Svar: Trappe ned i amning - 9 mdr.
1. marts 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Frejas mor
Tak for dit brev :)
Jeres datter er i separationsfasen og det betyder, at hun lige nu vil søge dig ekstra meget og også vil sove meget uroligt om natten. At hendes nætter skifter, så hun nogle nætter sover roligere og andre nætter sover meget uroligt, hænger altså sammen med hendes alder og udvikling.
Når børn øver selvstændighed og dermed øver sig i at adskille sig fra deres forældre, så bliver de naturligt også mere tryghedssøgende, pylrede, klynkende. De søger ofte brystet lidt hyppigere, vil gerne putte lidt mere osv. og man ser det ofte om aftenen. Der hvor roen skal falde over dem, hvor de skal give slip på dagen og alle oplevelserne, ja så søger det ekstra nærhed, ekstra fysisk kontakt. Du vil derfor godt kunne opleve, at hun vil have svært ved at sove, hun vil ikke ned i seng, protesterer og vil være i din favn. Og du vil også kunne opleve hende ekstra brystsøgende om natten.
Det er naturligt, men stadig vigtigt, at du lige nu forsøger at holde fast i at hun ikke behøver brystet mere end 2-3 gange i døgnet. De fleste børn trives med 3 amninger, når de er 9 måneder og 2 amninger, når de er 10 måneder.
Det er forskelligt, hvilken amning der trappes ud først. I de fleste familier vil det være lettest at trappe ud af den tidlige morgenamning. Når jeres datter har fået både godnatgrød, er blevet ammet aften og sen aften, så er hun mæt og burde ikke ernæringsmæssigt behøve brystet tidlig morgen. Det vil nogle gange være en hjælp at trappe ud af amningen ved at afkorte den mere og mere, en lille tår vand kan være tørstslukker i en overgang og andre gange er man nødt til at stå lidt tidligere op i en periode og starte dagen med lidt leg og så spise morgengrød en lille smule tidligere.
For andre fungerer det bedre at skippe den sene aftenamning. Barnet vågner måske ikke af sig selv, men sover videre og amningen springes på den måde over. Nogle gange vil barnet så melde sig midt nat i stedet og på den måde vil den sene aftenamning ligge senere og morgenamning tidligere, så de to amninger smelter sammen. Også den sene aftenamning kan man forsøge at trappe ud af, ved at afkorte amningen mere og mere, altså give en trøst-tår, men så forsøge at lirke brystet ud af munden igen og igen, så barnet lærer at sove videre, uden at være fyldt med mælk i maven og uden at have brystet i munden.
Og så vil der faktisk også nogle gange være familier, hvor det er amningen før putning om aftenen, som forsvinder først. Netop godnatgrøden, evt serveret med en kop lun mælk og et nyt ritual kan erstatte amningen og barnets søgning mod brystet og hvis man synes det er lettest at springe denne amning over, så skal man naturligvis gøre det.
Du skal altså forsøge at trappe ud af den amning, som du umiddelbart tænker vil være lettest for dig at trappe ud af og ikke tænke så meget på om det er den ene eller den anden, eller hvad du tror man plejer at gøre. Du skal fjerne den amning, som umiddelbart vil være lettest at fjerne for dig og din datter.
Og ja, så må du lige nu acceptere at nogle nætter fungerer bedre end andre. Det hører som sagt alderen til. Det der er vigtigt er, at du de nætter, hvor hun sover meget uroligt og vågne og kan virke søgende, holder fast i at amningerne ikke skal sættes op men at du forsøger at få hende videre i søvnen med stillingsskift, kærtegn, nærhed osv. Altså alt mulig andet end brystet og så vidt muligt med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det er f.eks. heller ikke nogen god idé, at du begynder at tage hende op og vandre med hende i armene, for så lærer hun jo, at det er sådan det skal være nu i stedet for…:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske