bare får ganske små slurke lige nu - øvelse gør mester.

Han bør få rent vand og du bør ikke tilsætte nogen form for smag :)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor