Svar: Afviser brystet

22. april 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Cecilie

Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord til mig - både om mine svar og også om mine bøger - tak!:)

Jeres dagsrytme ser rigtig fin ud og selvom din dreng er en fysisk stor dreng på 9 kg og derfor har et stort væskebehov, så lyder det som om, at han umiddelbart bliver fint dækket ind.

Som jeg læser dit brev, så spiser han godt ved brystet de to gange du ammer ham og får sandsynligvis en del mælk her. Derudover er du nu begyndt med en flaske sen aften, hvor han ofte drikker 240 ml. Det lyder derfor som om, at han får godt med mælk og det lyder også som om, at du generelt har fint med mælk og den flyder let til ham - og det er super godt. Rent ernæringsmæssigt er det fint med 3 mælkemåltider dagligt, det du skal vurdere er, om hans væskebehov dækkes tilstrækkeligt… Her tæller mængden af vand med, og han får naturligt vand af kop og det går jeg ud fra, at han er rimeligt god til at drikke? Du skal naturligvis holde øje med hans bleer. Han skal tisse godt og urinen må ikke være koncentreret!

Jeg kan godt forstår, at du har forsøge med en flaske før middagsluren og du må gerne fortsat forsøge. Prøv med både kold og lun mme, måske kan han bedre lide at drikke det koldt, og det må han gerne få. Du kan også prøve at tilbyde ham mme af en kop, hvis han hellere vil drikke det på denne måde. Vær dog opmærksom på, at jo mere flaske du tilbyder (også den sen aften), jo mere vil din mælkemængde blive nedsat…

Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke afviser mælken før sin middagslur, fordi han spiser alt for stor en mængde skemad til frokost. Det er bedre at du giver ham 1 dl. grøntsagsmos og lidt mad i hånden og han så vil ammes, end at du giver ham 2 dl. grøntsagsmos og han derfor afviser brystet (eller flasken/koppen).

Du må også gerne give ham vand af kop om formiddagen før han puttes til sin formiddagslur, evt. sammen med lidt frisk frugt og frugtmos som mellemmåltid, så han får lidt ekstra væske der.

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger og i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 amninger. Din dreng er lidt forud for sin tid - på mange måder - og det kan være helt okay. Så længe han vokser, virker glad, har overskud til at møde verden, spiser og drikker, tisser godt, har gang i maven osv. så er det super. Så må du et eller andet sted tro på, at han får det, han har behov for.

At han er "lidt forud for sin tid" handler også om, at han jo kravlede allerede, da han var 6 måneder gammel, og når børn udvikler sig rigtig hurtigt motorisk - hvilket er super dejligt! Så ...

Annonce

... oplever man dog ofte lidt ekstra udfordringer især omkring søvnen. Jeg tror derfor ikke at hans mange opvågninger om natten skyldes manglende væske eller mad, men i stedet, at han motorisk er rigtig godt igang.

Når børn udvikler sig meget hurtigt motorisk, så oplever man ofte at de vågner ofte om natten. Det skyldes både at de har en stor fysisk rastløshed i kroppen og har svært ved at finde fysisk ro, men det skyldes også, at de jo oplever rigtig meget i løbet af dagen, får rigtig mange stimuli, oplever rummet de er i større osv. Og alt hvad de oplever om dagen skal bearbejdes i søvne - og mentalt er han måske ikke helt så langt fremme, som han er motorisk og derfor får I de ekstra udfordringer. Altså han oplever så meget, at han næsten ikke kan kapere det og derfor vågner han og søger dig igen og igen hele natten.

Det er rigtig vigtigt, at du her forsøger at hjælpe ham til fysisk ro med stillingskift, beroligende hænder, nærhed osv. om natten, så han hele tiden mærker, at du er der. Det kan være en fordel, at hans seng er koblet til din seng, så han kan ligge i sin egen seng, og du kan ligge ved siden af og berolige ham - og selv få sovet lidt:) Men du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at fjerne tremmerne fra den ene side, netop fordi han jo kravler og kan kravle ud af sengen i søvne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er ekstra vigtigt, at du passer på ikke at få skabt en vane, hvor du begynder at tage ham op, gå rundt med ham og vugger ham i dine arme hele natten igennem, ligesom du ikke skal lade ham øge amningerne om natten. Han skal have trygheden og nærheden, men ikke få nye vaner, som ikke vil hjælpe jer på sigt… Det er naturligvis en balance, for han skal jo også have lov til at få sin mælk/væske, hvis han søger den - men det er bedre at han får den inden middagsluren og lærer at sove et lidt længere søvnstræk om natten…

Har han en god tung tisseble om morgenen, så har han ikke umiddelbart brug for mere mælk om natten og du må gerne holde fast i de 2 amninger og flasken - og så prøve at få lidt mme eller ekstra vand i ham om dagen, som det nu kan lykkes og som han virker til at have behov for… I takt med at vejret bliver varmere og han kravler mere og mere rundt, bruger sig selv mere og mere aktivt, vil han naturligt også kunne have brug for ekstra vand i løbet af dagen. En tudkop med lidt frisk vand, som altid er tilgængeligt kan derfor være en god idé:)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver dig lidt ro:)

Fortsat held og lykke - glæder mig til at følge jer lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt