Svar: Ammer om natten trods godt madindtag

24. juni 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære M

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Lige da jeg læste dit brev, så tænkte jeg "to amninger om natten, det er helt okay, når man er 9 måneder gammel", men da jeg så nåede til din dagsplan, så kan jeg godt se, at du jo ammer en del mere end det… Ofte ammer du 5 gange dagligt og det lyder derfor som om, at amningerne generelt skal skæres ned.

Det vil være fint med 3 amninger nu, hvor hun er 9 måneder og når hun bliver 10 måneder, vil det være godt, hvis du kan skære ned og amme hende 2 gange.

Du skriver, at hun spiser godt og det er dejligt. Det er vigtigt, at hendes mælkeindtag ikke går ud over hendes indtag af rigtig mad. Men hvordan er hun til at drikke vand af kop? Handler hendes søgning af brystet om, at hun har svært ved at drikke af en kop og derfor er nødt til at søge brystet for at få væske nok? Det lyder som om, at du skal forsøge at tilbyde hende mere vand. Vand til alle måltider og også meget gerne som tørstslukker ind imellem, hvis hun virker søgende.

Er du brystopereret? Det kan have betydning, hvis du så producerer lidt mindre af gangen og derfor må amme hyppigere for at hendes væskebehov dækkes…

Hvordan kan det være, at du ammer hende kl 18.30? Dette tidspunkt ligger efter aftensmaden, hvor du fortæller, at hun har spist godt.. og før godnatgrøden, som hun så spiser varieret af. Denne amning burde hun egentlig slet ikke få… Søger hun brystet meget? Er det hyggeligt at amme her? Kunne du evt. lade være med at amme og aflede hende, få hende til at spise mere mad, give hende i et bad i stedet, drikke vand af kop…

Du skal være opmærksom på at du ikke kommer ind i en vane, hvor du lægger til brystet, hver gange hun bliver lidt træt, mangler overskud, bliver pjevset og utilfreds. Hun er i separationsfasen og kan derfor godt blive irriteret, ligesom hun også viser mere og mere temperament og egen vilje nu - og brystet kan godt virke som en "trykknap", som får givet ro. Men det er vigtigt, at du ikke per automatik lægger til brystet, men at du forsøger at holde fast i at amningerne skal nedsættes og andet sættes i stedet.

Du skal også være opmærksom på, om hun når du ammer hyppigt, tager mere tørstslukkende tårer og måske hygger sig mere end hun reelt spiser og tager godt fra. Som du skriver, at du har læst og hørt andre sige, så kan børn i denne alder godt "slatspise" eller "hyggesutte lidt", og det skal hun naturligvis til en vis grad have lov til, men ikke så meget, at de så netop ender med at spise på denne måde. Det er bedre, at hun spiser færre gange hos dig og så tager godt fra, når du så lægger hende til - og at du så sikrer hendes behov for væske ved også at tilbyde vand af kop i løbet af dagen, netop for at få sat mælkeindtaget ned, så hun spiser nok af anden mad…

Et mellemmåltid om formiddagen kunne være en god idé, sammen med vand af kop. Amningen før grøden om aftenen bør springes over og det samme gælder amningen tidlig morgen kl 04. Denne amning vil jeg anbefale dig, at du forsøger at trappe ud af og hvis ikke det virker at lirke brystet ud og afkorte amningen mere og mere, ...

Annonce

... så kan det godt være en idé, at far tager over om natten. Du kan efter amningen omkring midnat lade jeres datter sove sammen med far, hvor du så sover i et andet rum. Far kan give hende masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, berolige og betrygge, putte med hende osv. men kan ikke amme, så mælk er derfor udelukket og dagen må starte med grød.

Jeg synes ikke, hun skal tilbydes din mælk af kop. Det er ikke et spørgsmål om at hun skal have din mælk på en anden måde eller skal have mere mælk. Det er et spørgsmål om at få sat mælkeindtaget ned. Derfor bør hun tilbydes vand af kop i stedet. Måske en tudkop, hvis det kan øge hendes indtag af vand og dermed sikre hendes væskebehov bedre, så hun ikke behøver søge brystet så meget… Som du skriver, kan det undre, at hun søger brystet så meget, når hun tilsyneladende spiser godt af anden mad. Mit bud vil derfor være, at du primært søger at dække hendes væskebehov med vand af kop…

I forhold til søvn og lære at sove på eget værelse, så er der i udviklingen en urolig periode i 8-10 måneders alderen, i 13-15 måneders alderen, i 18-20 måneders alderen. Hvis I kan ramme uden om disse perioder, kan det være lettere at putte hende på eget værelse. Dog med det forbehold at hvis hun starter i dagpleje, vuggestue eller lignende eller måske bliver syg… så vil det være svært at lære hende nye søvnvaner og det bør udskydes til næste mere rolige periode:)

Jeg tænker at det vil være bedst, hvis I kan stoppe natamningen først og når hun kan sove igennem uden at få mælk, så kan hun flyttes til eget værelse…Nogle vælger dog også at "slå to fluer med et smæk" og stoppe natamning samtidig med at hun flyttes på eget værelse. Det vil dog ofte kræve, at I skal stå op og gå ind til hende flere gange om natten, hvilket naturligvis vil være rigtig hårdt. Hvor det måske vil være lettere at vænne hende fra brystet, hvis far som nævnt lægger sig og putter med hende, så hun ikke på en gang skal undvære både bryst og tæt fysisk kontakt. Som du skriver, så har hun jo netop nu brug for at mærke jer og viser behov for at have jer nær…

Til sidst vil jeg lige sende dig en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, grøntssagsmos med kød eller fisk, Vand af kop.

En banan og ammes direkte herefter og puttes kl 12.30-13

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør ost, frisk frugt. Evt en portion øllebrød som nu. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Aftensmad - almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, frikadeller, laks, rødspættefilet osv. Vand af kop.

Kommer i bad, bruger sig selv godt motorisk og mentalt.

Tilbydes godnatgrød - f.eks. en flerkornsgrød eller mysligrød. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Jeg håber, du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor