Brev:
Ammer om natten trods godt madindtag
24. juni 2015
Alder:
9 mdr.
Ammer om natten trods godt madindtag
Hej Helen,
Du har tidligere givet mig et råd angående afvænning af natamning, men jeg er desværre ikke rigtig kommet videre med det. Bortset fra, at jeg nu er nede på 2 amninger i stedet for 3 om natten...
Jeg har ammet min datter siden fødsel. Hun er nu 9 måneder og 10 kg og en rigtig glad pige, der trives. Hun er madglad og man er ikke i tvivl, når hun er sulten :o)
Hun spiser godt af grød, mos, kød, rugbrød, frugt og diverse tilbehør. Hun får altid vand til måltiderne og drikker også godt af det.
På trods af hendes store indtag af mad i løbet af dagen spiser hun stadig 2 gange i løbet af natten.
Vi har i et par uger givet hende natgrød, men det har ikke gjort nogen forskel på amningerne om natten.
Du skrev sidst, at jeg skulle prøve at afkorte amningerne om natten og lirke brystet ud af hendes mund, så hun vænner sig til kortere måltider om natten.
Jeg når det dog ikke rigtig for hun spiser ret hurtigt - i løbet af 3-5 minutter. Nogle har også sagt til mig at babyer i den alder ofte bare vil sutte, men min datter spiser godt til. Lige fra hun kommer til brystet spiser hun igennem og stopper som sagt ret hurtigt igen – ligesom hun altid har gjort ved amning. Synes ikke jeg kan afkorte det mere?
Hun ligger indimellem vågen om natten og det er naturligvis ret frustrerende for hun holder også mig vågen, da hun ligger i sin tremmeseng med siden taget af, så hun ligger op af mig.
Fordi jeg stadig ammer 2 gange og hun ligger vågen kniber det også med overskuddet til at tage kampen med at stoppe amningen.
Men når det så er sagt ved jeg virkelig heller ikke hvordan jeg skal gøre det. Jeg har prøvet at få hende til at sove uden mad, men hun skriger og bliver helt hysterisk. Hun bruger ikke sut og det er vi helt afklaret med, men lige på det her punkt mangler vi den. Hun har en puttebamse og putteklud, men som jeg kan forstå på dig er det først når hun bliver ældre hun får egentlig glæde af det.
Vores dagsplan ser ud som følgende:
kl. 7-7.30 Spiser morgenmad (havregrød/øllebrød) - spiser godt
kl. 8.30 Formiddagslur
kl. 11 Frokost (rugbrød, forskellige ting i hånden, kød, grøntsagsmos) – spiser godt
kl. 12.30 Ammes
kl. 16 Frugt, boller med smør, ost, frugtmos, havregrød/øllebrød – spiser godt
kl. 17.30 Aftensmad (vores mad, kartofler, grøntsager hun sidder med i hånd, kød mm.) – spiser godt
kl. 18.30 Bliver ammet
kl. 19 Bliver tilbudt natgrød (havregrød/øllebrød) – det er meget forskelligt, hvor meget hun spiser, men ofte spiser hun godt
kl. 19.30 Bliver ammet i sengen og herefter puttet. Bliver ammet ved hvert bryst – i alt 2-3 gange indtil hun er klar til at sove.
kl. 23-00 Bliver ammet
kl. 03-04 Bliver ammet
Når hun er ammet færdig til nat ligger jeg hende i hendes seng og her falder hun i søvn. I en periode kunne hun selv falde i søvn, men hun er igen begyndt kun at kunne sove, hvis jeg ligger ved siden af hende.
Det undrer mig, at hun stadig har brug for mad i løbet af natten, når hun spiser så godt i løbet af dagen og ekstra meget op til natten. Er det en ide at tilbyde min mælk i f.eks. en kop, så hun ikke kommer til brystet eller skal vi tage nogle nætter, hvor hun bare ikke får bryst, så vi må tage nogle skrigeturer, hvor far tager over?
I samme ombæring vil jeg gerne høre om der er et ideelt tidspunkt, at hun kommer på eget værelse – også i forhold til at stoppe amningen? Er det bedst at hun kommer på eget værelse først og så bagefter stoppe med amningen eller omvendt?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
M