Svar: Trappe ned i amning - 9 mdr.

1. marts 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Frejas mor

Tak for dit brev :)

Jeres datter er i separationsfasen og det betyder, at hun lige nu vil søge dig ekstra meget og også vil sove meget uroligt om natten. At hendes nætter skifter, så hun nogle nætter sover roligere og andre nætter sover meget uroligt, hænger altså sammen med hendes alder og udvikling.

Når børn øver selvstændighed og dermed øver sig i at adskille sig fra deres forældre, så bliver de naturligt også mere tryghedssøgende, pylrede, klynkende. De søger ofte brystet lidt hyppigere, vil gerne putte lidt mere osv. og man ser det ofte om aftenen. Der hvor roen skal falde over dem, hvor de skal give slip på dagen og alle oplevelserne, ja så søger det ekstra nærhed, ekstra fysisk kontakt. Du vil derfor godt kunne opleve, at hun vil have svært ved at sove, hun vil ikke ned i seng, protesterer og vil være i din favn. Og du vil også kunne opleve hende ekstra brystsøgende om natten.

Det er naturligt, men stadig vigtigt, at du lige nu forsøger at holde fast i at hun ikke behøver brystet mere end 2-3 gange i døgnet. De fleste børn trives med 3 amninger, når de er 9 måneder og 2 amninger, når de er 10 måneder.

Det er forskelligt, hvilken amning der trappes ud først. I de fleste familier vil det være lettest at trappe ud af den tidlige morgenamning. Når jeres datter har fået både godnatgrød, er blevet ammet aften og sen aften, så er hun mæt og burde ikke ernæringsmæssigt behøve brystet tidlig morgen. Det vil nogle gange være en hjælp at trappe ud af amningen ved at afkorte den mere og mere, en lille tår vand kan være tørstslukker i en overgang og andre gange er man nødt til at stå lidt tidligere op i en periode og starte dagen med lidt leg og så spise morgengrød en lille smule tidligere.

For andre fungerer det bedre at skippe den sene aftenamning. Barnet vågner måske ikke af sig ...

Annonce

... selv, men sover videre og amningen springes på den måde over. Nogle gange vil barnet så melde sig midt nat i stedet og på den måde vil den sene aftenamning ligge senere og morgenamning tidligere, så de to amninger smelter sammen. Også den sene aftenamning kan man forsøge at trappe ud af, ved at afkorte amningen mere og mere, altså give en trøst-tår, men så forsøge at lirke brystet ud af munden igen og igen, så barnet lærer at sove videre, uden at være fyldt med mælk i maven og uden at have brystet i munden.

Og så vil der faktisk også nogle gange være familier, hvor det er amningen før putning om aftenen, som forsvinder først. Netop godnatgrøden, evt serveret med en kop lun mælk og et nyt ritual kan erstatte amningen og barnets søgning mod brystet og hvis man synes det er lettest at springe denne amning over, så skal man naturligvis gøre det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal altså forsøge at trappe ud af den amning, som du umiddelbart tænker vil være lettest for dig at trappe ud af og ikke tænke så meget på om det er den ene eller den anden, eller hvad du tror man plejer at gøre. Du skal fjerne den amning, som umiddelbart vil være lettest at fjerne for dig og din datter.

Og ja, så må du lige nu acceptere at nogle nætter fungerer bedre end andre. Det hører som sagt alderen til. Det der er vigtigt er, at du de nætter, hvor hun sover meget uroligt og vågne og kan virke søgende, holder fast i at amningerne ikke skal sættes op men at du forsøger at få hende videre i søvnen med stillingsskift, kærtegn, nærhed osv. Altså alt mulig andet end brystet og så vidt muligt med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det er f.eks. heller ikke nogen god idé, at du begynder at tage hende op og vandre med hende i armene, for så lærer hun jo, at det er sådan det skal være nu i stedet for…:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.