God amme/sove rutine

19. april 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

God amme/sove rutine

Hej Helen,

Vi har en sund og velskabt lille dreng på 3 uger, og 3 ugers erfaring som forældre. Vi kan ikke finde vejen til en god amme/sove rutine.

Min hustru kan sidde og amme i op til 3 timer pr. gang, Elliot sutter effektivt i ca. 30-40 minutter, hvorefter han falder i søvn. Så langt så godt. Problemet er, at hvis hun så vil have ham op og bøvse, så vågner han op med gråd, og vil have mere mad. Lader hun ham ligge vågner han op og vil have mere mad, og lægger hun ham over i liften (hans seng) så vågner han, og vil ha mere mad.

Han sutter og synker, og selv efter han stopper med at sutte, drypper der stadig mælk fra brystet.

De første 14 dage af hans liv, skreg han meget, ikke bare hysterisk gråd, men skrig, som var de af smerte. Vores sundhedsplejerske sagde at det var sult tegn, og at vi bare skulle lægge ham til. Også selvom det var i lang tid ad gangen.

I slutningen af hans uge 2, blev vi blev enige om at hans skrigeri måtte have en anden årsag. Vi har været hos en zoneterapeut og kiropraktor. Hos zoneterapeuten fik vi at vide at han ikke dannede nok enzymer til at nedbryde maden i tarmene ordentligt, og derfor havde en kombination at luftlommer og ufordøjet mad i tarmen. Det sammen med en overproduktion af metangasser, gav ham smerter i styrke med veer.

Efter 2 ud af 3 behandlinger, kan vi mærke forbedringer. Han vågner ikke nær så mange gange om natten af smerter ved enten prut eller afføring som tidligere. Og hans reaktion på prutter er slet ikke i samme niveau som før.

Hos kiropraktoren fik vi at vide at han var låst i bækken, hofte og lænd. Også her har vi mærket forbedringer efter 2 ud af 4 behandlinger.

Vi giver ham Semper dråber, anbefalet af zoneterapeuten, bekræftet i Matas.

Siden fødslen har han dag og nat vredet sig i smerter, og det har vækket ham fra søvnen, samt forstyrret under amninger. Nu er ...

Annonce

... smerterne ved at aftage, både i styrke og hyppighed. Hans rutine nu, er at amme i 15-18 timer, med 10-15 minutters lure, hvor alle anbefalinger skriver at han bør sove 15-18 timer. Hans tegn fortæller os at han er sulten, men fornuften siger noget andet. Vi har før ammet ham i knap 3 timer, og måtte give ham 80ml efter- mad på kop, og det er ikke usædvanligt.

- Kan det passe at han sutter ved brystet, og trods der stadig drypper mælk når han har sluppet, skal have op til 80 ml erstatning (Nan)?

- Hvordan hjælper vi ham ind i den rutine han bør have med søvn.

- Hvordan sikrer vi at han er mæt? Der drypper mælk fra brystet når det masseres før amning, så vi ved jo at der er mælk. Kan det være kvaliteten af mælken der ikke er god nok, og det der er årsag til at han skal ammes i så lang tid, og stadig er sulten efter.

Vi vil helst undgå at skifte til sutteflaske, men det kan blive nødvendigt, da fruen ikke kan sidde i amme stolen i så mange timer hvert døgn. Og vi skal have vished om at han er mæt.

Vi har læst at amning kan tage op til en måned at etablere. Vi føler ingen fremgang, ud over at vi kan se mors mælk løber til. Men han ligger stadig ved brystet i 16-18 timer.

Fruen supplere sin kost med Omnimin Pure, 1 tablet dagligt. Hun tager fra i dag 2 tabletter dagligt.

Vi har haft 3 besøg af vores egen sundhedsplejerske, som vi har gjort opmærksom på vores problemstillinger. Det eneste vi får at vide er, at vi gør det rigtige, han er havnet i et godt hjem, og når han laver tegn på sult, skal han bare lægges til brystet. Hun har ikke haft yderligere kommentarer til hans voldsomme skrig, lange amninger eller mangel på søvn i løbet af dagen.

Vi skylder lige at sige at om natten sover han første gang ca. 3 timer, næste gang ca. 1 time, og så er dagen i gang. Amningen om natten tager typisk kun en time, før han falder i søvn.

Hilsen
P og F

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene