Svar: Søvn og amning - 12 måneder
29. april 2015
Alder:
12 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at du skriver :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig…
For det første - din dreng får alt for meget mælk. Han skal ikke have mælk af flaske (og det er derfor rigtig godt, at du netop er stoppet med dette), han skal heller ikke have mælk af kop lige nu - men i stedet drikke vand. Du ammer så meget, at hans indtag af mælk naturligt fjerner pladsen for den rigtig mad.
Det vil naturligt hjælpe, at han nu er begyndt i vuggestue og derfor ikke kan ammes om dagen. Men hvis han ammes tidlig morgen, nogle gange eftermiddag, aften og nat, så vil han heller ikke have appetit til at spise rigtig mad, når han er i vuggestue. Det er derfor vigtigt, at du generelt får skruet ned for antallet af amninger og tilbyder vand af kop til alle måltider og som tørstslukker derimellem.
Du skriver, at du gerne vil bibeholde amning et par gange - mit forslag til være, at du lige nu ammer ham før han puttes til natten, men derudover skal du forsøge at undvære amning. At fjerne amning helt, kan være rigtig svært, netop fordi han jo vil søge dig ekstra og have brug for den ekstra nærhed og tætte kontakt, fordi I jo nu er adskilt i dagtimerne. Så at skulle stoppe med amning samtidig med, at han starter i vuggestue lyder rigtig hårdt for ham, det synes jeg er synd. Har han brug for en ekstra amning, så må han godt få det - du skal så overveje, om den ligger bedst, når I mødes om eftermiddagen. Det kan være en dejlig måde at mødes på, når I har været adskilt. Eller om den vil ligge bedre sen aften, hvorefter han så ikke ammes mere resten af natten. Mit forslag vil umiddelbart være sen aften.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Afleveres i vuggestue (han kan også afleveres før formiddagsmåltidet og få dette måltid i vuggestuen i stedet)
Puttes til formiddagslur og skal IKKE ammes eller have flaske først, men får sit mellemmåltid.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskellige smørbart pålæg og meget gerne kogte grøntsager, kogte pastaskruer eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med lidt revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, ovnbagt laks, frikadeller, rødspættefilet osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, - en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød eller lignende. Vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - du kan prøve at amme ham fra begge bryster, for at se om du på den måde kan fylde ham lidt ekstra op.
Sen aften eller først på natten 23-01: Kan evt. ammes, hvis du ikke kan få ham til at sove uden, men så vidt muligt skal amningen undværes indtil næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød…
Jeg kan læse ud af dit brev, at du er klar til at der skal ske en ændring, og det er rigtig godt og vigtigt. Du er nødt til at beslutte dig for, at nu skal der skæres ned for amningen, og der skal mere rigtig mad indenbords. Det er vigtigt, at han kan falde i søvn uden brystet, det er også rigtig synd, hvis han i vuggestuen ikke kan sove, fordi han savner brystet og har det som et fast ritual, det kan han jo ikke få der.. Det er synd for den lille dreng, det er synd for dem, som skal passe ham, og som ikke kan trøste ham, det er svært for dig at holde til alle de amninger om natten, det påvirker også jeres to andre børn, din mand osv. så for alles skyld er det vigtigt, at han nu får nogle nye rutiner:)
Du kan ikke regne med, at han vil sige fra over for brystet, med den alder han har. Han er helt bevidst om brystet og ved, hvordan han får fat i det og han vil naturligt ikke acceptere, at du pludselig ikke ammer ham. Han vil protestere og blive ked af det. Du skal prøve at tilbyde ham alternativer - ikke mælk, for det er ikke mere mælk han skal have - men vand af kop, at blive taget op, holdt om, trøstet, beroliget, give ham nærhed osv. I løbet af morgenen, dagen, eftermiddagen, aftenen aflede ham med mad, lege, sjov og underholdning, så han glemmer, at han efterspørger brystet og stille og roligt kommer væk fra at skulle have brystet.
Du er nødt til at sove med en t-shirt på, så han ikke kan tage brystet selv. Det er dig der styrer, hvor meget og hvornår han får brystet. Hvis han om natten er ulykkelig og kun kan trøstes med brystet, så må du give ham det, men må så afkorte amningen mere og mere, så han får trøst og ikke fyldes med mælk og i takt med at madindtaget om dagen så skrues op, så skulle behov for mælk om natten gerne blive sat ned…. Tingene hænger jo sammen, og det er den balance du skal finde - at hans indtag af mad skal sættes op, og han skal drikke mere vand af kop, for at få skruet ned for amningerne om natten, samtidig med, at du er nødt til at skrue ned for mælkeindtaget om natten, for at han har appetit til maden om dagen…. Det er svært, jeg ved det godt.
Nogle gange kan det være nødvendigt at far tager over. Du kan f.eks. amme jeres dreng seng aften og herefter kan far så putte med ham i dobbeltsengen og du kan sove et andet sted. Far kan give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men kan af gode grunde ikke amme og det kan være nødvendigt på denne måde at få ham væk fra brystet om natten….
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske