Svar: Amning og ammestop eller?
4. juni 2015
Alder:
11 mdr.
Kære A
Tak for dit brev :)
Når jeg læser dit brev og din beskrivelse af, hvordan din datter ammer, så lyder det ikke som om, at hun er fuldstændig afhængig af amning for at sove. Du fortæller, at hun ammes, puttes vågen til lur og falder i søvn uden brystet - jeg går ud fra at dette gælder både dag og aften? Du fortæller også, at hun umiddelbart sover rigtig godt om natten, hun ammes ofte 2-3 gange i døgnet, men når hun er ammet og puttet til natten, så sover hun fint og sammenhængende og vågner ikke op, søger brystet og har brug for det, for at kunne sove videre… Hun er altså ikke uhensigtsmæssigt afhængig af brystet, men bruger brystet til at mærke dig, få nærheden og kontakten med sin mor, det gør hende glad og rolig, og så sover hun rigtig godt.
Det lyder derfor som om, at hun faktisk godt vil kunne passes af andre, for hun kan godt falde i søvn uden brystet, og hun vil måske ikke efterspørge brystet, netop fordi du jo så ikke er der… Det er altså ikke sikkert, at det hos jer behøver blive noget problem.
Hun skal IKKE have flaske i stedet for bryst. Hun skal lære at sove uden at få mælk før hun puttes. Om formiddagen skal hun tilbydes et mellemmåltid, og før middagsluren har hun lige spist frokost. Dertil får hun vand af kop og så skal hun kunne sove uden at behøve bryst eller flaske. Det er fint, at hun bruger sut, den kan de naturligvis putte hende med i vuggestuen.
Du behøver ikke stoppe med at amme, blot fordi lillepigen bliver et år. I starten, hvor hun skal vænne sig til vuggestuen og til at være adskilt fra dig, vil det sandsynligvis være rigtig dejligt for hende, hvis du kan amme hende om eftermiddagen. Det vil være en dejlige måde for jer at mødes på, når I har været adskilt. Stille og roligt springes amningen her så over, erstattes af et mellemmåltid, og om aftenen må du stadig gerne amme hende - det kan du i princippet gøre ligeså længe både du og hun trives med det. Hvis du går fra at amme 3 gange i døgnet til 2 gange og til så at amme 1 gang, så vil din mælkemængde naturligt nedsættes, men det betyder ikke, at du slet ikke vil have mælk. Du vil naturligt producere den mælk din datter viser behov for, og hun vil nyde amningen før putning om aftenen. Mange kvinder ammer i månedsvis en gang dagligt… Så længe din datter dier, stimulerer hun naturligt til mælkedannelse.
Når din datter ikke længere ammes og du vælger at stoppe amningen helt, hvornår det end måtte være, så skal du IKKE give flaske. Her kan hun fint drikke af en kop.
Normalt vil det være en god idé at arbejde på at trappe ud af amningerne om dagen, fordi det vil gøre det lettere for vuggestue personalet at putte hende, trøste og berolige hende. Det er rigtig synd, hvis din datter græder, fordi hun savner brystet og de derfor ikke kan hjælpe hende. Derfor er det godt, hvis hun kan lære at sove uden denne afhængighed, før hun skal passes. MEN, hos jer lyder det som sagt som om, at hun faktisk ikke er uhensigtsmæssig afhængig af brystet og at det derfor ikke behøver være et problem. Mit råd vil derfor være, at du forsøger at trappe lidt ud af amningen om dagen, evt. prøver at springe den over, sætter hende i barnevognen, triller en tur i stedet, så hun glemmer brystet og måske pludselig sover uden. Men virker det ikke, viser hun stort behov for at få brystet og falde til ro hos dig, så må du amme hende. Det er også vigtigt, at du ikke kæmper om søvnen, så hun pludselig bliver ked af at skulle sove, og forbinder det at sove med noget som ikke er rart, for så vil det jo heller ikke være let for personalet i vuggestuen at putte hende:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske