Svar: Afvænning af natamning

30. april 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Stine

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det er gået bedre end forventet med at far trøster og overtager om natten :) Det lyder til, at der er sket en kæmpe forandring hos jer i forhold til tidligere, godt gået!

Det vil være passende med 3 amninger eller flasker dagligt. Og jeg anbefaler, at de ligger inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at amningen kl 06 stille og roligt skal trappes ud, hvilket naturligt vil give bedre appetit til aftensmaden. I første omgang synes jeg ikke, du skal fjerne den helt, men prøv i stedet, om du kan afkorte amningen mere og mere, så hun til sidst lærer at sove videre uden brystet. Samtidig med at du trækker brystet til dig, så skal du berolige hende med dine hænder, nærhed, kærtegne, holde i hånden osv. så hun hele tiden kan mærke, at du er der, så det er brystet der fjernes og ikke mor.

Det kan være en god idé at indføre en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Den giver god ro i maven og vil også være med til at sikre, at hun ikke vågner fordi hun er sulten. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost. Frisk frugt i hånden, frugtmos (avokadomos som nu), vand af kop

Puttes til formiddagslur - uden bryst eller flaske

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres fortsat med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos evt. med lidt mme på. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ved middagsbordet ca 19.30-19.45. Får børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca. 20 som nu

Sen aften 24: Flaske og skal herefter lærer at sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Den tidlige morgenamning trappes således stille og roligt ud…

Jo mere flaske I giver og jo mindre du ammer, jo mere vil din mælkemængde blive nedsat og jo større sandsynlighed er der for, at din amning stopper. Hvis du gerne vil bibeholde amningen lidt længere tid, så kan du vælge at amme hende, gerne fra begge bryster kl 24 og ...

Annonce

... efter denne amning kan far så tage over.

Hvor længe du vil have mælk til hende før middagsluren er forskelligt. Du skal endelig tilbyde hende brystet og så længe hun gerne vil die, så er der noget at komme efter og du skal blot glæde dig over at amme:) Nogle kvinder kan sagtens amme og holde mælkeproduktionen ved lige i flere måneder, selvom de kun ammer 1-2 gange i døgnet. Andre har sværere ved det, så der er ikke nogen garantier her.

Da du er gået fra at amme 10 gange dagligt, nogle gange mere, så vil du naturligt føle, at din mælkemængde pludselig bliver meget mindre - men det betyder ikke at mælken fuldstændig forsvinder. Selvom dine bryster kan føles tømt, selvom du ikke oplever brystspændinger osv. så kan du stadig have mælk til hende, så hun kan ammes - og som sagt, hvis hun gerne vil die, så er der noget at komme efter og du skal blot lægge hende til :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at drikke af flasken igen efter en time… hmm, det er lidt på grænsen. Bakterier formerer sig hurtigt i en flaske lun mælk og efter 2 timer i stuetemperatur, vil bakterierne godt kunne have nået et niveau, der kan være skadeligt for jeres datter. Umiddelbart vil jeg sige, at hvis hun vågner og har brug for lidt ekstra mælk inden for ½ times tid, så er det okay at I giver samme flaske, men ellers bør rester af mælk kasseres, når hun er færdig med at spise. Kan I ikke forsøge at tilbyde hende lidt vand i flasken, hvis hun vågner og virker til at have brug for lidt ekstra væske?

Flasken er nødvendig hos jer, fordi hun har rigtig meget brug for at sutte og samtidig også har brug for en del mælk/væske - og det lyder som den bedste måde for far at hjælpe hende på. Men du har naturligvis ret i at hun ikke skal blive uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske, I skal ikke skabe en ny vane, hvor hun skal til at have flaske 10 gange hver nat i stedet for brystet. Det er vigtigt at hun lærer at sove uden at skulle have noget i munden - hverken flaske eller mælk. Derfor er det vigtigt, at I lærer hende at sove uden denne afhængighed og flasken skal fjernes fra munden før hun sover helt. Hun skal fornemme at hun kan overgive sig til søvnen uden flaske, altså meget gerne fjerne flasken lige der, hvor hun spiser, slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og sover:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!