Svar: God amme/sove rutine
19. april 2015
Alder:
0 mdr.
Kære P og F
Et stort tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og det første jeg tænker er, at I skal sikre jer, at jeres dreng har rigtig fat på brystet og dier med korrekt teknik. Det lyder som om, at det ikke helt er tilfældet… og det kan meget vel være forklaringen på, at han ikke bliver rigtig mæt, når han ligger ved brystet. Altså at han ikke får arbejdet rigtig med brystet og derfor ikke får det "tømt" tilstrækkeligt.
Hvordan ser hans tungebånd ud - kan han have stramt tungebånd? Under hans tunge sidder et bånd, hvis dette er for stramt, kan han have svært ved at die optimalt. Hans tunge vil være hjerteformet på spidsen, hvis tungebåndet er for stramt. Et stramt tungebånd kan klippes af lægerne på barselsgangen eller af en øre-næse-halslæge.
Da han ikke er ældre end 3 uger, så vil I sandsynligvis godt kunne kontakte jeres fødested og få lov at komme ind til ammetjek… Der sker i hvert fald ikke noget ved at I ringer og spørger:)
Lige efter fødslen, så er det vigtigt at amme fra begge bryster for at sikre at begge bryster stimuleres ligeligt og mælkeproduktionen dermed er optimal. Men nu hvor mælken er løbet til, så er det rigtig vigtigt, at mor forsøger at amme fra et bryst af gangen. Det er nemlig sådan, at mælken består af flere dele, og den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Hvis man malker ud, så ligner den lidt skummetmælk i konsistensen. Derefter kommer den egentlige mad, som ligner lidt letmælk og tilsidst kommer så fløden, som er en lidt federe mælk.
Hvis mor ammer lidt fra begge bryster, så risikerer I, at jeres dreng får for meget af den vandholdige mælk, hvilket vil give ham ekstra uro i maven og det kan være forklaringen på at han græder og får mavekneb. Det er derfor vigtigt, at han får lov til at spise så længe fra et bryst, at han får den lidt federe mælk med ud - for den vil være med til at give ham ro i maven, den vil give ham "elastikker" på arme og ben og så vil den mætte ham, så han ikke er konstant sulten…
I princippet kan man ikke "tømme" et bryst. Der vil altid være lidt mælk. Men det skal være sådan, at når jeres dreng har spist fra det ene bryst, så vil dette bryst være blødere og mere eftergiveligt. Mor vil kunne mærke forskel på det bryst, som er spist af og det bryst, som jeres dreng endnu ikke har spist af/tømt.
For at hjælpe ham med at "tømme", så er det vigtigt at bruge forskellige ammestillinger. Han vil nemlig stimulere og arbejde forskelligt med brystet alt efter, hvordan han bliver lagt til. Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis mor f.eks. starter med at amme i den traditionelle stilling, hvor han ligger i mors arme, mave mod mave. Lad ham spise rigtig godt her, og når han så slipper eller I fornemmer at han ikke længere spiser, men måske blot ligger og "gumler", så kan I tage ham op, hjælpe ham med at bøvse, komme af med luften. Herefter lægges han så til samme bryst men i tvillingestillingen, så han får fat på en ny måde og derfor får "tømt" brystet bedre, får den lidt federe mælk med ud. Og herefter skal han så puttes til en lur. Når han ammes i tvillingestilling, er hans hoved ved brystet og kroppen ud under mors arm - han sidder lidt mere op.
Nogle gange kan det også være en god idé, at mor starter med at amme ham og lader ham spise rigtig godt fra et bryst og så herefter skifter ham, så vågner lidt op til dåd igen, og herefter skal han så ammes igen. Hvis mor føler, at han har spist så godt af første bryst, at han har "tømt" denne side, så kan mor efter skiftning lægge til modsatte bryst, hvor han så ofte vil spise "toppen". Herefter skal han så puttes til lur, og når han vågner af sin lur, så kan mor lægge til det bryst, hvor han tog toppen sidst, for på den måde at få "tømt" denne side. Herefter kan I så pludre, lege osv. Han kan blive skiftet og få modsatte bryst og bliver så puttet til lur.
Man kan normalt ikke sætte tid på en amning, men 3 timer er alt alt for længe… Jeg vil sige, at han burde kunne spise på ca 30 minutter - nogle gange vil han måske bruge 20 minutter, andre gange måske 45 minutter, men det vil være den tid, som I nogenlunde skal bruge på en amning. Hvis han efter at have diet i f.eks. 30 minutter og være blevet skiftet og har diet i yderligere 10 minutter og stadig virker sulten og kan tage imod en flaske eller kop og drikke 80 ml, så er der noget i amningen, som ikke fungerer, og I skal have hjælp til at finde ud af, hvad det er. Det kræver, at jeres sundhedsplejerske eller sygehuspersonale ser jeres dreng, når han spiser og vurderer hans sutteteknik - jeg kan desværre ikke se det via brevkassen:)
Når jeres dreng skal sove, så er det vigtigt, at han er fyldt godt op med mælk og derfor skal amning indgå som en fast del af hans putteritual. Han skal ammes, skiftes, ammes igen og derefter puttes til lur. Det kan være en god idé, at I svøber ham. I forbindelse med at I skifter ham, så vil det være rigtig godt at putte ham i et svøb (læs evt. bogen "svøb dit barn"). Svøb ham og se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra jer, når I fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når I kan se, at han er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra jeres favn ned i liften.
Den der putter skal stå lidt ved ham, holde hænderne roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Sving evt. liften frem og tilbage for på den måde at lulle ham i søvn. Put liften i barnevognen og tril gerne en tur med ham, så han på den måde bliver holdt sovende. Måske har han et stort suttebehov og vil have glæde af en sut…:)
Mor må også meget gerne lægge sig med ham og amme ham i søvn i dobbeltsengen. I skal her naturligt sørge for, at han ikke kan falde ned af sengen. I skal ikke være bange for at give ham dårlige vaner:)
Når mor har ammet, og jeres dreng har fået, hvad han har brug for af mælk, men stadig virker urolig og søgende, så kan det være en rigtig god idé at far tager over. Jeres dreng kender duften af mor og mors mælk, og lige nu vil han naturligt føle, at han skal die, hver gang han er i mors favn. Men far dufter ikke af mælk - far har dog samme varme brystkasse, rolige vejrtrækning, hjertelyd osv. som jeres dreng kender fra tiden i livmoderen, og derfor er det rigtig dejligt at putte hos far. Far kan give en helt anden ro, og det kan være værd at udnytte. Så når jeres dreng har spist godt ved brystet og burde være mæt og tilfreds, men måske stadig har svært ved at finde ro, så lad ham komme over til far og lad ham falde til ro der. Også her kan det nogle gange hjælpe at give ham en sut. Det at sutte virker beroligende og det hjælper mælken igennem mave- og tarmsystem, så jeres dreng igen får mere ro i maven.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske